Cel puțin 30% dintre mijloacele de transport în comun cumpărate anual de autorități publice, regii și companii de stat trebuie să fie acționate electric, pe gaz natural sau biogaz, iar firmele private de transport public, inclusiv de taxi, vor avea această obligație începând cu 2020. Restul achizițiilor pentru parcul auto de stat va trebui asigurat anual la minimum 20% autovehicule cu tehnologii verzi - electrice sau hibrid.
Un proiect, inițiat la finele anului trecut în Parlament și despre care Profit.ro a relatat în premieră, prevedea ca cel puțin jumătate dintre mijloacele de transport în comun cumpărate de autorități publice, regii și companii de stat trebuie să fie acționate electric, iar firmele private de transport public trebuie să își asigure, începând cu 2020, un parc auto acționat electric de minimum 50%.
Proiectul a fost dezbătut de senatorii Comisiei pentru transporturi și energie, care au recomandat aprobarea propunerii, dar cu modificarea procentajelor obligatorii pentru transportul cu autovehciule acționate electric. Modificările au fost propuse în urma consultării cu reprezentanții Guvernului și ai Asociației Constructorilor de Automobile din România, Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile și ai Toyota România.
CITEȘTE ȘI Kaufland și Renovatio creează o rețea de 10 stații de încărcare rapidă a mașinilor electrice între Arad și ConstanțaProiectul prevede, în primul rând, că autoritățile publice, regiile autonome și societățile comerciale aflate în subordinea unităților administrativ-teritoriale vor achiziționa în proporție de 30% din necesarul de achiziții viitoare mijloace de transport călători acționate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat și motoare cu propulsie pe biogaz.
Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule acționate într-un an, iar prevederile vor fi aplicate inclusiv la cumpărarea de autobuze și microbuze școlare.
Societățile comerciale cu capital privat care asigură transportul în comun pe traseele din municipii și zonele metropolitane, inclusiv firmele de taxi, vor contracta, începând cu 2020, aceleași tipuri de autovehicule tot în proporție de 30% anual din necesarul de achiziții.
O altă prevedere a proiectului de lege arată că achizițiile anuale de autovehicule făcute de autoritățile publice pentru deservirea parcului propriu trebuie să conțină în proporție de cel puțin 20% autoturisme acționate electric prin tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noua salarizare a bugetarilor: Cel mai mare salariu 15.000 lei, pensiile speciale îngheațăDacă va fi adoptată de cele două camere ale Parlamentului și promulgată de președinte în cursul acestui an, legea va deveni obligatorie de anul viitor pentru instituțiile publice.
Autorii proiectului de lege arată că, la nivelul Uniunii Europene, circa 28% din emisiile de gaze cu efect de seră sunt cauzate de transporturi și 84% din aceste emisii revin transportului rutier.
În primele două luni ale acestui an, românii au cumpărat 74 de automobile noi hibride și electrice, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), cu 90% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Anul trecut, în România s-au vândut 495 de autoturisme noi hibride sau electrice 100%, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu 2014, când au fost vândute 236 de unități.
România rămâne însă tot pe ultimele locuri în ceea ce privește achiziția de autovehicule prietenoase cu mediul înconjurător, campionii Uniunii Europene la vânzările de astfel de mașini fiind Marea Britanie, Germania și Franța, cu peste 12.000 de unități vândute anual.