În primele șapte luni de la lansarea programului Prima Mașină, prin care statul garantează creditul pentru achiziția primului automobil, doar 161 de persoane și-au cumpărat mașini apelând la facilitățile acestui program guvernamental. Programul urmărea vânzarea a circa 20.000 de automobile, iar cererea scăzută este motivul pentru care Guvernul ia în calcul renunțarea la program.
Persoanele care vor să achiziționeze un autovehicul prin programul "Prima mașină" beneficiază de o perioadă de creditare de maximum 5 ani, la un cost al mașinii de cel mult 50.000 lei plus TVA, și de o dobândă subvenționată în proporție de 50%.
La începutul lunii februarie, Executivul a stabilit, pentru acest an, un plafon de garantare de 350 milioane de lei. Autoritățile arătau atunci că la stabilirea plafonului au ținut cont de solicitările venite din băncilor și a instituțiilor financiare nebancare participante la program.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Guvernul estima totodată că, în cadrul programului, ar putea fi vândute până la 20.000 de automobile noi în fiecare an.
Un document oficial, consultat de Profit.ro, arată însă că, în șapte luni de derulare a programului, respectiv în perioada aprilie-octombrie 2015, în condițiile participării la program a 13 finanțatori, garanțiile acordate au fost în valoare totală de doar 2,7 milioane de lei, din plafonul total de 350 milioane de lei.
Creditele au atras garanții pentru achiziția a 161 de mașini noi.
În urma acestor date, Ministerul Finanțelor analizează dacă menținerea programului mai este oportună.
Reprezentanții Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) au reclamat că programul Prima Mașină “s-a născut mort”, având în vedere că un client care vrea să-și cumpere un autovehicul beneficiază de aceleași condiții ca și la un credit normal.
Constructorii de automobile au solicitat extinderea perioadei de rambursare a creditului de la 5 ani la 7 ani și o dobândă mai mică pentru acest program.