Certificatele de naștere, de căsătorie, divorț și de deces vor putea fi obținute în sistem online, în urma implementării proiectului „Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă - SIIEASC”, a anunțat joi Ministerul Afacerilor Interne. Aproape 70 de milioane de acte de stare civilă au fost digitalizate, potrivit ministrului de resort, Cătălin Predoiu. Proiectul are o întârziere de aproape un an.
Conform MAI, termenul preconizat pentru operaționalizarea proiectului-pilot este sfârșitul acestui an, urmând ca implementarea să se finalizeze, la nivel național, cel mai târziu la data de 24 septembrie 2024, scrie Hotnews.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Obiectivul general al proiectului îl reprezintă informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea efectivă a documentelor de stare civilă, precum și implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații primare de stare civilă”, potrivit unui comunicat de presă al MAI.
Certificatele de naștere, căsătorie, divorț, deces, obținute online
Ca urmare, se va reduce timpul de soluționare a cererilor referitoare la înregistrarea actelor de stare civilă și eliberarea certificatelor aferente - naștere, căsătorie, divorț, deces ș.a.
„Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte din România, care a necesitat și un efort foarte mare. Ca să ne dăm seama de volumul activităților, nu mai puțin de 68,5 milioane acte de stare civilă au fost digitalizate, indexate și acum se constituie într-o bază de date. Nu mă înșel dacă spun, fără precedent, în administrația românească', a declarat ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, care a participat, miercuri, la conferința de diseminare a rezultatelor în urma implementării proiectului SIIEASC.
Potrivit ministrului, este vorba despre o bază de date digitalizată care acoperă mai bine de 100 de ani de acte de stare civilă emise în România, din 1921 până în 2021, iar tot ceea ce a fost emis după anul 2021 urmează să fie digitalizat prin eforturile proprii ale MAI.
Principalele beneficii ale proiectului sunt reducerea numărului de documente prezentate în format hârtie, precum și a timpului de soluționare a cererilor prin punerea la dispoziția instituțiilor statului a unor aplicații pentru preluarea informațiilor în format electronic din sistem, eliminarea necesității prezenței cetățenilor la structurile de stare civilă pentru a solicita înscrierea modificărilor în statutul civil sau optimizarea soluționării cererilor de atribuire a CNP-urilor.
CITEȘTE ȘI Orange Romania, amendată de echipa de control a ANPC Portal online prin care se vor face cererile
De asemenea, se mai dorește reducerea timpului necesar emiterii unui certificat de stare civilă, prin prelucrarea cu mijloace IT a datelor aferente, tipărirea automată a certificatelor și reducerea sau eliminarea activităților executate manual de către operator referitoare la documentele de stare civilă și reducerea cheltuielilor solicitantului pentru multiplicarea și legalizarea documentelor și a deplasărilor sale la multiple instituții.
În urma implementării proiectului, se va pune la dispoziție un portal prin intermediul căruia persoanele interesate vor beneficia, în condițiile legii, de diverse servicii electronice: intermedierea transferului autentificat al datelor proprii de stare civilă către terțe instituții, descărcarea formularelor electronice, descărcarea/transmiterea formularelor/cererilor, verificarea datelor personale proprii, transferul unidirecțional/bidirecțional de informații, plata online de taxe aferente, programarea online în vederea eliberării documentelor emise de structurile de stare civilă, serviciu de suport.
„Ca urmare a activităților întreprinse, activitatea de stare civilă subscrisă evenimentelor de viață primare aferente unei persoane va trece de la completarea olografă, la emiterea electronică, odată cu punerea în funcțiune a proiectului pilot Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă - SIIEASC”, a explicat MAI.
În această perioadă sunt în stagiu de pregătire ofițerii de stare civilă, trainingul fiind în desfășurare la nivelul Direcției Generale de Evidență a Persoanelor.
Valoarea proiectului este de 184.920.864 lei cu TVA, din care 155.964.263 lei reprezintă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Competitivitate (POC), 28.952.896 lei reprezintă finanțare nerambursabilă din bugetul național și 3.705 lei cofinanțare eligibilă a beneficiarului.