Prețul motorinei standard a coborât sub pragul de 8 lei/l, deocamdată într-o singură stație din București, în urma deciziei de joi a liderului pieței, OMV Petrom, de ieftinire a carburanților cu încă 10 bani pe litru, exemplu preluat rapid și de ceilalți concurenți ai companiei, cu excepția Lukoil. Un preț inferior celui de 8 lei/l n-a mai fost înregistrat la motorină de la începutul lunii martie.
Deocamdată, singura stație unde motorina se vinde cu 7,99 lei/l este cea Petrom de pe strada Doctor Herescu. În alte 27 de stații deținte de Petrom în București, prețul motorinei standard era joi de 8,01 lei/l.
După aplicarea reducerii de 50 de bani/l, care va fi prelungită până la finalul anului, prețul benzinei a coborât și el la 6,63-6.70 lei/l în stațiile Petrom și la 6,75-6,78 lei/l în cele OMV.
În urma ieftinirilor similare efectuate și de concurență, benzina se poate cumpăra cu 6,74-6,78 lei/l în stațiile MOL și Rompetrol, în timp ce motorina se poate achizițioan cu 8,06-8,10 lei/l.
Lukoil n-a redus joi prețurile, așa că acestea se situează la nivelul ceor din stațiile OMV, MOL și Rompetrol tradițional mai scumpe, și nu la nivelul celor din stațiile Petrom, unde de obicei, prețurile sunt mai apropiate.
Evoluția prețurilor carburanilor la principalele stații din capitală în luna septembrie
Potrivit Consiliului Concurenței, de la 1 iulie 2022, odată cu intrarea în vigoare a OUG 106/2022, pe lângă reducerea de 50 de bani/litru aplicată de toți distribuitorii, prețul mediu al benzinei a scăzut cu 96 de bani/litru (inclusiv reducerile de marți și joi), în timp ce prețul mediu al motorinei a fost mai mic cu 45 de bani/litru. În ceea ce privește comparația cu prețurile din UE, conform datelor furnizate de publicația Oil Bulletin a Comisiei Europene, prețurile medii ale benzinei din România au fost constant sub media UE.
Impactul prelungirii perioadei de aplicare a reducerii prețului carburanților cu 50 de bani/l, din care jumătate este suportată de stat, este estimat de autorități la 175 de milioane de lei pe lună.
Deprecierea cotațiilor Brent, care a ajuns la 90,3 dolari/baril, de la un maxim al lunii august de 102 dolari pe baril, nu poate explica în totalitatea ieftinirile efectuate de companiile autohtone.
CITEȘTE ȘI Ministrul Energiei: Toți proprietarii de rafinării, inclusiv Lukoil, ne-au transmis că au găsit alternative la țițeiul rusesc după 5 decembrie, când începe embargoul europeanO explicație posibilă este că deși, cu întârziere, criza energetică a început să distrugă cererea și pe piața carburanților, care a avut o evoluție paradoxală de la începutul anului.
Astfel, în perioada ianuarie-martie, consumul intern de carburanți a crescut cu 7% în pofida faptului că în această perioadă s-a înregistrat cea mai mare parte a majorărilor de preț. Astfel, prețul la pompă crescuse până la finalul lunii martie cu 28% (sau 1,75 lei/l) la benzina standard și cu 37% (sau 2,25 lei/l) la motorina standard. În trimestrul următor, prețurile carburanților au crescut doar cu aproximativ 50 de bani (creștere anulată în ultima lună de reducerea convenită de companii cu guvern) și, cu toate acestea, consumul nu a mai crescut, ci s-a redus cu 2%. Dacă tendința a continuat și în trimestrul al treilea, companiile au fost supuse unei presiuni pe partea de cerere.În pus, cotațiile produselor internaționale ale petroliere sugerează că în prezent, probabil până la intrarea în vigoare a embargo-ului impus importului de țiței rusesc pe 5 decembrie, companiile europene importă în continuare masiv petrol și motorină din Rusia.
CITEȘTE ȘI Efectul OUG 119: Volumul de energie tranzacționată pe termen mediu și lung pe OPCOM a scăzut de 500 de ori. Doar 2 contracte semnate în ultimele 20 de zileCompaniile autohtone și-au majorat în prima jumătate a anului de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.
În plus, cea mai mare rafinărie din Europa, cea de lângă Viena deținută de OMV, funcționează la 20% din capacitate în urma unei avarii, iar repornirea ei a fost amânată. Ea ar fi trebuit să redevină funcțională în septembrie, însă noul termen avansat de grupul austriac este octombrie. Nu este exclus ca o parte din țițeiul contractat de OMV pentru rafinăria austriacă să fi fost redirecționat către rafinăria deținută de grup în România, cea de la Brazi.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultima lună
Principalul furnizor de țiței al OMV este Kazahstanul. În 2021, 38,9% din țițeiul procesat în Austria a fost de proveniență kazahă, după ce în 2019, procentul fusese de 39,2%. În plus, OMV a anunțat că nu mai procesează țiței rusesc, în procent de 7,8% în 2021, acesta urmând a fi substituit probabil tot cu țiței kazah, importat prin portul italian Trieste și adus prin conducte la rafinăria de la Schwechat.
CITEȘTE ȘI MOL a notificat benzinăriilor partenere din Ungaria posibile probleme de aprovizionare după ce Guvernul a prelungit plafonarea prețului carburanțilorPrețurile carburanților în stațiile de alimentare au o evoluție similară cu cea a cotațiilor internaționale Platts pentru benzină și motorină, dar cu o diferența de câteva zile, a constatat Consiliul Concurenței în urma unui studiu care reanalizează modul în care modificările cotațiilor se transmit în prețurile la pompă.
Marți dimineață, petrolul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa la un nivel de 90,3 dolari/baril, după ce pe 7 septembrie coborâse și la 88 dolari/baril.