Tot mai mulți români au prins gustul croazierelor, care au devenit o modalitate accesibilă și convenabilă de a face o vacanță, fiind din ce în ce mai căutate, în contextul în care prețul unei croaziere poate porni de la 250 de euro și poate ajunge la câteva mii, în funcție de opțiuni, a afirmat, pentru News.ro, directorul de croazieră al Celestyal Cruises, Dan Buru.
Croaziera este la fel ca o vacanță clasică, spune el, cu diferența că "hotelul", nava, merge cu noi în diferite locuri, oferindu-ne posibilitatea de a vizita mai multe atracții în aceeași perioadă de timp, beneficiind totodată de toate serviciile de la bord.
Turistul român optează pentru prima sa croazieră pentru una în Marea Mediterană sau în Marea Egee, însă rute de croazieră foarte cunoscute sunt de asemenea în Marea Caraibilor, America de Sud, dar și în fiordurile Norvegiei.
În zece ani, între 2005 și 2015, piața de croaziere a crescut la nivel global cu 62%, iar în 2018 cu 7%.
"Croaziera a devenit o modalitate accesibilă și convenabilă de a face o vacanță și este din ce în ce mai căutată. Sunt foarte multe oferte, este o piață mare, în creștere, chiar o modă. Toți cei care mergeau înainte cu autocarul din oraș în oraș și-au dat seama că este mult mai confortabil să stai într-un „hotel” care merge din port în port. O mare parte a orașelor lumii sunt port la malul mării, astfel încât este foarte ușor să mergi în croazieră", a spus Dan Buru.
Datorită nivelului ridicat de servicii de la bordul navelor de croazieră, pentru că oferă posibilitatea de a vizita diferite locuri, fără ca turistul să fie nevoit să își dea bagajele jos în fiecare zi. Compania la care lucrează de 14 ani este grecească și navighează în Grecia, însă are planuri mari de a se extinde în Marea Mediterană.
"Cele mai cunoscute rute de croazieră sunt în Marea Caraibilor, America de Sud, sudul Europei, practic vestul Mării Mediterane, Marea Adriatică, dar și în Norvegia, chiar dacă nu merg multe vase acolo. De asemenea, foarte la modă sunt și croazierele în Asia. Croazierele în Marea Egee vor fi întotdeaună la modă, oferind foarte multe opțiuni în ceea ce privește destinațiile: unele despre istorie, altele despre mare, altele pentru viața de noapte, astfel că aceste croaziere în Grecia sunt, au fost și vor fi între cele mai căutate. Cele mai cerute croaziere ale companiei noastre sunt cele de trei și patru zile, iar vaporul este plin. Poți vizita șase porturi în trei zile, ceea ce e impresionant, nicio altă companie din lume nu oferă această opțiune", precizează el.
Din toamnă, compania va opri și în Istanbul
"Suntem primii care revenim la Istanbul. La iarnă, din 2 decembrie, vom merge în Egipt și în Israel. Gândiți-vă, cum ar fi să fiți într-o zi la Ierusalim și a doua zi la piramide. Compania vrea să se extindă de anul viitor și în Insulele Ionice din Grecia și în Croația, Muntenegru și spre Veneția", a precizat el.
Românii merg de altfel în vacanță în Grecia și Turcia încă din anii 90.
"De câțiva ani, românii tot merg în croaziere, românii acum descoperă croazierele. În 2008, am avut un grup de 120 de persoane și a fost prima dată când am vorbit în limba română pe vas. Iar la discursul de la final, a fost un moment foarte emoționant pentru mine, m-a apucat plânsul pe scenă. În schimb, în 2016, compania a avut 182 de turiști români, iar în 2017 un număr de 172 turiști români, iar 539 în 2018. Sperăm să avem același număr și în anii următori", a afirmat directorul.
El precizează că abia acum descoperă românii croazierele, piață ce crește de la un an la altul.
"Sunt multe feluri de a face turism însă, într-o croazieră, în fiecare zi când deschizi ochii, peisajul se schimbă. Contează de asemenea și imaginea de lux și de romantism al unei croaziere. Este o modalitate extraordinară de a vizita mai multe locuri într-o singură săptămână. Practic, obțineți mai mult de la vacanță", adaugă Dan Buru.
În plus, într-o croazieră, poți opta pentru a te relaxa, pentru a vizita sau să participi la diverse activități.
"Între 2005 și 2015 piața de croaziere a crescut cu 62%. În 2018, creșterea a fost de 7%. Are o creștere dinamică de-a lungul anilor, a ajuns la 35 de milioane, dar are încă mult spațiu de creștere, deoarece numărul total de călători este de 2 miliarde. Spunea cineva - și avea dreptate - cererea de croaziere e oprită doar de capacitatea de construcție a noilor nave. Nu există o asemenea capacitate de producție a navelor pe cât ar fi cererea. Dar acum totul se industrializează și vapoarele devin din ce în ce mai mari", precizează reprezentantul companiei.
Un avantaj al vaselor de dimensiuni mici este că pe vas nu trebuie să stai la coadă pentru mâncare, totul este la dispoziția turistului, iar debarcarea se face rapid.
Logistica unei croaziere nu e însă ușor de gestionat
Vasul are o capacitate de 1.200 de locuri și pe timpul verii este plin, iar angajările depind de naționalitățile oaspeților aflați la bord
"În facultate am învățat că turismul este cea mai complexă industrie. Pentru că include cele mai diverse servicii, de la industria de construcții, construirea hotelurilor, până la industria de PR, publicitate, vânzări, transport, a agriculturii și a industriei alimentare până la serviciile cele mai bune și cele mai detaliate. Ei bine, croazierele sunt și mai complexe, deoarece presupun construcția unui vapor, navigarea în ape internaționale, navigatori, dar și un hotel ca toate celelalte, un hotel pe ape", subliniază Buru.
O croazieră funcționează în baza unui plan bine stabilit anterior, minuțios, și urmat cu precizie, fiind o industrie foarte strictă, ce ține de un management piramidal foarte eficient.
"Pe vremuri, turistul de croazieră era un om cu foarte mulți bani care își permitea să meargă pe croazieră și care se mândrea cu acest lucru. Astăzi, turiștii descoperă că este foarte confortabil să faci o croazieră. Sunt oameni care vin să descopere diferite locuri, dar și să se simtă bine. Toată lumea ar trebui să navigheze! Este o experiență de neuitat", mai spune Dan Buru.
El precizează că o mare provocare poate fi depărtarea de familie.
"Întotdeauna, pe un vapor de croazieră, ai multe provocări, dar și soluțiile sunt multiple, aici lucrurile se rezolvă mult mai repede. Nimic nu e imposibil aici. Este o lume aparte. Eu le recomand tuturor tinerilor să vină să lucreze pe un vas de croazieră să vadă ce înseamnă eficacitatea", subliniază el.
Acesta a povestit și cum a ajuns să lucreze în această industrie.
Prima dată s-a îmbarcat în martie 2006, pe un vapor care se chema Coral, al aceleiași companii la care lucrează în prezent, Celestyal Cruises.
"Pur și simplu, așa mi s-a întâmplat. Toată lumea pleca în străinătate atunci, nu eram încă în Uniunea Europeană. Am trimis un CV la întâmplare și m-au sunat să vin să mă îmbarc, oarecum de urgență, a trebuit să fiu în Genova în trei zile. În prima fază am lucrat ca animator de copii. Cu copiii am învățat italiană. În al doilea an am fost promovat asistent de director de croazieră, iar peste alți doi ani am fost numit director de croazieră pe același vapor, Coral, care rămâne prima mea mare dragoste pe mare", a spus Dan Buru, care recunoaște că a a vut noroc, pentru că rar se întâmplă în domeniu o ascensiune așa rapidă.
Vorbește șapte limbi străine, din care cinci și le-a însușit pe vas, datorită turiștilor.
"Când am venit prima dată pe vapor, eram foarte timid. Or, mi-am dat seama că, dacă nu ești timid, poți să înveți limbi străine ușor. În plus, munca pe vapor este o foarte bună oportunitate să înveți și o foarte bună școală de limbi străine, deoarece îți dă ocazia să exersezi în fiecare zi", mai spune el.
Meseria pe mare nu e ușoară și nu e pentru oricine. Oamenii se mută destul de des cu jobul.
"Ca să lucrezi pe un vas de croazieră trebuie să ai un spirit destul de liber. Eu am avut noroc să fiu la momentul potrivit în locul potrivit", precizează el.
Întrebat câte luni este plecat pe mare, el afirmă că depinde de an.
"Am fost șapte luni, am fost opt luni, am fost 11 luni, depinde de an și de misiunile pe care le primim de la companie. Eu locuiesc în Băile Herculane, născut și crescut acolo. Mi-am făcut o casă acolo, iar când mă voi retrage, îmi doresc să mă retrag la Băile Herculane, să pun și eu umărul la dezvoltarea și la reconstrucția stațiunii. Chiar abia aștept momentul acela, mi-am făcut și lucrarea de diplomă la facultate pe reconstrucția stațiunii Băile Herculane. Și cred că dacă măcar 30% din ce am scris eu acolo se va aplica, am fi poate altundeva", spune el.