Agențiile de turism vor fi obligate să ramburseze toate plățile efectuate de către sau pe seama turiștilor dacă nu le pot asigura serviciile contractate sau acestea nu sunt furnizate, în urma unor dificultăți financiare. În cazul în care în contract este inclus și transportul de pasageri, agenția de turism va trebui să asigure și garanții pentru repatrierea turiștilor.
Măsurile, anunțate de Profit.ro din urmă cu două săptămâni, au fost dispuse astăzi de Guvern, prin ordonanță de urgență.
Sistemele de garantare a răspunderii agențiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa distinct sau asociat. Garanția este efectivă și acoperă costurile, inclusiv costurile estimate ale repatrierii. Suma asigurată și modalitatea de organizare și funcționare a sistemelor de garantare vor fi stabilite prin ordin comun emis de Ministerul Turismului și Autoritatea de Supraveghere Financiară.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Cu un sfert de secol de întârziere, riviera românească se rupe în 3 sectoare, cu produse și ținte de turiști diferite. Ce zonă se recomandă familiilor cu copii și unde va fi polul distracțieiÎn prezent, legislația obligă agențiile de turism touroperatoare să încheie asigurări în caz de insolvență pentru o sumă asigurată de cel mult 50.000 de dolari, respectiv pentru 10.000 de dolari pentru agențiile de turism de tip detailiste.
Prin ordonanța adoptată astăzi sunt actualizată și măsurile contravenționale aplicate în cazul încălcării legii de către agențiile de turism. Astfel, este majorat cuantumul amenzii de la 5 până la 10 puncte-amendă (un punct amendă reprezintă contravaloarea unui salariu brut pe țară garantat în plată), față de nivelul actual cuprins între 400 și 1.000 de lei.
În același timp, actul normativ creează cadrul legal pentru a da posibilitatea oricărei agenții de turism să comercializeze pachete de servicii turistice sau componente ale acestora către consumatorul final, fie în calitate de organizator, fie în calitate de intermediar al unei agenții de turism organizatoare. Astfel, se elimină incertitudinea turistului că serviciile oferite de către agenția de turism parte contractantă exced cadrului legal de reglementare. Totodată, se oferă posibilitatea oricărui operator economic care deține o agenție de turism (actualmente de tip detailistă) să ofere servicii de calitate și competitive clienților săi, fără a apela la serviciile oferite de către o altă agenție de turism care, în prezent, este touroperatoare.