Scăderea TVA la alimente: Marii retaileri au ieftinìt alimentele cu 11,9%, magazinele de proximitate cu 9%

Scăderea TVA la alimente: Marii retaileri au ieftinìt alimentele cu 11,9%, magazinele de proximitate cu 9%
Ana Maria Petcana
Ana Maria Petcana
scris 5 nov 2015

Reducerea TVA la alimente de la 1 iunie s-a reflectat mai mult în prețurile practicate de marii retaileri, care au ieftinit produsele în medie cu 11,9%, față de magazinele tradiționale, care au scăzut prețurile cu aproximativ 9,1%, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței.

În a doua jumătate a lunii iunie, în iulie și în prima săptămână din august, prețurile au urcat ușor, după care au revenit pe scădere, explicația fiind sezonalitatea unor produse.

Urmărește-ne și pe Google News

“Scăderea prețurilor în comerțul modern a fost mai pronunțată decât în cazul comerțului tradițional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. În comerțul modern, se poate observa o reducere a prețului mediu lunar al coșului de 11,9% (…), în timp ce reducerea de preț din comerțul tradițional a fost de aproximativ 9,1%. Această evoluție diferențiată poate fi un indiciu al unei presiuni concurențiale mai ridicate pentru agenții economici care activează în comerțul modern față de cei care își desfășoară activitatea în comerțul tradițional (cărora proximitatea le asigură, poate, o putere sporită de piață)”, arată raportul.

Consiliul Concurenței arată totodată că reducerea maximă care putea fi transmisă în preț a fost de 12,1%.

În luna mai, valoarea coșului de produse analizat de către instituția de concurență era de 308,50 lei și a scăzut la 271,4 lei după 1 iunie.

Imediat după implementarea măsurii de reducere a TVA la produse alimentare, se poate observa o scădere a prețurilor medii săptămânale, cu 11,1% față de ultima săptămână a lunii mai.

A doua săptămână din luna iunie a marcat o nouă scădere a prețurilor, de aproximativ 1,8% față cea anterioară, ceea ce poate fi rezultatul unor promoții practicate de retaileri la diverse categorii de produse, menționează Consiliul.

Pentru restul lunii iunie, prețurile au înregistrat ușoare fluctuații, observându-se totuși o anumită tendință de creștere a acestora spre finalul lunii.

Aceeași tendință de creștere este descrisă și pe parcursul lunii iulie, întărind astfel ipoteza existenței unei componente sezoniere a prețurilor. Trendul ușor ascendent pare a se menține și în prima săptămână din luna august, urmat de o revenire în jurul valorii aproximative de 270 de lei, care corespunde unei diferențe de 12% față de prețurile de la finalul lunii mai.

“Trebuie reținut faptul că evoluția costului total al coșului este posibil să fi fost afectată și de fluctuațiile prețurilor anumitor produse datorate fie unei componente sezoniere, fie unor activități promoționale. Cele mai mari fluctuații de preț observate au fost înregistrate la categoriile fructelor și legumelor, urmate de produsele lactate, cel mai probabil, datorită efectelor sezoniere”, precizează raportul.

În comerțul tradițional, impactul asupra prețurilor este doar parțial, diminuarea costului total al coșului de produse fiind de aproximativ 9,1% (față de un maxim posibil de 12,1%).

În plus, se observă o ușoară creștere a prețului mediu în a doua săptămână a lunii iunie, urmată de o relativă stabilizare a acestuia, ceea ce face ca nivelul valorii totale a coșului de produse la 1 iulie să fie inferior valorii de la finele lunii mai cu aproximativ 8%.

“Reducerea parțială a prețului de vânzare după data de 1 iunie poate fi rezultatul faptului că unele unități din comerțul tradițional se bucură de o putere de piață sporită la nivel local (avantajul proximității), astfel de unități încercând să beneficieze de pe urma acestei poziții favorabile pe piață. O altă posibilă explicație vine din ipoteza că prețurile în comerțul tradițional sunt mai rigide decât cele din comerțul modern, ajustările fine ale prețurilor fiind mai greu de implementat”, explică raportul.

Rețelele vizate au fost Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny și Profi, iar perioada analizată martie – august 2015. Cele 36 de categorii de produse incluse în coș sunt: Carne de vită, cuburi; Cartofi albi; Cașcaval Dalia; Castraveți Fabio; Ceafă de porc fără os,; Ceapă galbenă; Ciocolată cu lapte; Cremwurști de pui; Făina albă de grâu; Fasole albă uscată; Iaurt natur, 3.5% grăsime; Lapte dulce pasteurizat, 1.5%; Mălai extra; Mere Golden; Morcovi; Orez alb, bob rotund; Ouă de găină, mărime M, cofrag de 10 ouă; Paste făinoase (spaghete, 500g); Pateu de porc, conservă; Piept de pui dezosat, fără piele; Portocale; Pui grill; Pulpă de porc fără os; Smântână, 12% grăsime; Suc de portocale din concentrat 100%; Șuncă Praga; Telemea de oaie; Telemea de vacă; Ulei de floarea soarelui; Varză albă; Zahar tos alb.

Pentru comerțul tradițional, datele analizate cuprind aproximativ 340 de prețuri pentru fiecare produs alimentar, prețurile fiind culese din aproximativ 700 de locații, acoperind toate județele țării și municipiul București. Pentru acest sector a fost analizată o listă scurtă de 18 produse alimentare, pe o perioadă de 6 săptămâni (27 mai – 1 iulie).

viewscnt
Afla mai multe despre
tva
scădere
magazine
raport
consiliul concurentei