România este singura țară UE care nu are o comisie de mediere pentru clienții nemulțumiți de firma de asigurare

România este singura țară UE care nu are o comisie de mediere pentru clienții nemulțumiți de firma de asigurare
scris 2 feb 2016

Birocrația de la nivelul Guvernului împiedică  Autoritatea de Supraveghere Financiară să înființeze o comisie specială pentru rezolvarea amiabilă a conflictelor dintre firmele de asigurare și clienții acestora. România este singura țară membră a Uniunii Europene care nu are un astfel de organism, motiv pentru care riscă sancțiuni dure.

Directorul Direcției Protecția Consumatorilor din ASF, Călin Rangu, spune că instituția pe care o reprezintă a trimis documentele privind înființarea comisiei încă din luna noiembrie a anului trecut, însă nu au primit niciun răspuns. Fostul Minister al Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri, ca organism competent desemnat de Comisia Europeană, ar fi trebuit să furnizeze un răspuns în termen de 30 de zile de la depunerea documentației de către ASF. Pentru că respectivul minister a dispărut, competența a fost transferată către Ministerul Economiei, care nu a răspuns încă cererilor ASF.

Urmărește-ne și pe Google News

“Așteptăm de două luni un răspuns, măcar să ne spună dacă mai trebuie modificat ceva. Am putea să intrăm pe aprobare tacită, însă nu dorim acest lucru pentru că este necesar un punct de vedere al Guvernului. Am rămas ultima țară din Uniunea Europeană care nu re un organism specializat în rezolvarea amiabilă a conflictelor între consumatori și companiile din zona financiară nebancară. Înțeleg că este un vid legislativ, dar riscăm să fim sancționați. Suntem deja pe lista cu țările asupra cărora s-ar putea declanșa procedura de infringement”, a spus Rangu.

ASF a fost obligată să înființeze această comisie în urma apariției unei directive europene transpusă în legislația locală prin Ordonanța de Guvern 38/2015. Dacă organismele Europene ar decide să declanșeze procedura, România riscă să plătească amenzi substanțiale și să îi fie sistatate finanțările europene în domeniul protecției consumatorilor. 

Cine  va face parte din comisie și cu ce se va ocupa noul organism

Potrivit propunerilor ASF, comisia pentru rezolvarea alternativă a litigiilor va avea cinci membri, dintre care un reprezentant al organizațiilor pentru protecția consumatorilor și unul al organizațiilor celor trei piețe supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Ceilalți trei membri fie vor fi toți de la ASF, fie doar doi de la ASF și unul de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor(ANPC). În cazul persoanei care va reprezenta consumatorii, explică surse oficiale, cel mai probabil se va face o selecție pe bază de CV, având în vedere că există foarte multe asociații în domeniu.

ASF: Tarifele RCA trebuie explicate pur statistic. Asigurătorii: E o propunere împotriva Constituției CITEȘTE ȘI ASF: Tarifele RCA trebuie explicate pur statistic. Asigurătorii: E o propunere împotriva Constituției

În cazul reprezentantului organizațiilor de piață, acesta poate proveni de la Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR), Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR), Asociația pentru Pensii Administrate Privat din România (APAPR) sau Asociația Brokerilor.

Specialiștii din comisia pentru rezolvarea alternativă a litigiilor se vor ocupa de problemele apărute între firme și consumatori în toate piețele suparvegheate de ASF, adică piața buriseră, piața pensiilor private și piața asigurărilor. Piața asigurărilor va fi cel mai important furnizor de cazuri pentru noua comisie. O bună parte din cele peste 10.000 de petiții pe care ASF le primește în fiecare an ar putea ajunge la comisia pentru rezolvarea litigiilor.

Consumatorii vor putea alege dacă vor merge pe varianta unei petiții sau dacă încearcă o rezolvarea amiabilă. Avantajul celei de-a doua variante este că oferă o soluție concretă. Specialiștii din comisie pot propune sau pot chiar impune societății de asigurare o soluție. Sigur, firma poate contesta decizia în instanță.

În cazul petiției, ASF poate cel mult să anunțe firma de asigurare și, eventual, să efectueze unul, două controale la firmele reclamate. În cazul petiției, clientul primește un răspuns în maximum 30 de zile, însă, dacă va merge la comisiei, soluția vine după 90 de zile”, a explicat, pentru Profit.ro, directorul Direcției protecția consumatorilor din cadrul ASF.

Firmele vor fi obligate să se prezinte la negocieri dacă vor fi chemate de comisie. "În prezent, firmele de asigurare preferă să ignore clientul, chiar dacă riscă să ajungă în instanță. De cele mai multe ori, păgubiții preferă să își asume pierderile decât să stea ani de zile prin tribunale. După înființarea comisiei firmele vor fi obligate să stea față în față cu clientul. Probabil că vor fi modificate și contractele astfel încât să includă prevederi explicite în ceea ce privește rezolvarea amiabilă a conflictelor, în faza preprocesuală”, arată sursa citată.

viewscnt
Afla mai multe despre
asf
comisie clienti nemultumiti asigurari