Banca cu capital austriac Raiffeisen și-a crescut afacerile anul trecut, cu un avans al creditării pe toate segmentele, și a înregistrat un profit net în creștere de la 452 de milioane de lei în 2016 la 491 de milioane de lei, potrivit unui comunicat publicat la Bursă.
Veniturile băncii s-au situat la 2,04 miliarde de lei în 2017, în creștere ușoară față de anul precedent, când au fost de 2,03 milioane lei (dacă excludem veniturile de 95 milioane lei din tranzacția VISA). Evoluția ascendentă a veniturilor nete din dobânzi a continuat în 2017, +4% față de 2016, ușor sub ritmul creșterii portofoliului de credite.
Cheltuielile operaționale ale băncii au crescut cu 7% în 2017, până la 1,2 miliarde de lei, evoluție pe care banca o pune pe seama investițiilor în tehnologie, digitalizare și simplificare.
„Banca va continua și în 2018 să investească sume considerabile în procesul de digitalizare, pentru că viitorul este al produselor de calitate, ușor accesibile și rapide. În același timp, costurile în economie au crescut, în principal din majorări salariale semnificative și inflație care a reintrat în teritoriu pozitiv, iar aceste elemente au influențat evoluția costurilor de operare ale băncii”, potrivit comunicatului.
CITEȘTE ȘI Noua taxă auto: Introdusă din vară, cuantum de până la 3.000 euro, urmată de un impozit impus tuturor șoferilorRentabilitatea capitalului a fost de 15,8%, ușor peste media sistemului.
Activele băncii au crescut cu 8% în 2017, până la 36,1 miliarde lei. Creditele acordate clienților au crescut în valoare netă cu 8%, de la 19,8 miliarde lei (sfârșitul lui 2016), până la 21,4 miliarde lei în 2017.
Soldul creditelor acordate persoanelor fizice a crescut cu 9%, cele acordate IMM-urilor cu 11%, în timp ce creditarea companiilor medii și mari a avansat cu 10%. Creditele noi au urcat cu 19% față de 2016 la 13,6 miliarde lei. Aproape 60% dintre acestea au fost acordate antreprenorilor locali și companiilor mari, în creștere cu 21% față de anul anterior.
Structura portofoliului de credite a rămas în 2017 stabilă, 57% din credite fiind acordate persoanelor fizice și 43% companiilor. Creditele pentru investiții, finanțarea comerțului și a capitalului circulant, finanțarea unor proiecte de anvergură și colaborarea cu Fondul European de Investiții (programul COSME) au contribuit la această evoluție pozitivă. În anul 2017, Raiffeisen Bank a acordat persoanelor fizice credite noi de nevoi personale și achiziții de locuințe în valoare de peste 4,7 miliarde lei, în creștere cu 16% față de 2016.
“Ne bucurăm de surse de finanțare variate, care ne vor permite și în viitor să finanțăm economia în mod responsabil și sustenabil. Nivelul de capitalizare este de asemenea unul solid, cu o rată de solvabilitate de 15,9% în decembrie 2017” a adăugat Steven van Groningen, președinte și director executiv al Raiffeisen Bank.
Peste jumătate dintre clienții persoane fizice care au pachete de cont curent au optat pentru cele din categoria “Zero”. De altfel, intrările de sume în conturile curente au stat la baza creșterii cu 13% a soldului depozitelor de la clienți, de la 26,4 miliarde lei la finalul anului 2016, până la 29,7 miliarde lei în 2017.
Comportamentul de plata al clienților s-a îmbunătățit în 2017, atât în rândul populației, cât și al companiilor. Costul riscului în termeni comparabili (fără evenimente nerecurente în ambele perioade) s-a redus cu aproximativ 25% față de 2016. Rata creditelor neperformante a scăzut de la 8,2% în 2016, până la 6% în 2017.
Taxele și impozitele directe și indirecte suportate de banca în anul 2017 au fost în valoare totală de peste 400 milioane lei.
Numărul de clienți persoane fizice a rămas relativ constant în 2017 față de anul precedent, la 2 milioane. Banca are de asemenea aproximativ 100.000 de IMM-uri și 5.600 de corporații în portofoliu.
Raiffeisen Bank avea la finalul anului 2017 peste 475.000 de clienți activi în mediul online (mobile banking și internet banking), cu o creștere de aproape 100% a clienților Smart Mobile. În 2017 clienții băncii au făcut peste 16 milioane de tranzacții online.
La sfârșitul anului 2017, banca avea 5.190 de angajați (5.235 în 2016), iar rețeaua băncii numără 451 de unități (478 în 2016), peste 1.000 de ATM-uri, 19.000 de POS-uri și 189 mașini multifuncționale.