Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a amendat CEC Bank pentru că a perceput clienților un comision de retragere numerar pentru cardurile de credit, lucru ce ar încălca legislația în domeniul creditelor. Banca de stat ar trebui să restituie clienților până la 5 milioane de lei. Cele mai multe bănci percep comisioane pentru astfel de tranzacții, unele de câteva procente bune din sumele retrase, taxele fiind mult mai mari decât în cazul cardurilor de debit.
Recent, ANPC a amendat 15 bănci cu un total de 570.000 de lei pentru publicitate incorectă sau înșelătoare. Între cazurile sancționate de ANPC se desprinde cel al unei amenzi de 55.000 de lei aplicată unei bănci - CEC Bank, din informațiile Profit.ro - pentru că a încasat de la clienți un comision de retragere numerar de pe cardul de credit de la bancomat sau EPOS la ghișeele băncii de 1%, minim 2 lei.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cele mai multe bănci percep comisioane ridicate pentru retragerile de bani pe cardul de credit, chiar și de 3%, minimum 10 lei (la BCR), lucru ce penalizează suplimentar cash-ul, pe lângă faptul că dobânzile creditului încep să curgă de la momentul tranzacției de retragere, fără perioadă de grație sau alte facilități.
De altfel, băncile promovează cardurile de credit sub formula “carduri de cumpărături”, utilizarea creditului pentru achiziții la comercianți nefiind comisionată, și nu recomandă, cel puțin formal, retragerea de cash, din cauza costurilor asociate.
Mai mult, în prezent, băncile nu au interdicții în a pune comisioane pentru retragerile de pe cardul de debit, deși multe dintre acestea au renunțat la astfel de taxe în ultimii ani.
ANPC consideră că această practică a băncilor încalcă OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, mai exact articolul care prevede că “se interzice perceperea unui comision de retragere pentru sumele trase din credit”.
Autoritatea descrie cardul ca fiind doar un instrument de plată atașat sumelor din credit și arată că aceste împrumuturi sunt incluse în prevederile OUG 50.
“Analizând cu atenție pliantele care promovează acest produs financiar, rezultă din modul în care acestea sunt prezentate, faptul că singura modalitate de retragere de numerar din linia de credit de către consumatori este doar cea purtătoare de costuri în sarcina acestora, astfel că, se constată faptul că banca încalcă dreptul consumatorului de a efectua retrageri de numerar din creditul acordat fără plata unui comision de retragere numerar”, se arată într-un comunicat al ANPC, care menționează că data la care a fost verificat site-ul băncii este 2 octombrie.
Clienții au, însă, o modalitate de a trage sume din creditele speciale acordate pe cardurile de cumpărături fără a le fi percepute comisioane, așa cum prevede legea, însă nu prin retrageri de numerar la ATM sau ghișeu, ci folosind creditul pentru achiziții cu cardul la comercianți, destinația principală a produsului. Pentru acestea, băncile nu percep comisioane, existând în plus și perioade de grație în care nu curg dobânzi dacă se restituie integral sumele folosite.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Producătorul german de motoare Deutz a cumpărat IMLmotoare Galați, într-o tranzacție care include mai multe firme ale italianilor de la IML MotoriTot din 2 octombrie, pe site-ul CEC Bank este prezentată o nouă listă de comisioane și dobânzi pentru cardul de credit, în care este prezent comisionul de 1% pentru retragerile de la ATM și EPOS ale băncii, dar apare un comision 0 pentru retragerile de la ghișeele băncii.
Între iunie 2010 și septembrie 2017, banca precizează că a încasat 5,25 milioane de lei din acest comision. ANPC a cerut rambursarea sumelor încasate către consumatorii care mai au contracte în derulare cu CEC Bank în termen de maximum 15 zile, precum și modificarea contractelor de card de credit prin eliminarea comisionului de retragere numerar în 30 de zile.
La jumătatea anului erau în circulație în România 2,8 milioane de carduri de credit (în creștere cu jumătate de milion de unități după martie 2015) și 13,3 milioane de carduri de debit, potrivit datelor BNR.
ANPC a mai reținut, în cazul aceleași bănci, și că a perceput un comision de evaluare imobiliare de 350 de lei pentru evaluările făcute de evaluatorii interni ai CEC Bank, deși legea permite perceperea unor astfel de sume numai în cazul în care sunt prestate de către terți, abatere pentru care a dat o amendă de 20.000 de lei. Autoritatea a mai sancționat cu o altă amendă, tot de 20.000 de lei, și faptul că CEC a promovat un serviciu oferit în parteneriat cu Transfer Rapid sub sloganul „cel mai bun serviciu de transfer de bani din străinătate”, lucru pe care n-a putut să-l dovedească, afirmația fiind de natură să inducă în eroare consumatorul mediu, consideră ANPC.
Băncile au primit sancțiuni în principal pentru că n-au inclus informații suficiente în materialele publicitare, cum ar fi cele legate de riscul valutar sau riscul de scădere a veniturilor, așa cum cere în ultimii ani legislația de protecție a consumatorilor în domeniul financiar.
Instituțiile de credit au mai primit numeroase sancțiuni și pentru că au prezentat drept avantaje caracteristicile impuse de lege ale produselor financiare, cum ar fi lipsa unui comision de rambursare anticipată, sau pentru că au promovat credite, inițial, pentru o perioadă limitată la o anumită ofertă de cost, pentru ca mai apoi să prelungească oferta, lucru ce, consideră ANPC, e de natură să determine consumatorii să acționeze imediat, deși nu era nicio grabă.
Băncile au posibilitatea de a contesta în instanță contravențiile ANPC.