Propunerile Finanțelor pentru eliminarea duopolului pe piața RCA: prețuri de referință la reparații, casa de compensare a despăgubirilor, service-urile nu mai pot reprezenta păgubiții, creșterea de 10 ori a plafonului maxim al amenzilor

Propunerile Finanțelor pentru eliminarea duopolului pe piața RCA: prețuri de referință la reparații, casa de compensare a despăgubirilor, service-urile nu mai pot reprezenta păgubiții, creșterea de 10 ori a plafonului maxim al amenzilor
scris 5 mai 2021

Introducerea prețurilor de referință ale manoperei practicate pentru reparația autovehiculelor și eliminarea posibilității ca unitățile service să reprezinte interesele păgubitului RCA în relația cu asigurătorul care va achita despăgubirea sunt două dintre propunerile Ministerului Finanțelor Publice (MFP), incluse într-un nou proiect de act normativ al instituției, pentru eliminarea duopolului pe piața RCA, unde City Insurance și Euroins aveau la finele anului 2020 o cotă de 75% din subscrieri. În plus, ministerul propune creșterea de 10 ori, la 5 milioane de lei, a plafonului maxim al amenzilor pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le poate aplica asigurătorilor care, spre exemplu, nu achită integral și la termen despăgubirile datorate din asigurarea obligatorie RCA către persoanele prejudiciate, conform analizei Profit.ro.

Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii CITEȘTE ȘI Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii
Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Noul proiect de OUG completează un alt proiect de OUG al MFP pe același subiect, prezentat spre dezbatere publică în luna ianuarie din acest an, principala prevedere a acestuia fiind decontarea directă, menținută și completată în al doilea proiect de act normativ.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

"Serviciul de asigurare de decontarea directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care acesta are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului, urmând ca acesta să recupereze în totalitate sau în parte sumele achitate de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului. Având în vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pieței și evitarea instituirii unei piete cu structură de duopol, prin transformarea decontării directe într-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de către asigurat și ofertat de asigurătorii RCA, se urmărește creșterea încrederii asiguratului în propriul asigurător, prin faptul că acesta nu ar mai fi nevoit să se adreseze unui asigurător cu care acesta nu are o relație contractuală prealabilă. În aceste condiții, teoretic, la alegerea asigurătorului propriu nu mai este avut în vedere ca principal criteriu de selecție prețul asigurării, ci alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, inclusiv în acordarea despăgubirilor", se arată în nota de fundamentare a celui de-al doilea proiect de OUG.

În document se precizează că "asigurarea RCA este o asigurare obligatorie care poate afecta un număr de peste 8 milioane de proprietari de vehicule, din care peste 6 milioane reprezintă persoane care au în vigoare un contract de asigurare RCA".

Transilvania Broker de Asigurare distribuie un dividend cu randament de 5-6% CITEȘTE ȘI Transilvania Broker de Asigurare distribuie un dividend cu randament de 5-6%

"Modificările propuse au rolul de a îmbunătăți funcționarea pieței RCA, în special în ceea ce privește modul de încheiere al contractelor RCA, criteriile de selectare a asigurătorului de către asigurat, mecanismul de decontare directă și cel de regres între asigurători și reglementarea posibilității Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organisme similare din state terțe, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente în state terțe să beneficieze de garanția BAAR. (...) Un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de soluționare a unui număr mare de dosare de daună de regres administrativ, în special de micșorare a costurilor de gestionare a acestora dar și reducerea termenului de acordare a despăgubirilor. Prin aplicarea acestui serviciu se urmărește creșterea calității serviciilor oferite asiguraților și optimizarea costurilor cu despăgubirile ce pot duce și la o posibilă scădere a presiunii asupra prețurilor de vânzare a asigurărilor. (..) Totodată, cu rolul de a îmbunătăți funcționarea pieței RCA, se propun a fi introduse mecanisme referitoare la stabilirea unor tarife de referință orientative a prețurilor practicate pe piață de operatorii economici care prestează servicii de reparații autovehicule cât și a celor care oferă servicii de închiriere autovehicule fără șofer cu plata anticipată a prestației contractate. Astfel, toți participanții pieței asigurărilor, fără a se limita la aceștia, vor avea la dispoziție un instrument ce va reflecta prețurile medii practicate în piață, la nivelul fiecărui județ, instrument ce va fi pus în practică prin colaborarea mai multor autorități și asociații profesionale cu competențe în asigurarea stabilității pieței și a protecției consumatorilor", scrie în nota de fundamentare.

De asemenea, pentru evitarea majorării primelor de asigurare RCA, prin creșterea valorii daunelor generată de influența directă și/sau indirectă asupra costurilor de reparare a prejudiciului de către alte părți interesate decât persoana care a suferit efectiv prejudiciul și este îndreptățită să primească despăgubirea, se propune introducerea noțiunii de conflict de interese în legătură cu obținerea unei despăgubiri.

"Aceste instrumente ar putea, totodată, să garanteze societăților de asigurare care participă la decontarea directă un anumit grad de predictibilitate pentru costurile cu despăgubirile pentru daune materiale ce sunt achitate și urmează a fi recuperate asigurându-se în acest fel și predictibilitatea evoluției nivelului primelor de asigurare RCA. Totodată, pentru evitarea posibilelor dezechilibre generate de introducerea decontării directe obligatorii precum și în vederea asigurării stabilității pieței de asigurare din România, proiectul instituie posibilitatea, ca pe baza reglementărilor ASF, BAAR să poată constitui o casă de clearing prin intermediul căreia să se realizeze rambursarea sumelor datorate între asigurători", se spune în nota de fundamentare.

Producătorii de lactate: Piața a ajuns la 1,5 miliarde euro în 2020, în creștere cu 15% față de anul precedent. Consumul local a crescut după ce au fost restricționate călătoriile și s-au întors românii din străinătate CITEȘTE ȘI Producătorii de lactate: Piața a ajuns la 1,5 miliarde euro în 2020, în creștere cu 15% față de anul precedent. Consumul local a crescut după ce au fost restricționate călătoriile și s-au întors românii din străinătate

Noul proiect de act normativ propune introducerea posibilității exprese a BAAR de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organisme similare din state terțe, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente în state membre sau state terțe să beneficieze de garanția birourilor naționale, pe baza încheierii unor astfel de acorduri. De asemenea, se propune modificarea mecanismului de decontare directă în sensul transformării acestuia într-una serviciu obligatoriu a fi contractat atât de către asigurătorul RCA cât și de către asigurat.

O altă noutate este introducerea posibilității de constituire, la nivelul BAAR, a unei case de clearing având în vedere propunerea de modificare a mecanismului de decontare directă, precum și completarea definiției mandatarului în vederea evitării conflictelor de interese precum și definirea acestei noțiuni.

De-a lungul timpului, asigurătorii RCA s-au plâns că unitățile service "umflă" factura pentru reparație și, în calitate de mandatar al p[gubitului, solicită achitarea acesteia, cu scopul maximizării profiturilor pe seama asigurătorilor. 

O altă propunere vizează introducerea noțiunii de preț de referință, cu caracter orientativ, pentru prețurile orelor de manoperă practicate de către unitățile reparatoare auto și pentru cele practicate de către operatorii economici care desfășoară activități de închiriere autovehicule fără șofer cu plata anticipată a prestației contractate în cazul înlocuirii temporare a vehiculului avariat sau a despăgubirii pentru lipsa de folosință.

De asemenea, se propune modificarea perioadei pentru care poate fi încheiat contractul RCA de către persoanele fizice, 6 sau 12 luni.

Subscrierile RCA reprezintă o treime din piața asigurărilor generale și de viață.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
proiect
lege
asf
pret referinta
decontare directa