Un proiect legislativ potrivit căruia cetățenii vor putea accesa servicii consulare online, fără a fi nevoiți să se prezinte la sediul misiunilor diplomatice sau ale oficiilor consulare, a fost depus la Parlament de parlamentarii USR de Diaspora, Radu Mihail și Iulian Lorincz, alături de membri ai Comisiei de politică externă din Senat.
Potrivit unui comunicat al USR, inițiativa legislativă se referă la creșterea gradului de digitalizare a serviciilor consulare.
Proiectul prevede ca documentele să poată fi transmise beneficiarilor în format electronic sau să li se expedieze prin servicii de curierat. Acestea vor putea fi ridicate și personal de la reprezentanțele diplomatice sau cele consulare. De asemenea, personalul consular va putea utiliza semnături electronice.
"Cererea de servicii consulare se depune personal sau, după caz, se transmite in format electronic. În funcție de tipul de serviciu consular solicitat și de opțiunea titularului cererii, documentele eliberate în cadrul activității consulare se ridică personal sau, după caz, se expediază prin servicii de curierat, cu suportarea cheltuielilor de expediție de către solicitanți ori se transmit în format electronic, după ce au fost emise și semnate cu semnătură electronică calificată. Categoriile de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic, documentele eliberate care se pot expedia prin servicii de curierat, procedura de depunere și soluționare a cererilor respective, precum și orice alte aspecte conexe se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe", prevede actul normativ.