Nicolae Petru Grozav, profesor de Geografie la Colegiul Național „Octavian Goga” din Sibiu, este singurul din județul Sibiu care le predă elevilor aflați acasă, în fața calculatoarelor, din sala de clasă. Acum, când școlile sunt închise pentru elevi, profesorul vine la școală. „Eu, directorii, contabila, administratorul, femeia de serviciu suntem în școală”, declară dascălul pentru News.ro.
„Foarte apropiat de elevi”, „îndrăgit”, „cu vocație”, „admirabil” sunt cuvintele pe care le spun colegii și părinții despre domnul profesor, iar elevii spun că sunt tratați cu respect de Nicolae Petru Grozav, aflat de 40 de ani la catedră.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Lucrează în învățământ din 1981, iar la Colegiul „Octavian Goga” predă din 1991.
„Este unul dintre cei mai îndrăgiți profesori de către elevi și unul dintre colegii noștri foarte dragi”, a declarat directorul Colegiului, Laura Dumitru, pentru News.ro.
CITEȘTE ȘI Avantaj Client 8.087 euro TVA inclus pentru Sprinter 314 CDI Furgon, 11 mc, cu tracțiune față. Îndreaptă-te spre reușită!„La școala la care învață fiul meu cel mare, Colegiul Național “Octavian Goga”, în condițiile în care suntem tot orașul în scenariul roșu - deci școala exclusiv online, profesorul de Geografie își ține orele din sala de clasă, scrie pe tablă și lucrează cu harta, ca și cum elevii ar fi fizic în clasă, ei participă la ore și elevii chiar sunt încântați și atenți-lucru care nu se întâmplă la toate orele... Mi se pare admirabil, să te îmbraci, să parcurgi drumul până la școală și să te așezi în fața elevilor fără să fii obligat, când poți să te așezi simplu în fața laptopului și doar să bifezi ora!”, spune un părinte.
A decis să predea în continuare de la catedră și nu de acasă pentru că lucrează foarte mult cu harta și a considerat că este mult mai util pentru elevi să le transmită lecțiile din școală, afirmă directoarea Colegiului.
Nicolae Petru Grozav a ales să meargă la școală în pandemie pentru că îi este mai comod sa predea așa. „Cred că sunt singurul din județ. Am hărți foarte mari și, în plus, am tabla. Sunt obișnuit să le scriu pe tablă, să le fac scheme. Și nu stăpânesc atât de bine tehnologia asta modernă precum colegii mei mai tineri. Mă descurc, dar prefer să predau din clasă. Și acolo e calculator, cameră...”.
În privința învățământului online, dascălul crede că „are o oarecare eficiență” dacă este luat în serios de ambele părți.
„Este o alternativă. Dacă este luat în serios, are o oarecare eficiență, însă niciodată nu poate înlocui școala față în față. Nici teste nu pot fi date ca înainte, nici nu putem vedea elevii. Eu îi solicit tot timpul, îi întreb, chiar îi ascult pe note, dar este mai greu, este și un decalaj între ce vorbesc eu și ce spun ei, pierdem timp. Nu mi se pare o alternativă viabilă pentru viitor. De fapt, au încercat austriecii cu ani în urmă, cu tehnologie avansată, dar au renunțat pentru motivul foarte simplu că nu au contact cu elevii. Se pierde un element esențial în relația noastră”, mărturisește el.
Nu îi place să se laude, însă întrebat care e secretul său, cum îi atrage pe copii către geografie, Nicolae Grozav spune că pune accent pe latura educativă nu pe cea instructivă.
„Latura educativă este mult mai importantă pentru că materia poate fi învățată și din manual sau de pe internet. Pe când, modelul pe care-l oferă profesorul sau ar trebui să-l ofere nu poate fi înlocuit. Simpla prezență a omului în clasă, gestica lui, felul cum se adresează, respectul pe care-l acordă elevilor pentru ca la rândul lui să beneficieze de respect.... Este vorba de multă experiență. Mă opresc, îi întreb ceva, abat discuția, poate de la lecție, dar îi țin aproape”, este metoda sa.
Cu rezultate remarcabile anuale la Olimpiade, faza pe județ sau națională, profesorul spune că îi pare rău că anul acesta nu va putea pregăti elevi, competițiile fiind anulate.
Membru în Consiliul Consultativ al profesorilor de Geografie, for care analizează dosarele de gradație de merit, Nicolae Petru Grozav spune: „A fost discutată problema olimpiadelor și am fost de acord toți că elevii ar putea să le susțină online pentru că se descurcă bine cu calculatorul însă Ministerul Educației a decis altfel. În fiecare an am luat premii I pe județ și calificări pe țară. Îmi pare rău. Este foarte multă muncă pentru pregătirea olimpicilor. Dar și aici experiența și disponibilitatea dascălului sunt esențiale, să vrei să lucrezi cu elevul. Oricât ar fi elevul de bun, vă spun cu mâna pe inimă, fără o pregătire suplimentară îndrumată de profesor, nu reușește să facă performanțe mari”.
Referitor la școala online, profesorul subliniază că este un an mai special în care „facem eforturi să fie bine”.
„Vă dați seama că Bacalaureatul se va da cu subiecte mai ușoare, elevii nu vor mai învăța atât știind că pretențiile nu vor fi mari, noi nu vom putea da note prea mici pentru că imediat se revoltă. Le dăm anumite teme, referate, dar automat notele sunt mari. Eu n-am pomenit atâtea medii de 10 ca la noi la „Goga” de când sunt. La mine în clasă au fost patru elevi cu media generală 10. Sunt buni, într-adevăr, dar în anii 70-80 nu pomeneam atâtea medii de 10”.
Dascălul nu pierde nici măcar o ocazie de a susține orele de curs ”față în față”.
„Eu aș fi preferat să lucrăm față în față. Nu cred că ar fi fost așa o mare problemă. La clasa a XII-a au montat niște separatoare. Păi sunt zero, nu au nicio eficiență. Și elevii au spus: „Ce, mă apără pe mine asta de două palme, când sunt cu un cap mai înalt”. Așa o ipocrizie, ne facem că-i protejăm, dar nu-i protejăm absolut deloc. Dacă măsurile luate ar fi fost atât de eficiente, nu ar fi crescut numărul de îmbolnăviri. Rezultatele sunt zero. Cu aceste măsuri e ceva în neregulă. Vaccinarea ar fi o soluție, imunizarea sau un tratament preventiv. Am senzația că sunt neputincioși, speriați, mai ales acum când spitalele nu mai fac față. Nu sunt în măsură, dar mi s-ar părea normal ca școlile să fie lăsate deschise. Elevii își pierd abilitatea de a lucra, competențele”.
Mesajul lui Nicolae Petru Grozav pentru elevi este „să încerce să accepte școala online ca pe școala normală, să învețe, să-și facă temele, să discute cu profesorii”. ”Să înțeleagă că este o alternativă pentru o anumită durată, să înțeleagă că această pandemie va trece, să nu lase garda jos, să nu încerce să ne fenteze pentru că noi știm, să țină pasul”, afirmă profesorul.