Situația de pe piața regională a carburanților s-ar putea detensiona temporar în urma deciziei guvernului maghiar de a prelua exemplul celui austriac și a elibera din rezervele sale strategice de carburanți o cantitate suficientă pentru acoperirea vânzărilor celor 200 de stații OMV din Ungaria pentru 10 zile, în vederea evitării unei penurii create de „incidentul mecanic” de pe 3 iunie, care a condus la indisponibilizarea rafinăriei de lângă Viena a grupului austriac.
De ce este important: Cum OMV și compania maghiară MOL se numără printre primele 3 companii din punct de vedere al cotei de piață atât în Ungaria, cât și în România, impactul s-a făcut simțit și pe piața autohtonă. Astfel, de la incidentul apărut la rafinăria austriacă, care a coincis cu momentul publicării în Jurnalul Oficial al UE a legislației care interzice importul maritim de țiței din Rusia, OMV Petrom a scumpit benzina atât în stațiile OMV, cât și în cele Petrom, cu 30 bani/l, iar motorina - cu 26 bani/l. MOL a aplicat majorări de 34 de bani pe litrul de benzină și de 30 pe litrul de motorină. Comparativ, în întreaga lună precedentă, Petrom majorase prețurile la motorină cu 25 de bani/l, iar MOL, cu 20 de bani/l.
Efectele incidentului s-au transmis inițial în Ungaria, unde OMV are o rețea de 200 de benzinării. Presa maghiară a avansat chiar ideea închiderii unor stații OMV, informație infirmată de grupul austriac. Pentru a compensa deficitul de carburanți de pe piața din Ungaria, care proveneau de la rafinăria de lângă Viena, nu este exclus ca OMV să fi achiziționat combustibili din România, așa cum sugerează o declarație a OMV pentru publicația maghiară Világgazdaság: „În prezent, punem la punct noi opțiuni de aprovizionare între rafinăriile OMV și în cadrul propriei noastre rețele de depozitare și, totodată, căutăm soluții suplimentare împreună cu partenerii noștri pentru a atenua această problemă. Toate aceste măsuri privesc produsele finite și semifabricate și servesc la menținerea securității aprovizionării”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Guvernul austriac a eliberat deja, încă de pe 5 iunie, din rezerva strategică 112.000 de tone de motorină și 56.000 de tone de benzină, cantități care ar acoperi deficitul de producție ale rafinăriei OMV timp de 14 zile
Sâmbătă, Executivul ungar a anunțat, la rândul său, eliberarea din rezervele strategice a 18 milioane litri de benzină standard și 29 de milioane de litri de motorină standard.
„Cantitatea eliberată poate acoperi consumul naționale pe 3 zile al Ungariei. Cum importurile furnizate de OMV reprezintă aproximativ 15% din totalul consumului intern, în condiții normale de piață, cantitatea eliberată poate acoperi o absență a importurilor pe 7-10 zile”, susține secretarul general al Asociației Petrolului din Ungaria, Ottó Grád, citat de presa maghiară.
OMV poate vinde această cantitate doar în stațiile sale din Ungaria sau partenerilor săi care o revând tot în statul vecin. OMV are obligația ca, până la sfârșitul lunii octombrie, să returneze combustibilul eliberat din rezerva strategică a statului maghiar.
Pe 3 iunie, rafinăria Schwechat, una dintre cele mai mari și mai moderne din Europa, cu o capacitate anuală de procesare de 10 milioane tone, de 2,5 ori peste cea a rafinăriei operate de OMV Petrom la Petrobrazi, ar fi trebuit repornită, după ce în cursul lunii mai se aflase în revizie. În momentul repornirii, „un incident mecanic” a avariat instalația de distilare principală, iar OMV a precizat că încă nu poate estima cât timp va dura reparația acesteia.