Chiar dacă mai este foarte mult timp până la interzicerea vânzării de automobile noi cu combustie pe piețele europene, progresul tranziției la acest tip de propulsie cunoaște un ritm semnificativ în multe dintre țările din Europa. Dacă acum 10 ani vorbeam despre procente subunitare, astăzi cota de piață a BEV-urilor în UE este de 15,8%, iar în toată regiunea (UE – EFTA – UK) cota a depășit 17%, relevă datele analizate de Profit.ro.
Procentul ridicat este influențat puternic de Norvegia, unde, în luna august, vânzările de mașini electrice au ajuns la o cotă impresionantă de 94,5% din totalul pieței de mașini noi.
Și alte țări, precum Olanda (34,4%) sau Suedia (35%), ponderea acestor vehicule este mare.

O analiză de piață realizată de una dintre companiile care distribuie automobile în Norvegia, Moller, pentru a vedea care a fost impactul asupra service-urilor auto trecerea la propulsia electrică a scos la iveală că, față de acum 10 ani, veniturile atelierelor auto din reparațiile mașinilor BEV au fost mai mici cu 46% față de veniturile obținute de la mașinile cu combustie.
Procentul este valabil pe segmentul mașinilor mai noi de patru ani, în timp ce pentru vehiculele cu o vechime de patru până la șapte ani și peste șapte ani, scăderea a fost de peste 30% și, respectiv, de peste 40%.
Pentru restul Europei, aceste cifre sunt relevante pentru estimări realiste în privința unui sector economic important, care va fi nevoit să se confrunte cu acest efect mai întâi în service-urile autorizate ale mărcilor, acolo unde ajung prima dată mașinile, atât în garanție, cât și post-garanție.

Cel mai probabil, constructorii auto și rețelele de dealeri vor fi nevoiți să caute metode de echilibrare a veniturilor, în caz contrar existând riscul de faliment pentru mare parte din rețele.
Potrivit asociației furnizorilor de componente auto din Europa, CLEPA, până în 2030 procentul de vehicule electrice vândute ar putea ajunge până la 82% din totalul pieței, iar anul 2038 ar putea fi primul an în care pe șoselele din Europa vor circula mai multe autovehicule electrice decât cu combustie.
Asociația atrage atenția că o mașină electrică are cu circa 30% mai puține solicitări de piese de schimb aftermarket față de un vehicul cu combustie, însă susține că există oportunități și din acest punct de vedere, dacă jucătorii din acest sector își planifică cu atenție tranziția.

Cele trei scenarii ale electrificării încep de la un procent de 53%, în varianta optimistă, care presupune o tranziție mai lentă, au o variantă medie, de 68%, în timp ce versiunea radicală, de 82% nu este exclusă de simulările actuale ale pieței.
Analiza făcută pe 250 de componente utilizate pe 53 de sisteme care compun automobilele actuale a evidențiat foarte clar că numărul redus de piese dintr-o mașină electrică, precum și solicitările, stresul și uzura motorului, trenului de rulare și frânelor sunt cauzele pentru care vor fi cu cel puțin 30% mai puține solicitări de piese de schimb.
Cea mai afectată categorie va fi cea a pieselor pentru motor și tren de rulare, unde scăderea ar putea depăși 50% față de volume actuale.
Direcțiile pe care service-urile auto și producătorii de componente s-ar putea orienta, conform CLEPA, sunt reparațiile la bateriile electrice, la motoare electrice, la punțile electrificate integrate sau la componente electronice.

„Ne așteptăm să vedem o răsturnare de situație în service-uri aftermarket de la hardware la software”, spune Frank Schlehuber, consultant CLEPA, care mai spune că întreținerea vehiculelor ar putea să joace de asemenea un rol important în această afacere.
Este prognozată deja apariția service-urilor specializate în vehicule electrice, în care să poată fi făcute, la cerere, și reparații ale altor vehicule.