Regia Autonomă "Monitorul Oficial" (RAMO) ar putea fi obligată să publice formatul electronic și public al Monitorului Oficial, Partea I și Partea a Il-a, sub formă de document portabil (PDF), accesibil pentru citire, căutare, salvare, distribuire și imprimare de către orice utilizatori.
De ce este important: Deși în 2008, Guvernul a reglementat publicarea Monitorului Oficial electronic ca PDF, după doar un an, în 2009, a fost abrogată această prevedere, iar în prezent formatul electronic al Monitorului Oficial al României, Partea I și Partea a II-a, este disponibil în mod gratuit, permanent, dar doar în varianta pentru citire, neputând fi copiat, salvat și nu se poate căuta în textul actelor publicate.
În Partea I a Monitorului Oficial sunt publicate legi, ordonanțe, hotărâri de Guvern, acte normative ale administrației centrale, decizii ale Parlamentului și președintelui României, în timp ce în Partea a II-a sunt publicate dezbaterile din Parlament.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, acum, varianta electronică a Monitorului Oficial este disponibilă doar pentru citire, iar accesul utilizatorilor a rămas îngrădit pentru că legile și alte acte sunt publicate în Flash, aplicație care blochează salvarea, imprimarea, sau chiar citirea facilă pe dispozitive mobile sau care nu susțin aplicația web.
Un proiect de lege inițiat de USR, cu sprijinul PSD, propune însă ca Regia să revină la practica publicării legilor și actelor normative oficiale ale autorităților publice centrale în format PDF.
”Obligăm publicarea Monitorului Oficial în PDF liber, la părțile legislative. De ce ne chinuim să citim o lege când apare în Monitor? Este un standard minim, de bun simț, să avem acces la un simplu PDF având în vedere că noi achităm nota de plată a publicării actelor”, arată unul dintre inițiatorii proiectului, deputatul USR Claudiu Năsui.
Inițiatorii arată că publicarea Monitorului Oficial într-un format liber și deschis online a fost în mod repetat refuzată cu argumentul că Regia suportă costurile publicării actelor și pentru că ar reduce numarui abonamentelor, afectând astfel veniturile sale.
Toate aceste afirmații ale Guvemului s-au dovedit a fi exagerate sau false, susțin inițiaitorii, care arată, printre altele, că tendința de scădere continua a abonamentelor la Monitorul Oficial este un fenomen previzibil, susținut de peste 10 ani, iar scăderea nu poate fi pusă în seama gratuității.
Mai mult, din 2015 costurile de publicare ale actelor normative au fost rransferate din sarcina Regiei în sarcina emitenților, iar tarifele de publicare au fost majorate în 2017. În aceste condiții, profitul brut al Monitorului Oficial a crescut anual între 2016-2019, de la 18,2 milioane lei în 2016 la 39,3 milioane lei în 2019.
”Efectul gratuității Monitorului online este neglijabil sau inexistent. Mai mult, efectele drastice, de imposibilitate de acoperire a cheltuielilor, clamate de Guvem în mod inconsistent și fără justificare cu fiecare încercare de modificare, nu s-au materializat”, arată inițiatorii, care amintesc în expunerea proiectului de faptul că guvernările amterioare au suprimat constat încercările de accesibilizare a publicației.
”Având în vedere ca RAMO se bucură de aceste privilegii legale, dar și de sume importante de bani din bugetul de stat reprezentând contravaloarea tarifelor de publicare ale actelor normative, este firesc ca cetațenilor să le fie pus la dispoziție Monitorul Oficial înlr-un format electronic complet gratuit, liber și deschis, care să permita operapunile firești oricărui alt fișier PDF”, consideră inițiatorii proiectului.
”Formatul electronic gratuit și liber este de document portabil, fară filigran sau inscripții suplimentare formatului tipărit, accesibil pentru citire, căutare, salvare, distribuire și imprimare de către orice utilizatori”, prevede textul proiectului de lege.
Autorii proiectului amintesc, de asemenea, că inclusiv la nivelul majorității țărilor membre ale Uniunii Europene există asemenea acces gratuit și liber la forma electronică a jurnalului oficial, în țări precum Danemarca, Ungaria, Italia, Letonia, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Elveția.