Cartelele prepay vor fi vândute de furnizorii de telefonie mobilă doar cu notarea numelui, codului numeric personal, seriei și numărului actului de identitate, precum și adresei e-mail dacă există, în cazul cumpărătorilor persoanelor fizice, respectiv a codului unic de identificare în cazul firmelor, inclusiv PFA, toți aceștia având dreptul de a opta, în interval de un an de la introducerea regulii, între păstrarea cartelei cu furnizarea datelor cerute sau renunțarea la aceasta, primind contravaloarea serviciilor plătite și neutilizate. Argumentul autorităților este că astfel va fi asigurat "un climat de normalitate și siguranță civică", făcând posibilă în același timp și prevenirea criminalității, inclusiv a formelor sale grave ori cu caracter transfrontalier, precum și a actelor de terorism.
Schema de reglementare a cartelelor prepay, a cărei pregătire a fost anunțată în primăvară, la conferința WeLoveDigital Forum a Profit.ro de către ministrul de atunci al Comunicațiilor, a fost finalizată pentru aprobarea Guvernului, după ce, în 2014, o Lege care viza identificarea utilizatorilor de cartele telefonice preplătite și a utilizatorilor de rețele Wi-Fi a fost declarată neconstituțională. Judecătorii Curții Constituționale au considerat atunci că modul în care sunt protejate datele personale ale utilizatorilor nu este unul suficient de sigur.
Acum, Guvernul va încerca din nou să intervină pe piața cartelelor prepay, lăsând însă și de această dată Parlamentul să aibă ultimul cuvânt. Pentru a fi aplicat, proiectul trebuie aprobat de Guvern și de ambele camere ale Parlamentului.
Astfel de știri vor fi disponibile în curând abonaților prin platforma PROFIT INSIDER
În luna martie, Profit.ro a prezentat un document în care era arătat că membrii comisiei de control parlamentar al Serviciului Român de Informații (SRI) a convenit cu directorii Serviciului că este necesar să fie promovat un proiect care să reglementeze regimul juridic al cartelelor prepay, din evaluări rezultând că riscurile de tip terorist sunt în creștere pentru România.
Tot atunci, Profit.ro a prezentat un document în care se arată că elemente simpatizante ale diferitelor entități teroriste, active în spațiul arabo-islamic, sunt semnalate cu activitate pe teritoriul național, persoanele implicate fiind declarate indezirabile și interzicându-li-se să intre pe teritoriul României pentru perioade cuprinse între 5 - 15 ani.
După ce în primăvară premierul Dacian Cioloș afirma că în România au fost folosite cartele prepay la pregătirea anumitor atentate teroriste din alte state membre ale UE, iar serviciile de informații din țară au cerut instrumente care să le permită să monitorizeze foarte atent situația, acum argumentul invocat pentru reglementarea acestui tip de cartele este că, și în Uniunea Europeană, în ultimii ani, a fost transmis un semnal de alarmă cu privire la amploarea fenomenului de utilizare ilegală și anonimă a comunicațiilor electronice, inclusiv în context transfrontalier, iar pe plan național s-a constatat că actuala situație favorizează o serie de discriminări între consumatorii serviciilor achiziționate de la furnizori, în condițiile în care legislația națională recunoaște dreptul furnizorilor de a colecta și prelucra datele cu caracter personal numai ale abonaților, împreună cu obligația acestora din urmă de a pune la dispoziție aceste date.
Este arătat că aceste cartele preplătite au un regim juridic diferit de cel al utilizatorilor serviciilor de comunicații electronice furnizate pe bază de abonament, fapt care face dificilă identificarea utilizatorilor de cartele preplătite în cazul activităților efectuate pentru desfășurarea cercetării penale ori pentru cunoașterea, prevenirea și contracararea riscurilor ori amenințărilor la adresa securității naționale.
"Chiar și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a apreciat că «autoritățile statului nu dispun de instrumentele necesare identificării și tragerii la răspundere legală a acelor deținători de cartele preplătite care utilizează serviciile de telefonie/ date/ internet cu rea-credință, în scopul săvârșirii de infracțiuni grave». Situația existentă între cele două categorii constituie o formă de discriminare. Modificarea și completarea cadrul general privind comunicațiile electronice în sensul propunerii legislative va asigura un regim juridic nediscriminatoriu între abonați și utilizatorii de cartele preplătite în ceea ce privește drepturile și obligațiile acestora în calitate de clienți ai furnizorilor de rețele publice de comunicații electronice ori de servicii de comunicații electronice destinate publicului", este arătat în textul pregătit pentru aprobarea Guvernului.
CITEȘTE ȘI SRI: România este rută secundară de tranzit pentru simpatizanții ISISConcluzia: pentru atingerea obiectivului legat de colectarea datelor necesare pentru identificarea tuturor abonaților (indiferent că încheie un contract cu plata ulterioară sau cu plata în avans), trebuie instituită o abordare similară celei prin care este asigurată colectarea, stocarea și prelucrarea datelor de identificare a utilizatorilor finali care încheie contracte cu plata la facturare.
"În contextul internațional existent, dominat de lupta împotriva criminalității organizate și în special a formelor sale grave ori cu caracter transfrontalier, precum și a actelor de terorism, este nevoie de un cadru clar definit și adoptarea unor norme privind datele necesare pentru înregistrarea utilizatorilor de cartele preplătite, în cazul persoanelor fizice cetățeni români, persoane fizice cetățeni străini, persoane juridice sau alte forme de organizare precum și în cazul persoanelor care desfășoară activități independente sau profesii liberale, extinderea reglementărilor privind identificarea, colectarea și prelucrarea datelor prevăzute pentru utilizatorii de cartele preplătite și în cazul încheierii contractelor la distanță, colectarea și stocarea datelor utilizatorilor – în condiții similare legislației generale în domeniul comunicațiilor electronice, aplicabilitatea cadrului general al legislației în domeniul protecției și prelucrării datelor cu caracter personal, termenul limită de prelucrare a datelor, condițiile în care utilizatorii pot opta pentru continuarea sau încetarea serviciului de comunicații electronice", sunt argumentele pentru o nouă încercare de intervenție în cazul cartelelor prepay.
Astfel, furnizarea serviciilor de comunicații electronice destinate publicului va putea fi realizată numai cu condiția "corelării" dintre datele de identificare a utilizatorilor finali și identificatorul serviciului de comunicații electronice. Identificatorul serviciului de comunicații electronice este definit ca numărul de telefon sau codul unic asociat accesului la un serviciu de comunicații electronice destinat publicului cu plata în avans sau cu plata ulterioară furnizării serviciului, atribuit unui utilizator final.
Datele de identificare a utilizatorilor finali constau în:
a) în cazul persoanelor fizice, cetățeni români: numele, prenumele și codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, adresa e-mail dacă există;
b) în cazul persoanelor fizice, cetățeni străini: numele, prenumele, domiciliul, locul și data nașterii seria și numărul actului de identitate și țara emitentă;
c) în cazul persoanelor juridice sau altor forme de asociere: denumirea și codul unic de identificare, precum și datele de identificare prevăzute la lit. a) sau b), după caz, aparținând delegatului persoanei juridice, respectiv formei de asociere în cauză;
d) în cazul persoanelor care desfășoară activități independente sau profesii liberale: codul unic de identificare precum și datele de identificare prevăzute la lit. a) sau b) după caz, aparținând acestora.
Aceste date vor fi colectate prin prezentarea actului de identitate al persoanei fizice sau împuternicitului persoanei juridice, în original, iar, în cazul celorlalte persoane, și prin prezentarea copiilor documentelor de înregistrare fiscală. Obligația va fi considerată îndeplinită și în situația transmiterii copiilor documentelor în format electronic utilizând o semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat.
Această modalitate de colectare nu va fi obligatorie atunci când:
a) utilizatorul final este deja abonat al unui serviciu de comunicații electronice furnizat de același furnizor;
b) contractul de furnizare de servicii de comunicații electronice este transferat sub orice formă legală de la un furnizor la alt furnizor, iar datele menționate la alin. (12) sunt obținute direct de la furnizorul inițial;
c) în cazul portării.
"Prelucrarea datelor se efectuează cu respectarea prevederilor legale din domeniul protecției persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și al protecției vieții private. Prelucrarea, într-o formă care să permită identificarea utilizatorilor finali, de către furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului este permisă doar până la împlinirea unui termen de 3 ani de la data încetării furnizării serviciului în baza contractului. Prevederile se aplică în mod corespunzător și în cazul contractelor la distanță", stabilește proiectul.
La solicitarea abonaților, furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și de servicii de comunicatii electronice destinate publicului vor restricționa imediat, dar nu mai târziu de 24 de ore, accesul identificatorului unic atribuit la serviciile de comunicații electronice, cu respectarea obligatiilor contractuale.
Documentul mai prevede că, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a legii pregătite acum pentru avizul Guvernului și al Parlamentului, abonații serviciilor de comunicații electronice destinate publicului cu plata în avans pot opta pentru menținerea serviciului și funizarea datelor cerute sau pot renunța la acesta.
CITEȘTE ȘI Românii, printre cei mai mulțumiți de apartenența la UE și printre cei mai dezinteresați de terorismÎn termen de maximum 3 luni de la expirarea termenului, abonații serviciilor de comunicații electronice destinate publicului cu plata în avans, care au optat pentru renunțarea la servicii pot obține, în urma solicitării adresate furnizorului de servicii de comunicații electronice, contravaloarea serviciilor plătite și neutilizate.
În cazul în care abonații nu își exprimă opțiunea, furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului încetează furnizarea serviciilor.
În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a legii, furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului sunt obligați să informeze, prin mijloace care să asigure difuzarea în masă, abonații care nu au furnizat datele cu privire la obligațiile ce le revin.
Legea pregătită pentru aprobarea Guvernului și a Parlamentului va intra în vigoare in termen de 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial.