Proiectul fusese adoptat în decembrie, anul trecut, de către Guvern, iar deputații au eliminat toate modificările care fuseseră adăugate de senatori, astfel că prevederile au rămas în forma transmisă de Executiv.

În ipoteza în care ar fi fost dată în judecată la CJUE pentru netranspunerea directivei RCA, România risca aplicarea de sancțiuni pecuniare (sumă forfetară și penalități pe zile de întârziere):
- sumă forfetară minimă de 1.636.000 euro și
- penalități între 1.754,4 și 105.264 euro pe zi de întârziere, până la data finalizării transpunerii.

Președintele, Guvernul, Parlamentul și ASF fuseseră atenționate în această privință de reprezentanța României la Bruxelles încă de la jumătatea lunii septembrie.
”Precizăm că, în discuții informale purtate cu serviciile responsabile ale Comisiei Europene (COM), acestea au notat absența oricăror evoluții în ceea ce privește cele două proiecte. În acest context, au menționat că vor propune Colegiului Comisarilor, în perioada imediat următoare, luarea deciziei de sesizare a CJUE în cauza 2024/0124.
Totodată, serviciile menționate au indicat că decizia de sesizare ar putea fi temporizată dacă autoritățile române competente informează Comisia - în cel mai scurt timp posibil - că au fost înregistrate progrese substanțiale sau, cel puțin, derulate demersuri pentru urgentare, precum și dacă acestea oferă asigurări clare că actele normative care realizeazä transpunerea integrală a Directivei vor fi adoptate nu mai târziu de noiembrie a.c., În absența unor astfel de informații, există o probabihtate mare ca până Ia fInele anului curent să fie ađoptată o decizie de sesizare a CJUE”, a a fost atenționarea venită de la Bruxelles și adresată inclusiv lui Nicușor Dan și Ilie Bolojan.

Cauza 2024/0124 este o procedură de infringement privind netranspunerea Directivei (UE) 2021/2118 (răspunderea civilă auto), pentru termenul 23 decembrie 2023. Ea se atIă în ultima etapă a fazei precontencioase, avizul motivat - la care RO a răspuns la 14 aprilie a.c.
Următoarea etapă procedurală este sesizarea CJUE.
România mai are de transpus însă și un proiect de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților și transpunerea integrală a Directivei (UE) 2022/2556 privind reziíiența operațională digitaíă pentru sectorul financiar, obiect at cauzei 2025/0167.
Cu privire la ultima directivă, în cadrul dialogutui cu Comisia Europeană, autoritățile române s-au angajat să finatizeze procesul legislativ și să transmită notificarea comptetă cel târziu Ia începutul lunii octombrie 2025 - fapt care nu s-a întâmplat.