Parlamentul obligă Guvernul să facă minuni raportat la ritmul actual: O autostradă de peste 300 kilometri, cu un cost de 9 miliarde euro, în doar 4 ani

Parlamentul obligă Guvernul să facă minuni raportat la ritmul actual: O autostradă de peste 300 kilometri, cu un cost de 9 miliarde euro, în doar 4 ani
scris 28 nov 2017

Senatul a adoptat tacit un proiect de lege care impune Guvernului construcția, în doar patru ani, a unei autostrăzi de 311 kilometri, cu un cost estimat la circa 9 miliarde de euro. Autostrada ar trebui să lege Târgu Mureș de Iași și Ungheni și s-ar numi „Autostrada Unirii”. În 10 ani, însă, Ministerul Transporturilor nu a finalizat nici studiile de fezabilitate pentru autostradă și a programat terminarea construcției pentru anul 2030.

Proiectul de lege avea, oricum, un raport de aprobare pentru votul din plenul Senatului, dar nu a mai ajuns să fie discutat în plen, deși a fost înscris pe ordinea de zi în două rânduri. Termenul limită până la care proiectul trebuia dezbătut de senatori și după care este considerat adoptat tacit a fost luni, 27 noiembrie.

Urmărește-ne și pe Google News
EXCLUSIV VIG pregătește un nou CEO Asirom, după perioada Lelkes marcată de revenirea în top, dar și de probleme cu plata daunelor. Cristian Ionescu, fost Allianz, intră în board CITEȘTE ȘI EXCLUSIV VIG pregătește un nou CEO Asirom, după perioada Lelkes marcată de revenirea în top, dar și de probleme cu plata daunelor. Cristian Ionescu, fost Allianz, intră în board
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Inițiativa legislativă stabilește executarea obiectivului de investiții Autostrada Iași - Târgu Mureș, denumită „Autostrada Unirii”. Autostrada Unirii se finanțează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, din credite externe și din fonduri europene disponibile în cadrul exercițiului financiar multianual 2014-2020.

Potrivit proiectului, termenul de execuție a obiectivului de investiții Autostrada Unirii este de patru ani de la data intrării în vigoare a legii, care va trebui dezbătută și de deputați, iar în cazul adoptării de aceștia, promulgată de președintele Iohannis.

Măsură pregătită pentru 2018 la stat și pentru 2020 la privat: Firmele de transport public, inclusiv de taxi, obligate să cumpere 30% autovehicule electrice sau pe gaz CITEȘTE ȘI Măsură pregătită pentru 2018 la stat și pentru 2020 la privat: Firmele de transport public, inclusiv de taxi, obligate să cumpere 30% autovehicule electrice sau pe gaz

Guvernul Tudose nu a susținut, în mod evident, acest proiect de lege, considerându-l neconstituțional

Executivul a atras atenția parlamentarilor că judecătorii Curții Constituționale a stabilit că Parlamentul nu își poate exercita competența de autoritate legiuitoare în mod discreționar, oricând și în orice condiții, adoptând legi în domenii care aparțin în exclusivitate actelor cu caracter inferior legilor, precum hotărârile de guvern sau alte acte de natură administrativă.

Guvernul mai remarcă și că propunerea legislativă nu ține cont de legislația în domeniul investițiilor și achizițiilor publice, măsurile preconizate neputând fi realizate fără îndeplinirea tuturor etapelor procedurale, inclusiv de aprobare a documentațiilor tehnice, indicatorilor tehnico-economici aferenți și procedurii aferente achizițiilor publice, cu încheierea contractelor aferente și executarea acestora în termenele și condițiile legii.

EXCLUSIV Cătălin Homor, fostul șef al Metrorex și Companiei de Infrastructură Rutieră, angajat de Copos pentru a construi turnul de birouri de peste 100 de metri CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cătălin Homor, fostul șef al Metrorex și Companiei de Infrastructură Rutieră, angajat de Copos pentru a construi turnul de birouri de peste 100 de metri

Marea problemă o constituie însă costul de circa 9 miliarde și durata execuției. Ministerul Transporturilor încearcă de 10 ani, fără succes, să facă studiile de fezabilitate pentru autostradă

Încă 2007, ministerul a elaborat studiul de prefezabilitate pentru traseul autostrăzii Târgu Mureș-Iași-Ungheni, iar în anul 2010, s-a demarat elaborarea studiului de fezabilitate pentru cele trei sectoare de autostradă, rezultate în urma studiului de prefezabilitate, respectiv „Autostrada Târgu Mureș - Ditrău“, „Autostrada Ditrău - Târgu Neamț”, „Autostrada Târgu Neamt - Iași - Ungheni”.

În 2012, Ministerul Finanțelor a respins însă avizarea acestor proiecte din cauza costurilor foarte mari necesare pentru realizarea lucrărilor pe cele trei sectoare de autostradă.

EXCLUSIV În pofida pozițiilor Curții de Conturi și Guvernului, deputații au decis că beneficiarii primelor de stat pentru locuințe nu trebuie să justifice utilizarea după stagiul de cotizare minim de 5 ani CITEȘTE ȘI EXCLUSIV În pofida pozițiilor Curții de Conturi și Guvernului, deputații au decis că beneficiarii primelor de stat pentru locuințe nu trebuie să justifice utilizarea după stagiul de cotizare minim de 5 ani

Valoarea de investiție a întregului obiectiv a fost estimată la 8,9 miliarde de euro, astfel:

- Autostrada Târgu Mureș - Ditrău (92 km): 2,12 miliarde euro

- Autostrada Ditrău - Târgu Neamț (118 km): 4,24 miliarde euro

- Autostrada Târgu Neamț - lași - Ungheni (101 km): 2,52 miliarde euro.

În anul 2014, Ministerul Transporturilor a dispus revizuirea celor trei studii de fezabilitate, iar  în anul 2015, a fost semnat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate Autostrada „Târgu Mureș - Ditrău”, pentru celelalte două sectoare de autostradă nefiind atribuite contracte de servicii în urma licitațiilor.

Din cauza lipsei de finanțare contractul de servicii a fost suspendat până la data de 20 noiembrie 2016, când a fost dat ordinul de începere al acestuia. În data de 20 decembrie 2016, contractul de servicii a fost însă din nou suspendat, ca urmare a unui raport de control întocmit de Curtea de Conturi a României.

Plan care tocmai a trecut o etapă: Privatizări oprite 5 ani, naționalizarea acțiunilor și a activelor companiilor privatizate cu infracțiuni, dar și a unor titluri la Fondul Proprietatea CITEȘTE ȘI Plan care tocmai a trecut o etapă: Privatizări oprite 5 ani, naționalizarea acțiunilor și a activelor companiilor privatizate cu infracțiuni, dar și a unor titluri la Fondul Proprietatea

Reluarea contractului de servicii urma să se realizeze în luna iunie 2017, cu o durata de realizare a acestuia de 16 luni, dar nu a fost demarat nici până la această dată.

Procedura pentru studiul de fezabilitate „Completarea studiului de fezabilitate Autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni cu realizarea conexiunii la podul peste râul Prut” și achiziția pentru proiectarea și execuția sectorului de autostradă Târgu Neamț - Iași trebuiau și ele demarate în a doua jumătate a anului 2017.

În aceste condiții, este greu de crezut că autostrada va fi finalizată și în 2030, deși este obiectiv prioritar în programul de guvernare și în Master Planul General de Transport al României

PSD forțează în Parlament avizul pentru înființarea FSDI, întârziat de Guvern. Lista companiilor preluate a fost suplimentată substanțial CITEȘTE ȘI PSD forțează în Parlament avizul pentru înființarea FSDI, întârziat de Guvern. Lista companiilor preluate a fost suplimentată substanțial

Conform Master Planului, obiectivul de investiții „Autostrada Est—Vest (Târgu-Mureș-Iași-Ungheni)” va fi implementat după cum urmează:

- Secțiunea Târgu-Neamț - lași - Ungheni („Autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni”), care va asigura conexiunea cu Republica Moldova, în perioada 2017-2020;

- Secțiunea Târgu Mureș - Târgu Neamț („Autostrada Târgu Mureș - Ditrău”, „Autostrada Ditrău - Târgu Neamț”), care va asigura conexiunea cu regiunea Transilvania, în perioada 2021—2030.

Parlamentarii au început discuțiile pentru modificarea Codului Fiscal: impozit opțional de 1% pe cifra de afaceri, aplicat între 500.000-1 milion euro CITEȘTE ȘI Parlamentarii au început discuțiile pentru modificarea Codului Fiscal: impozit opțional de 1% pe cifra de afaceri, aplicat între 500.000-1 milion euro

În prezent, doar secțiunea de autostradă Târgu Neamț - lași - Ungheni poate beneficia de finanțare din fonduri europene în cadrul exercițiului financiar 2014-2020, secțiunile de autostradă Târgu Mureș - Ditrău și Ditrău - Târgu Neamț fiind cuprinse în exercițiul financiar 2021- 2030.

De asemenea, ținând cont de costurile foarte mari ale investiției pentru sectorul Târgu Mureș - Târgu Neamț, adică 6,3 miliarde euro, Guvernul consideră că execuția lucrărilor pentru secțiunile de autostradă Târgu Mureș - Ditrău și Ditrău - Târgu Neamț nu poate fi finanțată integral de la bugetul de stat.

Proiectul va fi transmis Camerei Deputaților pentru dezbatere și rămâne de văzut dacă deputații se vor grăbi să-l adopte sau proiectul va fi uitat prin comisiile deputaților.

viewscnt
Afla mai multe despre
autostrada
targu mures
iasi
ungheni
targu neamt
proiect
lege
senat
guvern
parlament