Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a aplicat amenzi de până la 25.000 de lei unor bănci și Instituții Financiare Nebancare (IFN) pentru că au raportat pe nedrept la Biroul de Credit informații negative despre clienți.
Cele mai mari amenzi, câte 25.000 de lei, le-au primit Unicredit Consumer Financing (divizia de credite de consum a grupului Unicredit România) și Easy Asset Management ( firma care acordă credite rapide, la locuința clientului, sub brandul ICredit).
Amenzi de peste 20.000 de lei au mai încasat Credit Europe Bank, Bancpost și Garanti. Cu sume de sub 10.000 de lei au fost sancționate și Unicredit Bank și Simplu Credit IFN.
ANPSPDCP aplică amenzi băncilor încă de acum 7-8 ani motivul fiind raportările greșite către Biroul de Credit.
De exemplu, Unicredit Consumer Financing a fost amendată “întrucât UniCredit Consumer Financing IFN SA a transmis date negative ale mai multor persoane fizice la Biroul de Credit, fără să facă dovada realizării informării prealabile a acestora, cu încălcarea prevederilor art. 8 alin. (2) și art. 9 alin.(1), art. 12 din Decizia ANSPDCP nr. 105/2007, coroborate cu art. 12 alin. (1) din Legea nr. 677/2001. În cazul unor persoane fizice transmiterea acestor date negative la Biroul de Credit s-a efectuat fără respectarea termenul de 30 de zile de la data scadentei, precum și cu transmiterea de mai multe ori în aceeași lună de date negative la Biroul de Credit, contrar prevederilor art. 5 alin. (1) din Decizia ANSPDCP nr. 105/2007și cu încălcarea art. 4 alin. (1) lit. a) și lit. c) din Legea nr. 677/2001.”, după cum arată Autoritatea.
Biroul de Credit este o bază de date construită de bănci care conține informații despre clienții care au credite. După minimum 30 de zile de la neplata unei rate, clienții sunt raportați către Birou cu informații negative. În mod normal, nicio persoană care a apucat să fie înregistrată la Birou nu mai primește un alt credit. Există însă și excepții, cum ar fi IFN-urile care acordă credite rapide de valoare mică. În această categorie se încadrează, de exemplu, Icredit. Informațiile negatve despre clienți sunt excluse din baza de date după 4 ani, dacă între timp nu apar probleme noi.