Mult mai multe entități sunt obligate să auditeze situațiile financiare, din cauza unor schimbări legislative

Mult mai multe entități sunt obligate să auditeze situațiile financiare, din cauza unor schimbări legislative
Diana Zaharia
Diana Zaharia
scris 5 apr 2016

Auditarea situațiilor financiare devine obligatorie în 2016 dacă au fost depășite cel puțin două din cele trei criterii - total active, cifră de afaceri netă, număr de salariați - prevăzute de legislație, doar în exercițiul financiar anterior, în loc de doi ani consecutivi, așa cum se întâmpla până acum, spune Eugenia Ion, tax manager, Contexpert. Prin urmare, mult mai multe entități economice vor avea nevoie de auditare în acest an.

Entitățile care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii - totalul activelor: 16.000.000 de lei, cifră de afaceri netă: 32.000.000 de lei, numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50 - trebuie să își auditeze situațiile financiare. Entitățile mari și mijlocii și cele de interes public au această obligație în orice condiții.

Urmărește-ne și pe Google News

“Deși, în mod normal, obligația de auditare există atunci când sunt depășite limitele respective în două exerciții financiare consecutive, pentru anul 2015, auditarea va fi obligatorie în cazul în care criteriile au fost depășite în exercițiul financiar care s-a încheiat, adică doar în 2015, fără să mai fie luați în considerare și indicatorii realizați în 2014”, spune Eugenia Ion, tax manager la Contexpert, care precizează că analiza criteriilor se face exclusiv pe baza balanței de verificare încheiate la data de 31 decembrie 2015 .

ANAF a publicat proiectul de ordin prin care amână depunerea declarației de TVA pentru iulie CITEȘTE ȘI ANAF a publicat proiectul de ordin prin care amână depunerea declarației de TVA pentru iulie

Nerespectarea obligației privind auditarea constituie contravenție și șe sancționează cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei

Entitățile economice se grupează în trei categorii, conform celor trei criterii de mărime. Încadrarea se face dacă, la data bilanțului, sunt depășite limitele a cel puțin două din cele trei criterii.

Microentități:

·         total activelor: 1.500.000 lei

·         cifră de afaceri netă: 3.000.000 lei

·         număr mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.

Entități mici:

·         total activelor: 17. 500. 000 lei

·         cifră de afaceri netă: 35. 000. 000 lei

·         număr mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.

Entități mijlocii și mari:

·         total activelor: 17.500.000 lei

·         cifră de afaceri netă: 35. 000. 000 lei

·         număr mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.

Termenele pentru depunerea situațiilor financiare sunt:

·         30 mai 2016 pentru societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare

·         29 aprilie 2016 pentru instituții publice, asociații și celelalte persoane juridice cu și fără scop patrimonial

·         30 mai 2016 pentru subunitățile din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate (cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidențe în state aparținând Spațiului Economic European)

Actele normative care conțin prevederi specifice anului 2015 în privința situațiilor financiare sunt Ordinul 4160/2015, Ordinul 123/2016 și Ordinul 1802/2015.

viewscnt
Afla mai multe despre
auditare
situații financiare
contexpert