Ministerul Comunicațiilor pregătește un plan pentru o nouă reglementare a comerțului electronic, care va presupune inclusiv crearea unei Autorități de certificare a magazinelor on-line "de încredere", chemând, în actuala fază, consultanți redutabili din țară și străinătate pentru a-i prezenta studii în domeniu. Pentru contractul ministerului, de aproape 3 milioane de lei, se luptă, conform datelor Profit.ro, companii precum Horvath&Partners din Ungaria, Delloite, Ernst&Young, Civitta Eesti din Estonia, East West Consulting din Belgia, Certsign și UTI Grup.
Concret, ofertele au fost depuse de Horvath&Partners Management Consulting (terț susținător IFUA Horvath&Partners Budapesta) și asocierile formate din Delloite Consultanță și Delloite Audit (subcontactant SCA Reff&Asociații) / Ernst&Young și Public Research / Agrafics Communications și Archidata / Gea Strategy&Consulting, I-Tom Solutions, Grupul de Consultanță pentru Dezvoltare DCG și Civitta Eesti AA (Estonia) / Smart Integration, AAA Management Information Consulting (Ungaria), International Consulting Expertise și East West Consulting (Belgia) / Certsign și UTI Grup.
Prin implementarea acestui proiect, numit "eCom", ministerul vrea o analiză exhaustivă a legislației actuale în domeniul comerțului electronic național, o analiză de impact cu privire la necesitatea creării/desemnării unei Autorități de certificare a magazinelor online "de încredere", elaborarea unui plan de acțiuni până în 2020.
CITEȘTE ȘI Fiscul inițiază o nouă acțiune de control în cazul vânzărilor online: Operațiunea "E-commerce"În documentele redactate de minister, comerțul electronic este indicat ca un domeniu în plină ascensiune la nivel global și european, însă cu o creștere moderată în România.
Autorii documentației citează date ale INS aferente anului 2014, care arată că ponderea de populație din România cu vârste între 16-74 de ani care au utilizat internetul pentru a procura bunuri și servicii de uz personal a fost de doar 15,9%, în condițiile în care media europeană la nivelul anului 2013 a fost de 30%.
“Această creștere modestă a înregistrat un trend fluctuant de-a lungul următorilor ani și a avut un impact semnificativ asupra sectorului de retail, asigurându-se o creștere a competitivității firmelor care activează în mediul online”, se spune în document.
În ceea ce privește comerțul electronic efectuat de către mediul de afaceri, doar 7% dintre IMM-urile din România (până la 250 de angajați) au vândut în 2014 bunuri și servicii online, iar întreprinderile mari au atins un procent de 14% pentru același an.
CITEȘTE ȘI Afacerile administratorului eMAG au crescut la aproape 2,5 miliarde de lei în 2016. Pierderile au scăzut la 85,3 milioane de lei“Printre cauzele acestor cifre modeste se pot menționa încrederea scăzută a populației în acest tip de servicii electronice, lipsa unui cadru legal adecvat pentru gestionarea eventualelor conflicte între companii și consumatori, preocupări legate de asigurarea securității transferurilor de date și a comunicării prin mijloace electronice. Aceste probleme afectează în mod negativ dezvoltarea comerțului electronic din România cu efecte asupra fructificării potențialului de creștere economică oferită de acest tip de comerț și, nu în ultimul rând, a celui de instrument eficace de combatere a evaziunii fiscale”, se mai spune în caietul de sarcini.
Dezvoltarea comerțului electronic va genera beneficii concrete pentru consumatori, în sensul reducerii prețurilor, creșterii ofertei de produse si bunuri și a calității acestora, ca urmare a intensificării schimburilor transfrontaliere și a posibilității de a compara ofertele cu mai multă ușurință, se precizează în documentație.
“Odată cu măsurile de sprijin pentru acest sector, trebuie dezvoltate și instrumente eficiente de protecție a agenților economici și a consumatorilor de potențiale fraude și riscuri de securitate iar alături de măsuri tehnice concrete de facilitare a acestor măsuri de protecție, este necesară dezvoltarea unui cadru legislativ și procedural la nivelul instituțiilor guvernamentale responsabile, precum și stabilirea fundamentelor de colaborare cu instituții similare din alte state membre ale Uniunii Europene", se mai spune în document.
Durata de implementare a contractului este de 11 luni de la data atribuirii.
CITEȘTE ȘI Consiliul Concurenței analizează tranzacția prin care Axxess Capital intră în acționariatul Elefant.roConform ultimelor date, prezentate de Profit.ro, dar neindicate în documentul ministerului, comerțul online din România a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere din Europa, de 38%, mai mult decât dublu față de media europeană, de 15%. Datele sunt furnizate de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), care citează rezultatele Raportului european privind comerțul electronic publicat recent de organizația Ecommerce Europe.
România se numără printre țările cu cea mai mică pondere a persoanelor care fac cumpărături online mai arată studiul, însă, cu toate acestea, ARMO estimează că, în acest an, comerțul online din România va depăși 2,5 miliarde de euro și are potențialul de a-și dubla valoarea până în 2020, cu condiția creșterii investițiilor și a suportului autorităților pentru dezvoltarea aptitudinilor digitale în rândul populației, coroborată cu cea a infrastructurii digitale.
Anul trecut, comerțul electronic a totalizat 2,05 miliarde de euro în România. La nivel european, creșterea a fost de 15%, la 530 miliarde de euro.
Țările din Europa Centrală și de Est au obținut cea mai mare creștere a vânzărilor online în 2016. Astfel, comerțul electronic în Slovacia și Estonia a crescut cu 35%, Ucraina a înregistrat o creștere de 31%, iar în Polonia și Bulgaria a crescut cu 25%.
Marea Britanie conduce topul țărilor din vestul Europei, generând anul trecut aproximativ 33% din vânzările online europene. De altfel, pe piețele mature, ponderea persoanelor care cumpără online este cea mai ridicată: 87% în Marea Britanie, 84% în Danemarca și 82% în Germania.
Pentru anul curent, studiul anticipează menținerea ritmului de creștere pentru comerțul online la nivel european, respectiv 14%, până la o valoare de 602 miliarde de euro.
De asemenea, raportul relevă că, la nivel european, proporția companiilor cu mai mult de 10 angajați care au un site web este în continuă creștere: de la 67% din totalul companiilor de retail în 2010, la 77% în 2016.
Cu toate acestea, doar 18% vând prin intermediul site-ului web.
Cumpărăturile online sunt mai populare în rândul tinerilor - două treimi dintre persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani cumpără frecvent online, față de doar o treime dintre persoanele cu vârste cuprinse între 55 și 74 de ani.