Restructurarea Telekom România din ultimii doi ani a fost un proces dificil, s-au pierdut clienți și peste 20% dintre salariați au fost disponibilizați, dar la capătul acestui proces rezultatele s-au văzut în cifrele financiare și operaționale, performanța s-a îmbunătățit și se resimte și în starea de spirit generală din grup. Ultimul trimestru al anului 2019 "a fost fantastic", spune Miroslav Majoros, șeful Telekom Româma, însă îl compară cu un trimestru slab din 2018.
Compania se află într-un moment în care au început discuțiile pentru vânzarea afacerilor locale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"În 2019 ne-am întors la normalitate. După măsurile Guvernului, mai bune în ultima perioadă, am putut să nu mai acționăm în condiții de criză. Am consemnat un avans al fluxului de lichidități, un lucru esențial pentru Telekom România, fapt ce ne-a permis să nu mai împrumutăm bani de la bănci", a explicat șeful Telekom România.
Pe segmentul de voce fixă, afacerile scad, dar reprezentanții companiei se arată mulțumiți pentru că dinamica nu este rapidă, accelerată.
CITEȘTE ȘI Ce așteptări avem de la anul fiscal 2020?În privința segmentului mobile, veniturile au înregistrat creșteri constante în 2019, fiind efectul unor tranzacții IT&C majore în ultimul trimestru al anului 2019.
Potrivit lui Majoros, grupul a continuat să simplifice procesele, cu impact asupra numărului de salariați, care a scăzut cu 20%.
El spune că 30% dintre clienții companiei achită online abonamentele, în condițiile în care Telekom are și clienți de vârsta a treia.
Segmentul TV a atins 1,3 milioane de utilizatori în ultimul trimestru din 2019, în scădere cu 8% față de T4 2018, determinat în special de reducerea numărului de utilizatori DTH. Scăderea numărului de utilizatori nu s-a văzut în venituri pentru că venitul mediu pe utilizatori (ARPU) a urcat și numărul de utilizatori de pachete cu conținut diversificat a crescut.
Pe segmentul business, Telekom România a evitat politica "îți ofer un preț mai bun" și a mizat pe "provocările de business ale clienților pentru a pune la treaba tehnologiile pentru ei", a afirmat Ovidiu Ghiman, șeful grupului pe segmentul B2B.
Potrivit reprezentantului Telekom România, din ce în ce mai multe companii din România conștientizează că o investiție în digitalizare este una în viitorului afacerilor. "Și nu vorbim doar de companii mari, ci și de companii mici care investesc în tehnologie", a spus Ghiman.
CITEȘTE ȘI Telekom România prezintă noi oferte comerciale. Mobil Nelimitat a atras 100.000 de utilizatori, iar vânzările Smart WiFi dețin 40% din vânzările de internet fix din luna octombrieCe va fi în 2020
Majoros spune că Telekom România va continua procesul de simplificare a serviciilor, inclusiv pe teren, dar caută să angajeze, fiind deschise 200 de poziții.
"Trebuie să optimizăm și costurile în continuare. Avem sute de procese robotizate în companie, majoritatea în zona financiară, dar trebuie extinse aceste procese. Pe zona customer service, avem un robot numit Alex", a afirmat Telekom România.
Grupul utilizează roboții software în procesele ce aduc valoare adăugată. "Generăm valoare mai mare, dar și economisim pe anumite zone. Înlocuim uneori zeci de persoane, pentru sute de procese, iar acești oameni se pot concentra să facă altceva", a explicat Majoros.
El a menționat că, în privința investițiilor, bugetul va crește ușor față de 2019, dar cifrele vor fi mai clare după publicarea rezultatelor aferente primului.
CITEȘTE ȘI Telekom România își trece în cont Registrul ComerțuluiÎn privința licitației 5G, șeful Telekom România a spus că decizia aparține ANCOM. "Vom intra pe 5G când o să aibă sens, nu înainte de a avea loc licitația, așa cum au procedat concurenții noștri", a spus Majoros.
Telekom Romania a înregistrat, în 2019, venituri totale de 980 milioane de euro, în urcare cu 5% față de 2018, iar EBITDA (rezultatul brut al exploatării) a avansat cu 29%, la 178 milioane de euro, potrivit datelor Deutsche Telekom (DT), acționarul majoritar indirect al grupului.
În 2018, veniturile Telekom România, care reunește operațiunile fostelor Romtelecom și Cosmote, în prezent Telekom România Communications și Telekom România Mobile Communications, au atins 933 milioane de euro, iar EBITDA s-a situat la 138 milioane de euro.
În ultimul trimestru al anului precedent, veniturile grupului au totalizat 289 milioane de euro, comparativ cu 242 milioane de euro în perioada octombrie - decembrie 2018.
CITEȘTE ȘI Telekom va moderniza rețeaua de voce și date a InternelorPotrivit DT, portofoliul de clienți de telefonie mobilă a scăzut față de 2018 cu 8,3%, de la 5,360 milioane la 4,916 milioane. Defalcat, cartelele prepaid au scăzut cu 18,2%, la 2,49 milioane, în timp ce abonamentele au avansat cu 4,7%, la 2,427 milioane. Fostul Cosmote avea, la finele anului 2014, peste 6 milioane de clienți.
CITEȘTE ȘI Șeful Orange Money România atacă M-Pesa și parteneriatul Alior-Telekom: Soluția copy/paste are limitări în domeniul serviciilor financiare
Numărul de linii de internet de mare viteză (broadband) a înregistrat un recul de 7,9%, la 1,014 milioane, comparativ cu 1,101 milioane în decembrie 2018.
Declinul telefoniei fixe a continuat și anul trecut, numărul de linii coborând la 1,56 milioane, de la 1,741 milioane în 2018 și 1,865 milioane la finele anului 2017.
De asemenea, numărul de clienți pe segmentul serviciilor TV (cablu, satelit, IPTV) a scăzut cu 8,5%, la 1,32 milioane, comparativ cu 1,443 milioane în decembrie 2018.
Anul trecut, veniturile din serviciile de telecomunicații fixe au înregistrat 552 milioane de euro, în urcare cu 12,4% față de finele anului 2018, în timp ce veniturile din serviciile de telecomunicații mobile au coborât cu 3,4%, la 428 milioane de euro, de la 443 milioane de euro în 2018, conform datelor DT.
Segmentul clienților persoane fizice (retail) a consemnat venituri pe ambele categorii de servicii (fix și mobil) în sumă de 530 milioane de euro, de la 554 milioane de euro în decembrie 2018. Segmentul corporate a urcat anul trecut la 272 milioane de euro, de la 220 milioane de euro în intervalul ianuarie – decembrie 2018.
CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză: Deținătorul francizei Domino's Pizza în România preia controlul Ascenta IT Services
Telekom România Communications este deținut de grupul elen OTE – 54,01% și Ministerul Transporturilor – 45,99%.
În cazul fostului Cosmote, Telekom România Communications deține o cotă de 30%, restul acțiunilor revenind grupului elen OTE.
Principalul acționar al OTE este grupul Deutsche Telekom, cu o participație de 46%.
Lansat în septembrie 2014, Telekom România este brandul sub care acționează foștii operatori Romtelecom și Cosmote.
Brandul aparține Deutsche Telekom, una dintre cele mai mari companii de telecomunicații la nivel mondial.
Principalii concurenți ai Telekom România sunt operatorii de telefonie mobilă Orange și Vodafone și operatorii prin cablu RCS&RDS (prezent și în zona de telecomunicații mobile) și UPC România.