Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC) a înregistrat pierderi de 30%, la nivelul veniturilor proprii și al publicului, în anul 2020, în contextul crizei sanitare, potrivit informațiilor oferite de instituție la solicitarea News.ro.
„Principala provocare a anului 2020 a fost declinarea ofertei culturale MNAC în mediul online și înscrierea muzeului într-un trend internațional de adaptare a ofertei culturale cu corespondent atât în spațiul fizic al muzeului, cât și în spațiul virtual”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit reprezentanților instituției, veniturile proprii și numărul vizitatorilor au scăzut cu aproximativ 30% (de la 32.980 vizitatori, în 2019, la 11.909 de vizitatori, în 2020).
„Am compensat pierderea prin intensificarea activității online a muzeului. În ciuda situației pandemice, cele două sezoane expoziționale MNAC au adus publicului în 2020 un număr de 31 de expoziții, un număr chiar mai mare decât în 2019, când MNAC a vernisat 27 de expoziții”.
Cea mai așteptată expoziție a anului trecut a fost a celor 180 de lucrări achiziționate de MNAC de la artiști români contemporani.
Expoziția „După Doisprezece Ani. Producția Artistică din România în 180 de Lucrări” poate fi vizitată până la sfârșitul sezonului (28 martie 2021) și este rezultatul primelor achiziții publice de artă contemporană la MNAC după 12 ani. Numărul de vizitatori în primele două săptămâni, de la vernisaj până la sfârșitul anului 2020, a fost de aproximativ 600 de persoane, potrivit informațiilor transmise de muzeu.
Anul trecut, bugetul MNAC a fost suplimentat de Ministerul Culturii cu 2 milioane de lei pentru achiziția publică de lucrări de artă contemporană. „Lansată în contextul stresului economic cauzat de pandemia COVID-19, prima procedură de achiziții publice de artă contemporană din ultimii 12 ani a vizat creația artiștilor vizuali în viață, originari din România, activi pe scena de artă în țară și în străinătate. Rolul acesteia este de a constitui un stimulent pentru producția artistică actuală și de a crește patrimoniul cultural al țării, gestionat prin colecția MNAC”.
Numărul evenimentelor cu public a fost „extrem de redus” în 2020. Ultimul vernisaj în „vechea normalitate” a avut loc la începutul anului 2020, când la MNAC a fost prezent Christoph Niemann, ilustratorul coperților The New Yorker.
Un alt eveniment important al anului trecut a fost lansarea sezonului epozițional de vară, unul dintre primele evenimete live organizate pe scena bucureșteană culturală după ridicarea resticțiilor. „Adaptându-se la condițiile speciale pandemice, MNAC a extins experiența muzeală în aer liber, cu triaj strict și cu organizarea unor fluxuri de vizitare în siguranță”.
Din imposibilitatea de a organiza evenimente în spațiul fizic s-a născut #MNACvirtual - versiunea online a muzeului și răspunsul local la hashtag-ul creat în lumea muzeală la nivel global #MuseumFromHome, o versiune prin care publicul a putut să interacționeze cu muzeele din confortul propriei locuințe. Sub această umbrelă, a fost adunată întreaga activitate a muzeului, cu focus pe prezentarea episodică a unei selecții de lucrări din expoziția permanentă a Colecției MNAC.
#MNAC Virtual a însemnat în 2020 ateliere pentru copii, tururi virtuale prin expoziția colecției (cu prezentări de lucrări și artiști) și prin expozițiile sezonului în curs, prezentări de cărți din biblioteca MNAC, prezentări serii de imagini din Clișoteca MNAC, „Laboratorul lui Iulian”, o sesiune de postări social media dedicate documentării vieții artistului din cadrul expoziției „Metamorfozele lui Julian. O Retrospectivă-Laborator Iulian Mereuță”. Sub aceeași umbrelă s-au aflat și proiecte speciale „Fă artă cu ce ai prin casă”, Laboratorul studenților UNARTE la MNAC (un proiect în carantină), campania GoToMNAC – concurs de ilustrație pentru a pune MNAC pe harta orașului, AMC Art Hunt Chalenge – digitalizarea unei lucrări din colecția MNAC.