După greva scenariștilor, suspansul planează în Statele Unite în legătură cu posibilitatea unei duble acțiuni sindicale, a actorilor, care ar putea începe în acest weekend și care ar putea opri aproape toate producțiile cinematografice și de televiziune. Actorii cer salarii mai bune pentru a combate inflația și afectarea profesiei, precum și garanții în fața potențialelor bulversări legate de utilizarea inteligenței artificiale.
Termenul limită stabilit pentru negocieri între patronii marilor studiouri, platforme de streaming și sindicatul actorilor (SAG-AFTRA) este vineri la miezul nopții la Los Angeles. Iar cei 160.000 de membri ai organizației au aprobat aproape în unanimitate o grevă, în cazul în care nu se ajunge la un acord asupra unui nou contract colectiv, scrie News.ro.
La fel ca și scenariștii, care sunt deja în grevă de la începutul lunii mai, actorii cer salarii mai bune pentru a combate inflația și afectarea profesiei, precum și garanții în fața potențialelor bulversări legate de utilizarea inteligenței artificiale.
O dublă mișcare socială care să reunească actori și scenariști ar fi o premieră la Hollywood din 1960, când Ronald Reagan a condus o grevă de amploare care a dus la concesii importante din partea studiourilor și a consacrat statura politică a unui actor care a devenit ulterior președinte al Statelor Unite.
Deja afectat în mare măsură de greva scenariștilor, Hollywoodul s-ar afla complet în impas: actorii pot îngheța nu doar producțiile bazate pe scenarii deja finalizate înainte de luna mai, ci și promovarea blockbuster-urilor care urmează să ajungă în cinematografe în această vară - "Barbie", "Oppenheimer", "Gran Turismo". .
Doar câteva talk-show-uri și emisiuni de tip reality-show vor continua probabil. Iar unele evenimente majore, cum ar fi Premiile Emmy, care recompensează în septembrie producțiile de televiziune, ar putea fi amenințate.
Streamingul, arătat cu degetul
"Oamenii care nu sunt în această industrie, și chiar unii care sunt, supraestimează foarte mult câți bani câștigă actorii - presupunerea este că, dacă vezi pe cineva la televizor, înseamnă că trebuie să fie bogat", spune actrița Rebecca Metz pentru AFP. "Dar nu mai este cazul în ultimii ani".
Câștigarea unui trai a devenit "extrem de dificil", insistă actrița, care a jucat roluri secundare în serialele "Better Things" și "Shameless".
"Cunosc o mulțime de oameni de nivelul meu care își iau un al doilea job", spune ea.
CITEȘTE ȘI Proprietarul Gucci, grupul Kering, a încheiat un acord pentru a cumpăra brandul francez de parfumuri de ultimă generație CreedCa și în cazul scenariștilor, principala problemă este plata "reziduală", care se cuvine de fiecare dată când un film sau un serial este reluat. Acestea sunt mult mai mici în cazul platformelor de streaming, care nu-și dezvăluie cifrele de audiență.
Pentru o redifuzare pe Netflix sau Disney+, actorii primesc un onorariu fix, indiferent de popularitatea producției lor.
"Mi-am văzut venitul rezidual scăzând în ultimii 10, 15 ani", relatează Metz, precizând că acesta reprezintă acum doar o "parte infimă" din ceea ce reprezenta cândva. O problemă serioasă pentru mulți actori, subliniază ea, deoarece trebuie să se atingă o remunerație minimă pentru a beneficia de asigurarea de sănătate.
Nimeni nu știe deocamdată dacă greva va avea loc, deoarece ambele părți se exprimă foarte puțin.
Fosta vedetă din "One Hell of a Nanny" și președinta SAG-AFTRA, Fran Drescher, a publicat vineri un mesaj video pentru a semnala "negocieri extrem de productive" și a promis un "acord de avarie".
Dar negociatorul șef al sindicatului, Duncan Crabtree-Ireland, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la "fereastra foarte îngustă" pentru a ajunge la un acord. Alimentând speculațiile cu privire la o posibilă prelungire temporară a negocierilor.
Problema inteligenței artificiale complică, de asemenea, discuțiile, deoarece părțile interesate doresc garanții pentru a reglementa utilizarea viitoare a acesteia, în special în materie de clonare a vocii.
CITEȘTE ȘI Infineon își mărește capacitățile pentru dezvoltare de cipuri în RomâniaÎn prezent, nu există nicio protecție împotriva unui producător care să ia "vocea noastră, imaginea noastră" și să o folosească după bunul plac, fără a fi nevoit să plătească actorii", subliniază Rebecca Metz.
De asemenea, artiștii vor să reglementeze "audițiile autoînregistrate", care au devenit ceva obișnuit odată cu pandemia: studiourile le cer candidaților să se filmeze cu un software precum Zoom, ceea ce îi obligă să învețe scene din ce în ce mai lungi, fără a fi plătiți, și îi privează de feedback-ul directorilor de casting.
"Să vorbești în fața unei camere de filmat acasă, știind că nu vei primi niciodată un răspuns, este departe de ceea ce înseamnă actoria", deplânge Metz.