Ministerul Culturii a informat Compania Națională Aeroporturi București că, după finalizarea lucrărilor de consolidare la risc seismic a aerogării Băneasa, trebuie restaurate și interioarele clădirii, pentru a respecta detaliile de arhitectură inițiale. Aerogara Băneasa, în forma sa actuală, a fost finalizată în 1952, iar restaurarea este necesară având în vedere că din 2011 a fost clasată drept monument istoric.
Primul aeroport din România, Băneasa a fost martorul unor evenimente aviatice istorice. În 1909, francezul Louis Bleriot a efectuat primele zboruri pe hipodromul care se afla în această zonă, iar în 1910 chiar Aurel Vlaicu a realiza și el o serie de zboruri demonstrative pe câmpul de la Băneasa.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Fostul Hipodrom Băneasa. Sursa: bucurestifm.ro
Principele George Valentin Bibescu urma să înființeze, apoi, în 1912 o școală de piloți și un aerodrom, iar la începutul anilor ’20 ai secolului trecut, Băneasa a devenit aeroport, găzduind și o școală pentru piloți civili precum și atelierele primei companii de transport aerian din lume, Compania de Navigație Aeriană Franco-Română.
Clădirea aerogării Băneasa, care urma să devină actualul Aeroport Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu”, a fost construită între anii 1948-1952 sub forma unei elice cu trei pale. Aerogara a fost proiectată de un grup de arhitecți format din Mircea Alifanti, Ascanio Damian, Nicolae Bădescu și Pompiliu Macovei.
Aerogara Băneasa. Sursa: CNAB
După decembrie 1989, Băneasa a fost folosită în special de companiile low-cost, dar din martie 2012 aeroportul este folosit exclusiv pentru zboruri de tip charter și aeronave de dimensiuni mai mici.
Potrivit unui document guvernamental consultat de Profit.ro, după finalizarea consolidării aerogării Băneasa, Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), în calitate de proprietar al monumentului istoric, va lansa o licitație pentru achiziționarea unor servicii de proiectare a lucrărilor de intervenție pentru interiorul clădirii.
Conform documentului citat, o expertiză tehnică efectuată în 2012 a încadrat aerogara Băneasa în clasa I de risc seismic, respectiv cu “risc ridicat de prăbușire la cutremurul de proiectare corespunzător stării limită ultime”. Având în vedere că aerogara a fost proiectată în a doua parte a anilor ’40, CNAB a efectuat și finalizat lucrările de consolidare a structurii de rezistență a clădirii, corpurile A, B și Rotondă, prin introducerea unor pereți din beton armat pe înălțimea construcțiilor și cămășuirea stâlpilor de susținere, dar au fost efectuate de asemenea lucrări de creștere a performanței energetice.
În acest moment, aerogara este înregistrată la clasa de risc seismic III, un eventual cutremur puternic nefiind în măsură să afecteze semnificativ siguranța sa structurală.
CNAB a dispus și lucrări de restaurare a arhitecturii exterioare a aerogării, respectiv readucerea fațadelor la forma arhitecturală inițială a monumentului istoric, prin placarea lor cu travertin și tencuieli decorative, dar și prin demolarea anexelor adăugate ulterior construcției.
Cu toate acestea, printr-o adresă a Ministerului Culturii, CNAB a fost informată că “și interioarele se supun condiționărilor statului de monument istoric, trebuind păstrate și restaurate”. În acest sens, Ministerul Culturii arată că vor trebui elaborate, în consultare cu experți atestați, o Documentație de Avizare a Lucrărilor de Intervenție și un proiect tehnic, care să respecte detaliile istorice principale și care să fie supuse avizării acestui minister.
Aeroportul Băneasa anii '60. Sursa: www.docomomo.ro
Prin urmare, conform documentului citat, CNAB a demarat procedurile interne necesare contractării serviciilor de elaborare a documentației pentru lucrările de intervenție în vederea reabilitării și renovării interioare a aerogării Băneasa, fiind în curs de finalizare caietul de sarcini pentru achiziția publică.
Aeroportul Internațional București Băneasa “Aurel Vlaicu” a întregistrat în 2015 aproape 13.000 de pasageri și peste 11.300 aterizări și decolări. În terminalul C al aerogării Băneasa, ale cărui interioare pot fi văzute aici, aeroportul oferă servicii de protocol de tip VIP pasagerilor care călătoresc cu aeronave private, aerotaxi sau charter.
Interior Corp C, aerogara Băneasa. Sursa: CNAB
Aeroportul a fost în timp gazda multor personalități, după decembrie 1989 aterizând la Băneasa personalități precum Papa Ioan Paul al II-lea, Bill Gates, Madonna sau Michael Jackson.
Aeroportul Băneasa, delegația R.D. Vietnam în frunte cu Ho Si Min, august 1957. Sursa: Fototeca online a comunismului românesc, cota 16/ 1957