Oricine a intrat pe Facebook în ultimele luni a primit cel puțin o reclamă la o platformă de tranzacționare prin care era invitat de o simulare video măsluită (așa-numitele deep fake) cu Isărescu, Țiriac, Esca, Daniel Dines sau politicieni, printre alții prin care i se oferea oportunitatea "unor câștiguri fantastice". Raportarea reclamelor frauduloase aducea invariabil același răspuns: nu încalcă standardele comunității. Dar există o metodă, aplicată acum de Profit.ro, prin care acestea pot fi reclamate cu succes.
Zeci de pagini de Facebook cu câțiva urmăritori și fără activitate au început să împânzească platforma Meta cu reclame video la începutul acestui an. În clipuri, câte un Mugur Isărescu, guvernator al BNR, "invita românii să investească" câteva mii de lei pentru a câștiga de 7-8 ori mai mult. Imaginea era una evident trucată dacă o priveai cu atenție, dar clipurile ajungeau la zeci de mii sau chiar sute de mii de vizualizări fiecare, ceea ce creștea șansele ca cineva să le ia de bune – mai multe despre asta AICI.
Mai departe, dacă intrai pe drumul escrocilor, riscai să rămâi nu doar fără cele câteva mii de lei, ci chiar fără toți banii din bancă, dacă dădeai acces atacatorilor la conturile tale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Banca Națională a României a avut mai multe reacții oficiale pe această temă. Doar că orice reclamație privind reclama către Facebook primea invariabil același răspuns: nu încalcă standardele comunității.
Am reclamat zeci de reclame de la diferite pagini cu conținut similar și niciuna n-a fost eliminată prin butonul de „report this ad” pentru conținut înșelător și fraudulos.
Facebook nu are un birou în România care să rezolve aceste petiții și nici o persoană de contact la care să ajungi peste formular.
CITEȘTE ȘI VIDEO ”Whisky-ul japonez” devine denumire protejatăPrecum falsa reclamă cu Isărescu au fost și altele, cu trucaje cu Ion Țiriac, premierul Marcel Ciolacu, ministrul Sebastian Burduja, omul de afaceri Daniel Dines sau prezentatoarea TV Adreea Esca. În general, persoane cunoscute și cu un anumit grad de încredere – cel puțin în cazul unora.
Metoda Codul penal
Există însă o variantă prin care reclamele pot fi contestate cu adevărat și îndepărtate, aplicată acum de Profit.ro. Se cheamă „legal removal request” și presupune să ameninți Facebook cu legea.
Mai exact, prin acest formular (click aici pentru a ajunge la el), din centrul de ajutor al Facebook, poți da linkuri către reclamele care încalcă standardele. Pentru a vedea aceste reclame nu este chiar simplu - trebuie să ajungi în centrul de reclame al Facebook (click aici pentru link - în formular cauți după numele contului care are reclama) și să copiezi adresa fiecăreia în parte. Cum reclamele sunt pe campanii plătite câteva zile, în unele cazuri este ca și cum ai lupta cu hidra.
După ce ai găsit adresa exactă a reclamelor – poți raporta mai multe în același timp, Profit.ro a raportat șase.
Trebuie să explici de ce crezi că acestea trebuie îndepărtate. În cazul clipurilor cu Isărescu, am explicat că sunt false, că au existat mai multe reacții oficiale ale BNR, inclusiv un clip comparativ care arată din ce imagini reale a fost derivat falsul, și am furnizat link-uri către pozițiile BNR.
CITEȘTE ȘI VIDEO Explozii într-un depozit de muniții al armatei indoneziene, într-un complex militar lângă JakartaApoi, trebuie să mai explici și ce legi încalcă respectivul clip – aici am menționat articolul cu privire la „înșelăciune” din Codul penal, dar și pe cel privind „uzurparea calității oficiale”, având în vedere că Isărescu este guvernator de bancă centrală. Articolul din urmă s-ar potrivi la reclamațiile privind reclamele false cu Ciolacu și Burduja, dar nu și cu vedete sau miliardari care nu au calități oficiale în stat.
Nu știm dacă de reclamație s-a ocupat un roboțel mai deștept de la Facebook sau chiar am ajuns la un angajat al Meta, dar în trei zile am primit răspunsul că clipurile au fost îndepărtate pentru că... „it goes against Facebook Community Standards”.
Am verificat apoi și reclamele frauduloase nu mai erau pe site.
Noi am făcut reclamația să vedem dacă funcționează, dar procesul nu e chiar prietenos cu utilizatorul și pare făcut mai mult pentru avocați.
Reclamația și răspunsul Facebook poate fi văzut aici.
Menționăm că aceleași reclame au apărut și pe Youtube. Acolo pot fi ocolite cu ad blocker, în timp ce pe Facebook, nu (trebuie blocate individual).