Comercianții vor avea posibilitatea să prezinte, pentru îndeplinirea obligației de certificare a compoziției chimice a colorantului destinat marcării motorinei fără accize pentru transport naval, și un certificat emis de producătorul colorantului, nu doar un act emis de un laborator acreditat. Modificarea, anunțată anterior, de Profit.ro, a fost aprobată de Guvern pentru a rezolva o problemă pe care tot singur a creat-o: sistarea livrărilor de motorină scutită de accize, destinate operatorilor de transport naval.
"Operatorii economici pot veni cu dovada faptului că substanțele utilizate pentru colorare și marcare sunt conforme cu prevederile din Codul fiscal și din normele metodologice, prin prezentarea unui certificat emis de producătorul acestora, nu doar prin prezentarea unui certificat emis de un laborator acreditat conform standardului ISO 17025, în România sau în alt stat membru UE. În acest fel, operatorii economici au mai multe opțiuni în ceeea ce privește conformarea la condițiile impuse de legislație privind substanțele de marcare și colorare a produselor energetice", a anunțat Guvernul la finalul ședinței de miercuri.
După cum Profit.ro a relatat pe larg, noile norme ale Codului Fiscal, în vigoare din 13 ianuarie 2016, au modificat tipul de colorant care trebuie folosit în mod obligatoriu la marcarea motorinei fără acciză. În plus, i-au obligat pe furnizorii de astfel de coloranți ca, pentru a-și putea desfășura legal activitatea, să certifice compoziția chimică a coloranților vânduți doar la laboratoare acreditate potrivit unui standard internațional pe care, deocamdată, nu-l deține nici un laborator din România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Efectul a fost că distribuitorii de carburanți nu au mai putut să-și procure colorantul necesar marcării motorinei scutite de accize, deoarece vânzătorii de colorant nu s-au mai putut certifica. În consecință, petroliștii au sistat livrările de motorină fără accize către companiile de transport naval, provocându-le o criză de aprovizionare.
Potrivit datelor Administrației Canalelor Navigabile, anul trecut, pe sectorul românesc al Dunării au fost transportate peste 14 milioane de tone de marfă, iar traficul de nave a cumulat o capacitate totală de aproape 33 milioane de tone. Navrom, cea mai mare companie de profil, a avut în 2014 o cifră de afaceri de peste 225 de milioane de lei.