EXCLUSIV Sute de mii de clienți cu asigurări RCA și de locuință la Astra riscă să scoată bani din propriul buzunar, dacă KPMG nu transferă portofoliul asigurătorului

EXCLUSIV Sute de mii de clienți cu asigurări RCA și de locuință la Astra riscă să scoată bani din propriul buzunar, dacă KPMG nu transferă portofoliul asigurătorului
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 1 mar 2016

Peste 120.000 de polițe RCA și aproximativ 175.000 de asigurări de locuință au rămas încă valide în portofoliul Astra Asigurări, după cum arată chiar o estimare a lichidatorului companiei consultată de Profit.ro. Pentru că Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) nu mai instrumentează dosare de daună pentru evenimente care vor avea loc după 3 martie, proprietarii polițelor riscă să plătească din propriul buzunar daunele suferite de ei sau de terți vătămați după această dată.

Potrivit deciziei Tribunalului București, la 90 de zile după confirmarea stării de faliment, pronunțată pe 3 decembrie 2015, administrarea dosarelor de daună va fi preluată de lichiditator, iar acoperirea dată de lege prin Fondul de Garantare, în limita a 100.000 de euro, nu mai este valabilă.  

Urmărește-ne și pe Google News

Autoritatea de Supraveghere Financiară a contestat în instanță intenția lichidatorului Astra Asigurări, KPMG, de a miza pe un transfer de portofoliu în cazul societății falimentare, au declarat pentru Profit.ro oficiali din instituție. KPMG spune că nu știe nimic despre acțiune și că va găsi împreună cu ASF “soluțiile optime de protejare a intereselor asiguraților”.

“Lichidatorul judiciar are obligația legală de a înștiința creditorii de asigurări cu privire la data la care contractele de asigurare vor înceta să producă efecte, precum și cu privire la drepturile și îndatoririle persoanelor asigurate în ceea ce privește contractul de asigurare. S-a solicitat un punct de vedere cu privire la demersurile pe care lichidatorul judiciar le are în vedere, pentru a asigura protejarea și informarea creditorilor de asigurări cu privire la aceste aspecte. Articolul 258 litera d din Legea nr. 85/2014 prevede că lichidatorul judiciar are ca atribuție menținerea sau denunțarea unor contracte încheiate de societatea de asigurare debitoare, doar cu avizul ASF, iar în raport nu sunt cuprinse mențiuni cu privire la obținerea acestui aviz de la ASF”, explică pentru Profit.ro un oficial ASF. Potrivit acestuia, Autoritatea nu a primit încă un răspuns de la lichidator. 

Pe de altă parte, KPMG arată că nu a fost informată în legătură cu o astfel de acțiune a ASF, dar că va reveni cu clarificări după ce o va analiza.

“Întregul proces de lichidare al Astra se bazează pe buna comunicare atât cu ASF, cât și cu FGA. Avem încredere că vom găsi împreună cu reprezentanții celor două instituții soluțiile optime de conservare a patrimoniului Astra și de protejare a intereselor asiguraților. Un astfel de proces este unic în România din perspectiva complexității procedurilor și operațiunilor pe care le implică. Noi vom face toate eforturile necesare, cu bună-credință și respectând legislația în vigoare, pentru a rezolva orice aspect neprevăzut, împreună cu reprezentanții ASF și FGA”, mai spun cei de la KPMG.

Peste 100 de daune noi pe zi, generate de portofoliul Astra. Toți clienții Astra au avut posibilitatea să denunțe polițele

KPMG, desemnat ca lichidator de către Tribunalul București, în data de 3 decembrie, a decis să mențină un portofoliu cât mai important de polițe de asigurare pentru a continua să încaseze tranșe de primă, dar și pentru a încerca să îl valorifice prin transferul afacerii către eventuali investitori din domeniu.

De menționat că orice client Astra Asigurări a avut posibilitatea legală de a formula către FGA o cerere pentru denunțarea poliței, însă doar câteva mii de nume, majoritatea persoane juridice, apar pe listele FGA. Potrivit legii, Fondul plătește clienților o sumă proporțională cu perioada rămasă validă din contractul de asigurare.

EXCLUSIV KPMG: Luăm în calcul transferul afacerii Astra, cu tot cu angajați. Am trimis o prezentare către 100 de posibili investitori. CITEȘTE ȘI EXCLUSIV KPMG: Luăm în calcul transferul afacerii Astra, cu tot cu angajați. Am trimis o prezentare către 100 de posibili investitori.

Dacă, de exemplu, polița mai avea valabilitate încă șase luni, adică jumătate din contract, clientul ar fi primit jumătate din prima plătită. Și în acest moment clienții pot denunța polițele, prin intermediul lichidatorului, KPMG, care trimite cererile tot la FGA. După 3 martie, însă, legea nu spune clar dacă cererile mai ajung sau nu la FGA.

KPMG a realizat, la finele anului trecut, o prezentare pe care a trimis-o către mai bine de 100 de potențiali investitori la Astra. Documentul, despre care Profit.ro a scris în exclusivitate, estima că, la nivelul lunii martie 2016, Astra va mai deține încă un portofoliu de circa 300.000 de polițe, majoritatea asigurări de locuință și RCA. Proprietarii respectivelor polițe nu vor mai avea posibilitatea de a solicita să fie despăgubiți de Fondul de Garantare a Asiguraților, dacă eveneimentul asigurat se petrece după data de 3 martie.

De aici vine și principala îngrijorare, în condițiile în care evaluările arată că actualul portofoliu al Astra generează încă cel puțin 100 de daune noi în fiecare zi. Aceste dosare nu vor mai fi preluate de FGA, iar proprietarii polițelor vor merge, cel mai probabil, la masa credală, acolo unde creditorii instituționali (în principal FGA) și partenerii direcți ai Astra (cum ar fi brokerii sau marile companii de reasigurare) vor avea principalul cuvânt de spus, având în vedere valoarea ridicată a creanțelor pe care le dețin. 

Posibile procese pentru șoferii cu RCA la Astra

Un accident cu unul dintre asigurații Astra Asigurări era și până acum un adevărat coșmar pentru orice șofer din România. Din 3 martie însă, șansele ca păgubitul să își mai recupereze dauna pe căi amiabile devin foarte mici.

Cum numărul polițelor RCA valide cel puțin până la finele lunii martie depășește 110.000, după cum arată chiar lichidatorul societății și numărul accidentelor provocate de titularii acestora va fi unul semnificativ. Procedura de recuperare a daunei va fi una atât de complicată și nesigură, având în vedere că FGA nu se va mai implica direct, încât unii păgubiți ar putea lua decizia să se îndrepte direct împotriva șoferului vinovat. Astfel de procese există deja în România, nu doar în cazul unor asigurați cu RCA la Astra, ci și în cazul șoferilor care au polițe la alte societăți recunoscute ca rău-platnice.

Pe de altă parte, și clienții care dețin o asigurare de locuință ar putea avea de suferit. “Ce se întâmplă dacă apare un eveniment major, inundație sau cutremur, după 3 martie?”, se întreabă un specialist în asigurări. 

Fondul de Garantare a Asiguraților a anunțat, ieri, că dosarele de daună generate de evenimente care se vor produce după data de 3 martie 2016  nu vor mai fi gestionate de FGA. Fondul pune în practică una dintre măsurile decise de Tribunalul București pe 3 decembrie 2015, când a confirmat starea de faliment la Astra. Cererile de despăgubire vor fi formulate direct la KMPG, lichidatorul Astra.

În august 2015, ASF a decis să ridice licența Astra și să îi ceară falimentul pentru că majorările de capital solicitate nu au fost efectuate. Nevoia de capital suplimentar a fost atunci evaluată la peste 800 de milioane de lei.

În 3 decembrie 2015, Tribunalul București a admis cererea ASF, a confirmat starea de faliment la Astra și a numit ca lichidator provizoriu KPMG Restructuring, fixând, totodată, și un calendar care trebuie respectat de debitoare, de creditori și de lichidator.

La momentul intrării în administrare specială, în februarie 2014, Astra era cea mai mare societate de asigurări din România, cu prime brute subscrise de 800 de milioane de lei, în 2013. Când i-a fost cerut falimentul, Astra ocupa locul al treilea în piață și mai avea circa 1,8 milioane de clienți cu 2,5 milioane de polițe.

viewscnt
Afla mai multe despre
kpmg
astra
faliment aatra
rca astra
fga
fondul de garnatare a asiguratilor
asf