Firmele de asigurare de calibru ezită să intre pe piața din România din cauza rentabilității scăzute, dar mai ales din cauza instabilității legislative. Numărul foarte mic al firmelor care vând RCA a devenit deja o problemă în România, țară care riscă să experimenteze un boom al tarifelor după expirarea perioadei cu prețuri maxime fixate prin lege.
Marsh, cel mai mare broker de corporate din România și unul dintre numele mari la nivel mondial, a prospectat piețele europene și a încercat să aducă în țara noastră unul sau mai mulți asigurători care să vândă RCA. Fără succes, însă. Singurele firme care s-au arătat dispuse au fost doi asigurători de talie mică, cu o situație incertă, pe care i-a refuzat, până la urmă, Marsh.
Numele cunoscute ezită. “Ne-am gândit să aducem nume noi pe RCA și singurii care au fost disponibili cât de cât au fost doi dintr-o țară din Europa de Est. Am încercat să aducem și un asigurător din altă țară, dar nu prea există acest apetit, pentru că la noi piața nu este profitabilă și funcționează haotic. La noi, niciun asigurător mare nu va veni să ia riscuri în România. Deocamdată, la cum arată piața. Ar fi bine să se facă proiecte noi. Noi nu am reușit să găsim pe nimeni interesat dintre cei importanți. Am avut câteva discuții cu colegii din afară și nu s-a arătat nimeni interesat. Poate nu am avut noi niște idei grozave și am zis, până la urmă, să așteptăm să vedem ce se întâmplă în piață. În condițiile actuale nu cred că poți să îți creezi un business plan serios și nici să porți o discuție serioasă cu un eventual partener, pe o piață care nu se știe unde va fi mâine. La noi este această situația cu plafonarea. Nu știm în ce se va transforma. Nu știm cum va fi noua lege a RCA. Nu știm cum va apărea. Vine și directiva IDD despre care nu știm foarte multe lucruri”, a explicat, pentru Profit.ro, Cristian Fugaciu, CEO al Marsh România.
În prezent, tarifele RCA sunt plafonate prin lege, aceasta fiind o situație unică în Europa. La fixarea tarifelor s-a ajuns tocmai în condițiile în care concurența a scăzut semnificativ după ieșirea din piață a Astra și Carpatica Asig, iar prețurile au crescut automat.
În aceste condiții, un eventual boom al tarifelor nu este exclus nici după expirarea perioadei de plafonare. În mod normal, prețurile ar trebui să redevină libere din 19 mai, însă este posibil ca presiunile asociațiilor de transportatori să dea iar rezultate și perioada să fie prelungită cu încă trei luni. În orice caz, plafonarea va dura încă cel mult șase luni, apoi se va reveni la tarife libere.
În contrapondere cu anticipata majorare de tarife, ASF și piața au așteptări mari de la cele patru firme care urmează să intre pe piața RCA.
Totuși, Grawe Asigurări va vinde la un nivel foarte redus, aproape doar pentru clienții proprii, după cum au anunțat, în timp ce Leaseplan Insurance va fi o companie captivă care va lucra exclusiv cu compania de leasing cu același nume. Ergo, care și-a luat licența pentru RCA și de la care sunt multe așteptări, ezită deocamdată tocmai din cauza incertitudinilor legislative.
Singura societate care a anunțat cifre de vânzare de luat în seamă pentru România este Dallbogg, însă societatea din Bulgaria are deja probleme cu partenerii, chiar înainte să înceapă vânzarea efectivă.