Lumea nu va mai fi la fel în urma crizei provocate de pandemia de coronavirus, ci se va schimba, iar una dintre soluții va fi digitalizarea, spune Mihnea Rădulescu, directorul diviziei B2B din Vodafone România și fost director general al UPC România. Tot pandemia va afecta și disponibilitățile de lichidități ale multor companii și populației, cu impact asupra consumului în perioada următoare, iar șomajul va crește, afirmă reprezentantul operatorului telecom.
"Pentru mine un lucru este clar: această situație creată de pandemie ne transmite că lumea nu va mai fi la fel. Într-o formă sau alta, această experiență ne va schimba într-o bună măsură. De nevoie vom face lucruri pe care altfel nu le-am fi făcut. Nevoia este foarte importantă în decizia digitalizării. Noi, românii, avem o calitate: dacă suntem motivați de ceva foarte mult, putem să realizăm foarte mult. Vreau să cred că există un moment care va pune pe toată lumea să spună că nu se mai poate trăi fără digitalizare. România, în zona de digitalizare, poate să facă niște pași mari și foarte rapizi dacă există dorință și motivație. Vor fi niște pași în această direcție, care, fără pandemie, nu s-ar fi făcut", spune Rădulescu într-o discuție cu Profit.ro.
El apreciază că la nivelul autorităților există o deschidere în direcția digitalizării și că, pe fondul creșterii gradului de digitalizare în mediul privat, statul va fi împins să facă pași în această direcție.
"Să luăm exemplul restaurantelor premium, care au comenzi și o activitate mai intensă decât înainte de criză prin intermediul digitalizarii, prin canalul de vânzări online plus marketing. Astfel de exemple palpabile vor duce la creșterea digitalizării. Multora le-a ajuns cutițul la os și va împinge lucrurile în această direcție", a spus Rădulescu.
În opinia reprezentantului Vodafone România, investiția în digitalizare nu înseamnă doar interfețe, ci presupune fonduri consistente în echipamente complexe (servere ș.a.).
"Digitalizarea este scumpă, dar trebuie început de undeva, într-o primă fază prin proiecte-pilot. Soluții digitale există și pot aduce multă valoare serviciilor furnizate de companii", a spus Rădulescu, care a adăugat că "întoarcerea la lucru nu va mai fi la fel, multe companii urmând să apeleze la soluții work from home".
Consumul va fi afectat, șomajul va crește
Reprezentantul Vodafone România anticipează că pandemia va aduce probleme companiilor și populației în privința disponibilităților de lichidități.
"Cred că ceea ce vedem în zona de cash este doar un început. Foarte multe companii încă nu au probleme astăzi pentru că încă au resurse financiare, cu toate că s-au închis parțial. Însă, pe măsură ce va trece timpul și în funcție de gravitatea lucrurilor din punct de vedere medical și/sau economic, problema cash-ului nu se va opri aici, iar așteptarea mea este ca în continuare să apară multe cereri de amânări de plăți nu numai la noi, operatorii telecom, ci în general în economie. Lipsa de cash va afecta multe companii, care, în acest moment, nu-și dau seama că o să ajungă în această situație pentru că nu s-au mai confruntat cu așa ceva. Chiar dacă cifrele statistice la nivel național nu par așa dezastruoase în acest moment, trebuie să fim cu toții conștienți că acolo este cel mai mare pericol, trebuie să uitam puțin de profitabilitate și să ne gândim la resursele de cash", a spus Rădulescu.
CITEȘTE ȘI Numărul angajaților statului merge doar în sus. Sectorul public a crescut și în martie, iar totalul actualei guvernări a ajuns la aproape 12.300 de posturi în plusEl a prezentat ca exemplu impactul pandemiei asupra unui restaurant care nu mai încaseză nimic, dar are facturi de plătit.
"Să zicem că avem un restaurant. Pandemia a închis restaurantul și proprietarul trebuie să plătească chirii, utilități, energie, practic aceste cheltuileli curg în continuare. Să zicem că se va deschide. Are patronul resurse să angajeze 2-3 salariați? Vor veni clienții din prima zi? E o mare întrebare. Nu poți să mănânci cu masca pe față. Câte restaurante se vor mai redeschide? Din cele care se vor mai redeschide, câte vor avea suficienți de mulți clienți ca să fie OK să se redeschidă? S-ar putea ca pentru multe business-uri să nu facă sens să se redeschidă. Gândiți-vă la hoteluri. Face sens să redeschizi un hotel și să-ți vină doar 5 clienți în loc de 100 de clienți, cum era înainte de pandemie? E greu de crezut. Toate elementele astea, în funcție de cât va dura această perioadă, vor avea un impact semnificativ în economie, asupra șomajului, care cu siguranță va crește", a anticipat directorul operatorului.
România este în centrul unui ciclon. Acum este soare, nu bate vântul. Dar dacă vine vârtejul direct peste noi?
El a atras atenția și asupra unei alte probleme, respectiv reducerea intrărilor de valută, a banilor veniți din diaspora.
"O altă problemă despre care puțină lume vorbește este reducerea intrărilor de valută de la românii care lucrează peste hotare. În ultimii ani, diaspora a contribuit cu câteva miliarde de euro la economia românească. Acești bani intrau în consum, ajutau consumul din România. Întrebare: câți bani vor mai veni în România dacă Italia, Spania sau Germania, unde se află importante comunități de români, se confruntă cu probleme economice? În acest moment, cred că suntem într-o perioadă de acalmie, suntem în centrul vârtejului ciclonului. Acum nu bate vântul, e soare, e frumos. Dar când se va mișca centrul ciclonului, scapă cine poate. Poate avem noroc și ieșim din povestea asta printr-o zonă mai puțin afectată. Dar dacă vine vârtejul direct peste noi?", se întreabă Rădulescu.
CITEȘTE ȘI Poliția Română va avea un sistem IT de recunoaștere facială, care va spori "calitatea serviciului de ordine și siguranță publică în beneficiul cetățeanului"El atenționează totodată că situația economică va rămâne pe un trend negativ dacă în toamnă va fi înregistrată o revenire a infectărilor de COVID-19.
"În toamnă se anunță o nouă rundă de infectări, conform mai multor opinii medicale, și, dacă se va întâmpla așa, nu ne va mai prinde în această stare, cu rezerve, în care lumea mai glumește, nu va mai fi niciun zâmbet, pentru că întrebarea va fi, chiar dacă toți vom fi obișnuiți să lucrăm de acasă, ce lucrăm de acasă? Să nu uităm că backbone-ul economiei naționale este sectorul IMM, firmele mici și mijlocii țin economia în viață cel mai mult, cu toate că marile companii contribuie cel mai mult la PIB. Întrebarea va fi cât dintre ele vor rezista până atunci, dacă vor mai putea contribui la economia națională? Această impredictibiltate ne afectează în mod negativ și mai ales în zona de cash", spune Rădulescu.
Directorul Vodafone România și-a început cariera profesională în 1994, din timpul facultății, la o agenție internațională de publicitate, apoi a lucrat în diferite domenii ca expert în strategie de business, după care a trecut Atlanticul și a dezvoltat afacerile a două companii din Canada, una din ele fiind un important distribuitor de muzică și filme.
CITEȘTE ȘI COVID-19 pune stop planurilor Gabrielei Firea din domeniul gestiunii deșeurilor. Procedura pentru cumpărarea unui teren de circa 130.000 metri pătrați a fost anulatăÎn 2006, Rădulescu revine în țară și este cooptat în marea companie de consultanță Roland Berger, unde dezvoltă strategii de creștere a afacerilor.
După aproape 7 ani de consultanță este recrutat de gigantul american Liberty Global, unde dezvoltă proiecte strategice pentru UPC România.
Preia treptat numeroase atribuții și răspunde de proiectele strategice în echipa de top management a companiei în întreaga regiune a Europei Centrale și de Est.
Rezultatele îl propulsează în poziția de CEO al UPC România, din care crește substanțial portofoliul de clienți și ridică cifra de afaceri a companiei la peste 665 milioane lei, un rezultat foarte bun pe o piață matură.
În mandatul său, compania a crescut ca număr de abonamente și de gospodării acoperite cu internet, telefonie fixă și cablu digital, investind și în extinderea rețelei.
Din vara anului 2019, după ce Vodafone România a preluat UPC România, ca parte a unui proces internațional, Rădulescu a fost numit la conducerea diviziei B2B a noii entități, cu un business anual de aproape 1 miliard de euro.