Cristian Ghinea despre Planul Național de Redresare și Reziliență: Există o diferență destul de mare între ce s-a discutat la București despre acest plan și ce s-a discutat la Bruxelles despre acest plan
Ministrul Fondurilor Europene Cristian Ghinea susține că există diferențe mari între termenii în care s-a discutat la Bruxelles Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și felul în care acesta a fost prezentat în România. El a arătat că unele dintre proiectele propuse ca având finanțare prin PNRR nu vor putea fi aplicate dacă nu se încadrează în normele decise la Bruxelles pentru acest plan.
„Pot să vă spun că există o diferență destul de mare între ce s-a discutat la București despre acest plan și ce s-a discutat la Bruxelles despre acest plan și am avantajul de a fi știut ambele planuri”, a declarat Cristian Ghinea la Digi 24, preluat de News.ro, referindu-se la modul în care ar urma să fie cheltuite cele 30 de miliarde de euro alocate României prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Fostul eurodeputat a explicat că planul autorităților la nivel european a fost acela de a „reseta” modul în care statul intervine pentru atenuarea efectelor în economie ale crizei sanitare, iar pe acest fond s-a decis creșterea intervenției statelor în economie și în dezvoltare, punându-se accent pe investiții în energia verde și pe digitalizare, precum și pe reforme structurale în sisteme precum cel de pensii sau cel social.
„Nu putem să spunem: Da, domnulle, Uniunea Europeană a decis că minim 37% merge pe energia verde, pe tranziția verde și minim 20% merge pe digital.. din păcate, nu o spun ca să critic, o spun factual: planul existent acum nu respectă aceste două praguri. Pot accepta argumentul că nu era decizia finală pe Regulament. Avem acest argument”, a adăugat ministrul.
Întrebat dacă există șansa ca planurile României să fie acceptate la Bruxelles așa cum sunt ele formulate acum, Cristian Ghinea a răspuns negativ. „În acest moment nu, pentru că nu respectă aceste... Comisia ar fi în imposibilitate tehnică să le accepte. O să se uite: Ia, din ce ați pus voi acolo, 37% este verde? Nu! Nu putem să acceptăm, pentru că e ilegal, e un regulament european care trebuie respectat” a răspuns ministrul.
CITEȘTE ȘI Achizițiile de mașini electrice din Germania au crescut cu 200% în 2020, ca urmare a subvențiilor guvernamentaleEl a explicat că, spre exemplu, alocarea de bani din aceste fonduri pentru autostrăzi nu intră în fondurile pentru energie verde, în timp ce transportul pe calea ferată, da.
„Autostrăzi nu e verde, dar CFR-ul e verde. (...) Nu poți să te bați pentru toate, trebuie să-ți alegi bătăliile. (...) Ce spun acum este că ne vom bate și, cu ajutorul președintelui Iohannis în Consiliu, și cu ajutorul lui Dacian Cioloș în Parlamentul European și al co-raportorilor care vor rămâne co-raportori, vor face evaluările anuale pe PNRR, pentru subiectul infrastructură. Însă pe celelalte domenii nu o să rămână. (...) Trebuie să fie mai multă tranziție verde.” a adăugat ministrul.
El a menționat că i-a făcut președintelui Klaus Iohannis „o cerere de parteneriat” și că a avut cu acesta un „schimb de păreri foarte interesant și foarte franc pe acest subiect.