România este în topul țărilor europene ca procent al populației apte de muncă, fiind depășită doar de Italia si Croația, dar peste 1 milion de persoane de vârstă activă oficial nu sunt implicate oficial în niciun fel de activitate economică, iar prognozele pentru următorii 3 ani indică un necesar de angajați de încă aproximativ 1 milion de persoane, obiectivele pe termen lung de creștere economică ale României putând fi astfel afectate din cauza deficitului de forță de muncă.
Între județele din țară există puternice discrepanțe, existând județe care prosperă economic, dar nu mai au forța de muncă disponibilă, precum și județe cu număr mare de persoane care nu lucrează, indică studiul „Barometrul forței de muncă”, realizat de PwC România pentru Coaliția de Dezvoltare a României.
Studiul relevă reforma educației ca unul dintre elementele fundamentale ale depășirii actualei crize, dar și ca un instrument pentru evitarea adâncirii acesteia. Dezvoltarea sistemului educațional poate fi în două etape, menite a grăbi efectele reformei.
Una dintre acestea vizează programele universitare și ale școlilor duale a căror programă trebuie corelată cu nevoile actuale ale pieței forței de muncă. În același timp, o a doua etapă se referă la schimbări structurale, de profunzime, referitoare la problematica anilor de școala gimnazială. Un cadru multianual împreună cu o analiză periodică vor permite adaptarea la evoluția schimbărilor rapide din piața muncii, păstrând în același timp și obiectivul eliminării disfuncționalităților de bază (precum analfabetismul funcțional).