Ambuteiajele create pe canalul Sulina, ca urmare a programului de funcționare restrâns și a numărului insuficient de dane, îi costă pe exportatorii agricoli ucraineni 500.000 de dolari pe zi, susține Asociația Afacerilor Europene din Ucraina.
"Multe porturi ucrainene rămân blocate. Având în vedere circumstanțele actuale, produsele ucrainene sunt exportate parțial prin porturile de la Dunăre și prin Canalul Sulina Mare. Companiile membre ale Asociației raportează că aproape 90 de nave stau în prezent la coadă în apropierea Canalului Sulina. Și vor sta la coadă pentru o medie de 10 zile sau mai mult. Fiecare zi de staționare îi costă pe exportatorii ucraineni aproximativ 500.000 de dolari pe zi", susține asociația ucraineană.
Potrivit agenției Interfax, membrii acesteia au făcut apel la Secretarul General al ONU, la Vicepreședintele Executiv al Comisiei Europene și la Înăarcinatul cu Afaceri al Ucrainei în România în vederea promovării unor măsuri în regiunea Dunării pentru a rezolva situația.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: S-a redus încrederea în toate segmentele pieței imobiliare, cu excepția celui de retail. Piața de case din SUA arată o încetinire puternică a vânzărilorCompaniile propun ca autoritățile române să permită inspecția a cel puțin șase nave simultan (deocamdată România asigură doar două dane în acest scop), să mărească programul de deschidere al Canalului Sulina și să permită circulația prin canal pe timp de noapte, astfel încât capacitatea de transport a acestuia să poată fi dublată.
„De asemenea, ar fi oportun să se permită înregistrarea extraordinară a navelor dacă există o dană liberă”, precizează asociația, care mai avansează și propuneri de majorare a vitezei maxime de deplasare admise, în funcție de starea tehnică a canalului, și introducerea traficului cu sens unic. În plus, companiile ucrainene mai iau în considerare și “posibilitatea transbordării rutiere în porturile Sulina și Constanța, precum și de-a lungul milei 61”.
Ucraina a exportat până la 5 milioane de tone de produse agricole prin porturile Odesa și Mikolaiv înainte de invadarea sa de către Rusia, însă, în prezent, din cauza blocadei impuse, mai poate exporta doar aproximativ un milion de tone de cereale pe lună.
Ministrul ucrainean al agriculturii, Mikola Solski, a declarat că Ucraina a exportat 1,09 milioane de tone de cereale, în principal prin porturile din România, în aprilie, de peste cinci ori mai mult decât în martie.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bunăÎn iunie însă, când noi culturi de grâu și orz de iarnă din România, Serbia, Ungaria și Bulgaria vor fi disponibile pentru exportul prin porturile românești, concurența se va amplifica pentru exportatorii ucraineni.
Ministerul Agriculturii de la Kiev speră să poată trimite 700.000-750.000 de tone de cereale pe lună prin cele două mici porturi de la Dunăre spre România, de unde ar urma să fie livrate mai departe spre Africa de Nord și Asia.
Restul până la două milioane de tone ar urma să fie exportate pe cale rutieră și feroviară spre Europa. Însă până acum lucrurile s-au mișcat încet. În primele 22 de zile ale lunii mai, doar 28.000 de tone de cereale ucrainene au fost exportate pe cale rutieră.
În ceea ce privește transportul pe calea ferată, aceasta este o opțiune mai promițătoare, dar rămâne complicată și costisitoare. Trenurile ucrainene trebuie să oprească la graniță pentru că ecartamentul căilor ferate din perioada sovietică este cu 9 centimetri mai mare decât ecartamentul căilor ferate europene. Apoi cerealele sunt reîncărcate în vagoane din trenuri diferite sau vagoanele sunt ridicate și se schimbă boghiurile, toate acestea necesitând timp și limitează cantitățile de cereale care pot fi exportate.