Reprezentanții industriei media din Romania au lansat versiunea locală a unei campanii paneuropene, coordonata de asociația EDAA – European Interactive Digital Advertising Alliance, pentru a crește gradul de conștientizare a utilizatorilor în privința publicității online de tip comportamental (denumită și publicitate bazată pe interesul utilizatorului) și a opțiunilor pe care aceștia le au la îndemână pentru a gestiona modul în care le sunt livrate reclamele online.
Campania se adresează utilizatorilor de Internet și rulează pe cele mai vizitate site-uri din România, în perioada 14 noiembrie – 20 decembrie.
Proiectul e implementat la nivel local de către IAB Romania și Consiliul Român pentru Publicitate – RAC, iar campania este susținută de un număr reprezentativ de actori implicați în publicitatea online.
Întreaga campanie europeană a fost creată, dezvoltată și finanțată de către EDAA (European Interactive Digital Advertising Alliance) și implementată împreună cu Mediacom România. Conceptele creative sunt variate și includ mesaje precum: “Află cum poți să controlezi publicitatea pe care o vezi online”, “Acest simbol te ajută să personalizezi publicitatea online” – cu referire la simbolul grafic ce apare în reclamele furnizate pe baza interesului consumatorului.
La apăsarea pe bannerul respectiv, utilizatorul este condus pe o pagină de informare despre publicitatea online, despre modul în care aceasta finanțează conținutul online și serviciile digitale disponibile pe scară largă sau modul în care utilizatorul își poate administra preferințele pentru livrarea publicității online bazată pe interes (gestionarea cookie-urilor prin platforma centralizată –www.youronlinechoices.eu). Pe aceeași pagină, consumatorii pot urmări două filme explicative legate de modul cum funcționează publicitatea online de tip comportamental.
Utilizatorii pot accesa platforma online:www.youronlinechoices.eu pentru informații mai detaliate ce clarifică modul în care sunt colectate datele, tipul de date preluate de la utilizatori și modul în care sunt utilizate datele respective pentru a furniza reclame, împreună cu opțiunile disponibile utilizatorilor.
Simbolul grafic face parte integrantă din inițiativa europeană de autoreglementare a Online Behavioural Advertising – OBA- condusă de EDAA și susținută de Comisia Europeana, IAB Europe, EASA, EACA și de alte organizații care au ca obiectiv dezvoltarea și protejarea industriei de publicitate digitală.
“Unul din principiile unei publicități corecte, online și nu numai, este transparența. Există deja utilizatori care își pun întrebări despre modul în care funcționează publicitatea comportamentală online pe baza propriilor experiențe, iar această campanie de informare este un nou pas pentru a le veni în ajutor, așa cum au fost și toate standardele în publicitatea online implementate până acum, care au limitat și interzis cele mai deranjante componente ale unora din vehiculele publicitare”, spune Ionuț Oprea, președinte IAB România.
Oana Cociașu, președintele RAC, crede că derularea acestei campanii este un pas esențial pentru clarificarea către public a ceea ce înseamnă capacitatea de a decide ce publicitate se afișează online și e convinsă că mesajele vor fi primite cu interes atât de către utilizatorii de Internet, pentru că sunt simple și au impact vizual, cât și de anuntațători, pe care îi invită să afle mai multe detalii pe www.rac.ro.
Prin această campanie, “ne propunem să clarificăm posibilitățile pe care le are un consumator de a gestiona ceea ce i se afișează pe ecran pe baza comportamentului său, ca și pe baza preferințelor de navigare online. Sperăm să declanșăm astfel un interes cel puțin la fel de ridicat din partea consumatorilor din România, în sensul creșterii încrederii în OBA, cum am generat în alte piețe Europene unde am derulat această campanie”, spune Oliver Gray, director general al EDAA.
Consiliul Român pentru Publiciate – RAC - este Membru al EASA și, în conformitate cu Recomandarea EASA de bune practici pentru OBA, va gestiona sesizările consumatorilor despre publicitatea furnizată pe baza comportamentului utilizatorului în mediul online. RAC administrează un set de reguli specifice OBA în Romania, disponibile aici. Companiile ce practică, în România, livrarea de publicitate bazată pe interesul utilizatorilor trebuie să țină cont de aceste reguli și, mai ales, trebuie să se asigure că participă în Programul European de Autoreglementare pentru OBA (www.edaa.eu)
Companiile participante sunt IAB Romania, Romanian Advertising Council, Mediacom Romania.
IAB România este asociația industriei de marketing și publicitate online din România, membru al rețelei IAB Europe (www.iabeurope.eu). Fondată în 2006, reunește în prezent agenții de publicitate, regii de media, publisheri autohtoni și companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate online. Este o asociație profesională, fără scop lucrativ, neguvernamentală, apolitică și autonomă, care militează pentru calitate în publicitate online prin elaborarea și implementarea de standarde și bune practici ale industriei de publicitate online, prin protejarea și promovarea intereselor profesionale și investițiilor realizate pe piața de publicitate online din România. Actiunile IAB Romania se îndreaptă către dezvoltarea acestui mediu și facilitarea accesului la resurse pentru cei care activează în domeniu. Proiectele IAB Romania includ: Studiul ROADS (Valoarea pieței de Publicitate Online din România), IAB Academy, IAB MIXX Awards Romania, Manifestul pentru Calitate în Publicitatea Online, Standarde și Bune Practici, Decalogul IAB, Studiul AdBlock in Romania, IAB Breakfast.
Consiliul Român pentru Publicitate sau Romanian Advertising Council (RAC) este o organizațtie profesională, non-guvernamentală, nonprofit și independent, înființată în anul 1999. Activitatea principală a Consiliului este autoreglementarea în Publicitate și se bazează pe aplicarea Codului de Practica în comunicarea comercială. CodulRAC reprezintă un set de reguli etice de respectat de către toți cei implicați în domeniul publicității și în orice formă de comunicare comercială. RAC numără 72 de membri - companii, agenții de publicitate, media și asociații profesionale - și este membru în organizații europene (EASA – European Advertising Standards Alliance) sau globale (IAA – International Advertising Alliance). Detalii la www.rac.ro
Alianța Europeană pentru Publicitatea Digitală Interactivă (EDAA) este o organizație non-profit, cu sediul la Bruxelles, responsabilă pentru adoptarea unor aspecte cheie ale inițiativei de autoreglementare pentru Online Behavioural Advertising (OBA) în întreaga Europă. EDAA funcționează ca organism de acordare a licenței pentru simbolul OBA și oferă mijloace tehnice consumatorilor pentru a-și exercita transparența și controlul asupra OBA, prin intermediul platformei on-line youronlinechoices.eu. Este reglementată la nivelul UE de organisme care crează lanțul valoric al OBA în Europa și care acționează pentru a asigura coerența europeană în abordare. Mai multe informatii pe www.edaa.eu.
Principiile de autoreglementare pentru publicitatea online comportamentală au fost dezvoltate printr-un efort al industriei la nivel european, împreuna cu EASA (Alianța Europeană a Standardelor în Publicitate). Best Practice Recommendation on OBA a fost construită pe cadrul OBA al IAB Europa (Interactive Advertising Bureau Europe). Un rol esențial în respectarea acestor Principii este jucat de către organizațiile naționale de autoreglementare (SRO) și de către IAB-uri.