Scandalul cu privire la emisiile poluante în care este implicat grupul auto Volkswagen va avea un impact negativ asupra ritmului de creștere economică al țărilor din Europa Centrală și de Est, cele mai afectate state fiind Ungaria și Cehia, potrivit unui raport realizat de Bank of America (BofA), citat de Bloomberg.
"Importanța industriei auto și legătura strânsă cu producătorii germani fac ca economiile din Europa Centrală și de Est să fie vulnerabile la ceea ce se întâmplă cu Volkswagen", spun analiștii de la Bank of America.
În cel mai pesimist scenariu, problemele grupului auto german vor diminua ritmurile de creștere economică cu 1-1,5 puncte procentuale în Cehia și Ungaria, în timp ce impactul negativ asupra avansului economic în România și Polonia ar urma să fie de cel mult 0,5 puncte procentuale.
Exporturile de mașini și componente pentru autovehicule către Germania și alte țări din zona euro au ajutat economiile din Europa Centrală și de Est. Volkswagen produce motoare în Ungaria și deține Skoda Auto, cel mai mare producător de automobile din Cehia, iar scandalul în care grupul auto este implicat va afecta indirect aceste state.
Per total, Europa Centrală și de Est contribuie cu aproximativ un sfert la producția grupului Volkswagen din Europa.
Raportul BofA vine după ce analiștii Erste au publicat la începutul săptămânii o analiză în care estimează că cele mai afectate state din regiune, ca urmare a scandalului Volkswagen, vor fi Slovacia, unde producția de modele VW atinge 40% din totalul producției, Cehia, și Polonia. Impactul asupra economiei românești este limitat momentan la reducerea exporturilor de componente auto către Germania, segment care reprezintă circa 1% din PIB.
Anterior, fostul viceguvernator Cristian Popa a afirmat că gradul mai redus al integrării României în producția auto mondială, face ca vulnerabilitatea exporturilor să fie mai scăzută. Astfel, Popa a arătat că scăderea cererii din China și Rusia, piețe mari pentru industria auto din Germania, a afectat exporturile Poloniei, Cehiei sau Ungariei, pe când exporturile României au fost influențate marginal.
Scandalul în care grupul Volkswagen este implicat a izbucnit după ce EPA, agenția de mediu din SUA, a acuzat producătorul de autovehicule că a utilizat un soft special pentru a falsifica rezultatele testelor referitoare la emisiile de gaze în cazul a 482.000 de vehicule diesel vândute în Statele Unite. Informația a fost confirmată ulterior de către reprezentanții Volkwagen, care au arătat că dispozitivul menționat de EPA a fost instalat pe aproximativ 11 milioane de mașini la nivel mondial în ultimii cel puțin 7 ani, inclusiv în Europa.