Aproape 70% dintre startup-uri sunt pornite cu fonduri proprii, cele mai multe în IT

Aproape 70% dintre startup-uri sunt pornite cu fonduri proprii, cele mai multe în IT
scris 5 apr 2016

Aproape 70% dintre micii antreprenori au folosit proprii bani pentru pornirea unei afaceri, domeniile preferate fiind internetul, media și publicitate. 89% din startup-uri au după primul an afaceri sub 100.000 euro, iar 38% câștigă sub 500 euro pe lună, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanță EY și Impact Hub.

Următoarele surse de finanțare pentru startul unei afaceri noi sunt fondurile europene - 11%, finanțare nerambursabilă prin programele statului  - 6%, familia și prietenii - 4%.

Urmărește-ne și pe Google News

Cele mai multe startup-uri (89%) au raportat afaceri sub 100.000 de euro în primul an de funcționare, 7% între 100.000 și 250.000 de euro, iar 3% între 250.000 și 500.000 euro.

Dacă 38% dintre antreprenorii respondenți în cadrul studiului au un venit lunar situat sub 500 euro, 11% au depășesc nivelul de 2.000 euro pe lună. În România, venitul mediu net este de 430 euro.

Cele mai multe startup-uri sunt din IT - software și internet (23% din total), urmate de media și publicitate - 10%, și de servicii - 9%.

De asemenea, cele mai multe startup-uri sunt înființate în mediul urban, cu predilecție în București (64%), capitala fiind urmată de Iași și Brașov.

Primește peste 2 milioane de euro pe an ca să-i \ CITEȘTE ȘI Primește peste 2 milioane de euro pe an ca să-i "plimbe" și să le organizeze conferințele angajaților Orange

Din totalul respondenților, 15% au intenția de a accesa fonduri europene în următoarele 12 luni, în timp ce 13% intenționează să acceseze programe guvernamentale pentru startup-uri.

Creditele bancare se clasează pe locul al șaselea în intenția de finanțare, iar pe locurile 7 și 8 se situează fondurile de capital de risc și cele de private equity.

În 2016, cei mai mulți antreprenori vor aloca resursele cele mai mari pentru promovare (32%) și vânzare și distribuție (28%). Definirea produsului sau serviciului este a treia zonă de investiții, cel mai probabil datorită faptului că 50% dintre firmele respondente au sub un an vechime. Operaționalul și HR-ul sunt ultimele zone de investiții planificate, la fel ca și definirea și optimizarea modelului de business.

Antreprenorii români care conduc o afacere de tip startup consideră scăderea impozitării muncii cea mai importantă măsură fiscală pentru dezvoltarea acestui tip de afaceri. Astfel, 78% dintre acești antreprenori îi atribuie un impact major, conform studiului EY și Impact Hub - Barometrul afacerilor de tip startup din România - 2016.

301 de antreprenori români care conduc afaceri cu o vechime mai mică de trei ani au răspuns întrebărilor Barometrului afacerilor de tip startup din România. 66% dintre respondenți au între 25 și 35 de ani, 19% au peste 35 de ani, în timp ce 15% se situează ca vârstă sub 25 de ani. Urmând celor trei ediții ale Barometrului EY al antreprenoriatului românesc și altor două ediții dedicate educației și culturii antreprenoriale în rândul studenților, respectiv afacerilor de familie, studiul analizează și centralizează percepțiile și zonele de interes ale antreprenorilor aflați la început de drum.

Aproape jumătate dintre startup-uri au un singur fondator.

Mult mai multe entități sunt obligate să auditeze situațiile financiare, din cauza unor schimbări legislative CITEȘTE ȘI Mult mai multe entități sunt obligate să auditeze situațiile financiare, din cauza unor schimbări legislative

Cei mai mulți antreprenori aflați la început de drum dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce indică faptul că lucrează cu 21% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România. Conform unui studiu Eurofound, angajații români au lucrat în anul 2014 cel mai mult dintre angajații Uniunii Europene, numărul de ore lucrate ajungând la 41 pe săptămână. Deși cei mai mulți dedică 10 ore propriei afaceri, 27% dintre antreprenori depășesc limita celor zece ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 18 ore de muncă în fiecare zi.

Majoritatea antreprenorilor înțelege importanța construirii de relații pentru succesul inițiativei antreprenoriale. Astfel, 64% dintre respondenți participă la cel puțin un eveniment de networking în medie într-o săptămână, față de 29% dintre respondenți care nu participă la niciun astfel de eveniment. Fie că vorbim despre construirea de parteneriate de business, de vânzări și marketing sau de identificarea de furnizori de servicii pentru startup sau de mentori, dezvoltarea de relații de business este vitală pentru creșterea afacerii.

În linie cu antreprenorii respondenți ai Barometrului EY al antreprenoriatului românesc – edițiile 2012-2015, birocrația a fost indicată și de către antreprenorii de startup ca fiind cel mai important obstacol în dezvoltarea unei afaceri în România. Neclaritățile legislative, lipsa de informații și legislația stufoasă sunt doar câteva aspecte semnalate de antreprenorii de startup ce sunt corelate cu fenomenul birocrației.

În topul obstacolelor identificate de antreprenori, atât maturi, cât și aflați la început de drum, intră de asemenea aspectele fiscale, accesul dificil la finanțare și lipsa educației antreprenoriale.

Antreprenorii de startup consideră într-o măsură covârșitoare - 86% - că școala românească nu îi pregătește pe tineri pentru a deveni antreprenori. Educația precară a antreprenorilor este indicată chiar de oamenii de afaceri ca al treilea obstacol în dezvoltarea antreprenorială. Aceștia subliniază lipsa mentorilor și a unei educații relevante în domeniul financiar, de management, marketing și vânzări.

Teama de eșec rămâne una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului în România, în condițiile în care eliminarea stigmatului eșecului este critică pentru dezvoltarea inițiativei personale. Cea mai mare pondere a antreprenorilor de startup consideră eșecul în afaceri un eșec în carieră (26%), în timp ce 22% cred că acesta va constitui o barieră pentru viitoarele inițiative antreprenoriale, iar 20% cred că indică lipsa abilităților necesare. Doar 18% consideră eșecul un prilej de învățare, iar 5% cred că acesta nu are un impact asupra viitoarelor startup-uri.

viewscnt
Afla mai multe despre
startup
studiu
ey