Afacerile colaborative, precum Uber sau Airbnb, se vor înmulți anul viitor, apărând inclusiv inițiative românești, potrivit unei analize a agenției de marketing Perceptum.
”Accesul rapid, organizarea eficientă și convenabilă, precum și utilizarea resurselor existente constituie principalele avantaje ale afacerilor din economia participativă în comparație cu serviciile tradiționale. Pe de altă parte, cel mai mare dezavantaj al acestor afaceri, în România, este lipsa de încredere a populației în tranzacțiile pe internet”, se arată în analiză.
Pe lângă organizarea mai convenabilă a acestor servicii, consumatorii apreciază și faptul că platformele sau afacerile colaborative sunt fie mai ieftine, fie gratuite, potrivit Perceptum.
”Un alt avantaj este posibilitatea de a face schimb de produse sau servicii, în locul achitării unei sume de bani. De asemenea, faptul că aceste platforme oferă servicii noi sau diferite de ceea ce există pe piață este un beneficiu important. În România, unde traficul sufocă deja marile orașe, iar calitatea unor servicii precum cele de transport lasă mult de dorit, afacerile de tip car sharing, de pildă, pot îmbunătăți semnificativ mobilitatea urbană”, a declarat directorul general al Perceptum, Raluca Ghilea, în cadrul comunicatului.
CITEȘTE ȘI Execuția bugetului după 11 luni: cheltuieli de personal în creștere cu peste 21%, cheltuieli cu investiții limitate. Finanțele asigură că au recuperat din încasări la TVAReferitor la dezavantajele platformelor colaborative, pe lângă lipsa de încredere în tranzacțiile online, necunoașterea persoanei sau a entității responsabile în cazul producerii unui eveniment nedorit sau a unei probleme reprezintă un mare neajuns. În plus, lipsa de încredere în furnizor sau vânzător, faptul că serviciile sau produsele nu îndeplinesc așteptările, și informațiile reduse cu privire la serviciul pus la dispoziție sunt printre principalele piedici, scrie News.ro.
”Problemele întâmpinate recent de Uber și Taxify în București determină, în final, maturizarea pieței și dezvoltarea ofertei. Pe de altă parte, autoritățile și reglementatorii trebuie să înțeleagă că o competiție transparentă și corectă aduce beneficii comunității și dezvoltă spiritul antreprenorial. Unul dintre atuurile platformelor colaborative este că furnizorul serviciului poate fi și beneficiar”, a mai spus Raluca Ghilea.
Potrivit unui Eurobarometru realizat la comanda Comisiei Europene, 52% din români nu aveau cunoștință, în 2016, de platformele colaborative, față de o medie europeană de 46%. De asemenea, 26% auziseră de acest tip de servicii, însă nu le-au utilizat niciodată. Doar patru din 100 de români folosesc regulat o astfel de platformă, la același nivel cu media europeană.