Pe 29 decembrie 2015, cu două zile înaine de Revelion, acționarul majoritar al Tarom, Ministerul Transporturilor, punea în vedere CA-ului companiei să "îmbunătățească situația economică" a societății, iar managementului - că trebuie să le plătească peste 270.000 de euro foștilor administratori Tarom demiși ilegal pe vremea ministrului Ramona Mănescu, printre care bancherul Dan Pascariu și astronautul Dumitru Prunariu.
Un membru al CA al Tarom pus administrator la companie de fostul ministru al Transporturilor Ioan Rus, numit ulterior secretar de stat în minister de către Dacian Cioloș, a fost înlocuit cu directorul financiar al Tarom. Ministerul Transporturilor a constatat că e prea târziu să se mai aprobe bugetul rectificat pe 2015 al Tarom, dar și că administratorilor companiei nu li s-au impus indicatori cuantificabili de performanță pentru a li se stabili bonusurile.
În plus, s-a amânat discutarea planului actualizat de administrare al Tarom, pentru a fi analizat mai întâi în minister.
CITEȘTE ȘI Horia Manda: Nexte a primit autorizație de la BNR și va subscrie la Carpatica în următoarele zileAstfel, acționarii Tarom, la care Ministerul Transporturilor deține peste 97% din acțiuni, au luat act de demisia membrului CA Marcel Boloș și au decis înlocuirea sa provizorie cu Gabriel Stoe, directorul financiar al Tarom. Marcel Boloș fusese numit în Consiliul de Administrație al Tarom de către fostul ministru al Transporturilor, Ioan Rus. Boloș și-a dat demisia din CA-ul companiei aeriene controlate de Ministerul Transporturilor în noiembrie 2015, cu 2 zile înainte de a fi numit secretar de stat în același minister de către premierul Dacian Cioloș.
Mai departe, AGA de la Tarom a amânat aprobarea actelor adiționale la contractele de mandat ale administratorilor în funcție și a solicitat refacerea acestora, constatând că "nu au fost stabiliți indicatori valorici cuantificabili, cu termene precise, care să acopere perioada întregului mandat al administratorilor" în baza cărora să se determine bonusurile de performanță variabile cuvenite acestora.
"Respinge bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe 2015, având în vedere că demersul este făcut tardiv și procedural nu mai pot fi parcurse etapele astfel încât acesta să fie aprobat prin HG până la data de 31 decembrie 2015", se mai arată în hotărârea AGA de la Tarom din 29 decembrie anul trecut. Între timp, Guvernul a elaborat și proiectul de HG privind bugetul pe 2016 al companiei, care estimează că Tarom va încheia anul cu pierderi de 6,81 milioane lei.
CITEȘTE ȘI STUDIU Schimbarea frecventă a legislației, cea mai mare provocare pentru firmele străine din RomâniaS-a amânat și aprobarea planului de administrare reconstituit și actualizat al companiei, urmând ca acesta să fie analizat și avizat mai întâi de direcțiile de specialitate din Ministerul Transporturilor și apoi introdus pe ordinea de zi a viitoarei AGA de la Tarom.
Acționarii au mai luat act de raportul administratorilor pe primul semestru din 2015, dar și de situația comparativă a principalilor indici economico-financiari ai companiei în perioada 2012-2015, și au dispus "întreprinderea demersurilor pentru îmbunătățirea situației economice".
AGA a mai fost informată că Tarom a pierdut definitiv în octombrie 2015 procesul cu foștii administratori ai companiei Dan Pascariu, Dumitru Prunariu, Valentin Macec, Marius Ghenea și Ciprian Lăduncă, care au dat în judecată compania în 2014 acuzând că au fost demiși ilegal de fostul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, și au cerut în instanță să li se plătească indemnizațiile cuvenite de membri CA pentru perioada rămasă din mandat.
CITEȘTE ȘI ANAF dă un exemplu de fraudare a TVA de către furnizori ai Carrefour, Lidl, Metro, Selgros, Billa, Real, Cora, Mega ImageAstfel, Tarom are de plătit în total indemnizații de administrator de 270.000 euro, respectiv câte 54.000 euro de persoană, sumă actualizată cu rata inflației, plus dobânzi și cheltuieli de judecată. În consecință, acționarii au dispus conducerii executive "să acționeze conform dispozițiilor legale" în această speță.
Foștii administratori ai Tarom au fost demiși de Ramona Mănescu în noiembrie 2013 după ce CA-ul companiei a decis reducerea mandatului CEO-ului Christian Heinzmann de la 4 ani la un an, ca urmare a neîndeplinirii de către acesta a obiectivelor de management, printre care înghețarea angajărilor, renegocierea contractelor salariaților Tarom.
Ministerul a susținut atunci că a demis CA-ul Tarom pentru că acesta și-ar fi depășit mandatul, ar fi încălcat actul constitutiv al Tarom și ar fi făcut declarații defăimătoare în presă, care ar fi prejudiciat imaginea companiei.
CITEȘTE ȘI Tinmar Ind și două firme ale lui Ciocodeică, "coleg" de dosar cu Blejnar, amendate cu 17 mil. lei de Consiliul ConcurențeiNu în ultimul rând, acționarii Tarom au luat act de un memoriu cu sesizări semnat de o parte din sindicatele din companie și au dispus conducerii executive "să analizeze situația și să prezinte în AGA un punct de vedere asupra celor sesizate, cu propuneri concrete de rezolvare".
Tarom a înregistrat pierderi în fiecare din anii intervalului 2009-2014, valoarea cumulată a acestora, în perioada menționată, ridicându-se la peste 1,3 miliarde lei, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice. În 2014, pierderile Tarom au fost de 110,1 milioane lei. Prima variantă de buget pe 2015 a Tarom, aprobată prin HG în iulie anul trecut, prevedea pierderi de 8,2 milioane lei.
Tarom este controlată de Ministerul Transporturilor, cu peste 97% din acțiuni. Alți acționari sunt Aeroporturi București SA (1,48%), ROMATSA (1,26%) și SIF Muntenia (0,09%).