Deputați: Firmele nu au nevoie de avizul Oficiului pentru Jocuri pentru a organiza loterii publicitare

Deputați: Firmele nu au nevoie de avizul Oficiului pentru Jocuri pentru a organiza loterii publicitare
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 24 nov 2015

Firmele care organizează campanii publicitare sub forma unor loterii nu vor mai avea nevoie de avizul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Deputații din comisiile de specialitate au amendat în acest sens o ordonanță de urgență a Guvernului care prevedea această obligativitate.

Guvernul stabilise, în luna iunie, printr-o ordonanță de urgență, că, pentru a organiza acțiuni de promovare a bunurilor și serviciilor comercializate, prin utilizarea unor denumiri, mijloace sau modalități de atribuire a premiilor specifice jocurilor de noroc, companiile sunt obligate să obțină avizul ONJN.

Urmărește-ne și pe Google News

Membrii Comisiei pentru industrii și servicii și cei ai Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului din Camera Deputaților, care este cameră decizională în acest caz, au aprobat însă un amendament care stabilește că loteriile publicitare, organizate în condițiile legislației actuale, sunt exceptate de la obținerea avizului din partea Oficiului pentru Jocuri de Noroc.  

Deputații au expus pe larg o serie de argumente prin care arată că măsura este excesivă, birocratică, distorsionează climatul concurențial și afectează nu doar comercianții, ci un întreg lanț economic.   

"Obligativitatea avizului este o măsură legală excesivă, ce nu trebuie aplicată companiilor ale căror activități promoționale sunt reglementate prin Ordonanța Guvernului 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, întrucât acestea nu activează în sfera jocurilor de noroc", arată deputații, precizând că protecția consumatorilor poate fi asigurată prin respectarea cadrului legal deja existent.

Deputații susțin totodată că obligativitatea avizului generează sarcini birocratice cu un puternic impact negativ asupra activității comerciale.

"Măsura avizării, ca și măsura prealabilă de control, este o măsură exclusiv birocratică, nejustificată, ce afectează în mod profund activitatea societăților prin impunerea respectării unui termen extrem de lung (30 de zile) anterior datei de începere a activității promoționale, fără a avea certitudinea aprecierii pozitive a ONJN și a motivelor de refuz a acordării avizului în cazul unei aprecieri negative", se arată în raportul deputaților.

Parlamentarii consideră că, în această situație, implementarea acțiunii promoționale devine imposibilă pentru societate luând în considerare măsurile de pregătire a unei astfel de activități, precum alocarea bugetului și definirea conceptului artistic pentru materialele de campanie, parcurgerea etapelor interne de control și aprobare, contractarea furnizorilor pentru producție și a agențiilor de publicitate implicate, distribuirea la nivel regional ori național a materialelor de comunicare a campaniei promoționale pentru atragerea consumatorilor, pregătirea materialelor on-line, alocarea, distribuirea și implementarea mecanismului campaniei de promovare prin implicarea magazinelor participante și a personalului comercial intern.

Raportul menționează că, în cazul unor campanii promoționale naționale, produsele beneficiază de ambalaje speciale dedicate activității promoționale, care trebuie pregătite în prealabil și care trebuie date în producție cu mult timp înainte de începerea campaniei.

"În acest fel, consecințele unei avizări negative pentru societatea care organizează activitatea promoțională sunt absolut dezastruoase, fiind generate pierderi financiare și de produs imposibil de cuantificat prin costurile generate de distrugerea materialelor, a produselor îmbuteliate, a timpului de producție și de lucru realizate pentru productivitate fiind greu de imaginat o refacere a campaniei ori o reeditare a acesteia", spun deputații.

Aceștia mai arată că măsura distorsionează climatul concurențial din piață.

"Având în vedere perioadele de desfășurare a acestor activități de promovare, pierderea momentului oportun în piață de a se adresa clienților și consumatorilor prin promovarea unor produse sezoniere duce la afectarea mediului concurențial și la pierderi pentru societățile implicate. Pot fi generate pierderi de vânzări semnificative prin tergiversarea unor acțiuni promoționale ca urmare a unor demersuri de reavizare care pot afecta negativ inclusiv economia de piață, nu doar societățile organizatoare de acțiuni de promovare, având în vedere că acestea au rolul de a impulsiona vânzările atât cu ridicata cât și cu amănuntul, pe întregul lanț de comercializare", argumentează autorii amendamentului.

Ei subliniază, în cele din urmă, că măsura afectează nu doar practicile comerciale ale operatorilor ce inițiază aceste acțiuni, ci și activitatea furnizorilor de materiale de comunicare, a agențiilor de media și publicitate, a magazinelor de retail și altor puncte de consum care sunt implicate în organizarea și implementarea unor astfel de campanii promoționale.

viewscnt
Afla mai multe despre
firme
jocuri
loterie
publicitate
deputati