Din 2028, copiii din Suedia vor începe școala la vârsta de șase ani, cu un an mai devreme decât în prezent, în cadrul unei revizuiri a sistemului educațional al țării, care marchează o renunțare la predarea prin joc pentru copiii mai mici.
Guvernul a anunțat că intenționează să înlocuiască anul preșcolar obligatoriu pentru copiii de șase ani, cunoscut sub numele de förskoleklass, cu un an suplimentar în grundskola (școala primară), scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Guvernul de coaliție de centru-dreapta, condus de Moderați și susținut de Democrații Suedezi de extremă dreaptă, a anunțat planul înainte de prezentarea bugetului pentru 2025, prevăzută pentru joi. Planul a fost pregătit de guvernul anterior și este susținut și de social-democrații de stânga.
Ministrul Educației, Johan Pehrson, a declarat că "școala trebuie să se întoarcă la elementele de bază" și a adăugat că se va pune un accent mai puternic pe învățarea timpurie a cititului și scrisului, precum și pe matematică. "Acest lucru ar trebui să conducă la o mai bună oportunitate pentru elevi de a-și dezvolta abilitățile de bază, cum ar fi cititul, scrisul și număratul și de a-și atinge obiectivele în școală", a spus el.
Criticii spun că planul contravine cercetărilor care arată că dezvoltarea copiilor este cel mai bine susținută de mediile de învățare bazate pe joc, încurajându-i să exploreze, să creeze și să se dezvolte prin joc, curiozitate și descoperire ghidată. Liderii sindicali se tem că această măsură ar putea trimite în șomaj multe cadre didactice specializate din învățământul preșcolar.
CITEȘTE ȘI Olanda cere derogare de la aplicarea regulilor UE privind migrația. Cele mai stricte măsuri anti-imigrație adoptate vreodată de această țarăChristian Eidevald, profesor invitat de educație preșcolară la Universitatea Södertörn, a declarat: "Prin obligarea copiilor în vârstă de șase ani să intre într-un cadru școlar mai formalizat, riscăm să pierdem metodele esențiale bazate pe joc care s-au dovedit a favoriza dezvoltarea copiilor. Aceasta nu este doar o preferință pedagogică: studiile confirmă faptul că joaca este fundamentală pentru învățarea timpurie și pentru dezvoltarea unor abilități esențiale precum limbajul și rezolvarea problemelor".
Unii experți au avut o părere pozitivă despre acest plan. Johannes Westberg, profesor de educație la Universitatea Groningen din Țările de Jos, a declarat că măsura are sens și va alinia mai mult școala suedeză la restul Europei. "Aceasta va implica probabil o școlarizare a förskoleklass, astfel încât o pedagogie școlară mai tradițională va fi oferită deja acestor copii de șase ani, dar nu va afecta neapărat școala ca atare”, a spus el.