Statul român este obligat să folosească bani din buget și să atragă investiții private dacă vrea să finalizeze proiectele de infrastructură din Masterplanul General de Transport, fondurile europene nefiind suficiente, potrivit unui comunicat publicat miercuri de Consiliul Investitorilor Străini (FIC) din România.
Masterplanul General de Transport este documentul care indică prioritățile României în materie de infrastructură de transport până în 2030 și implică investiții totale de 43,5 miliarde de euro, scrie News.ro.
Guvernul a aprobat în septembrie noul masterplan, care prevede construcția a 6.800 de kilometri de drum, dintre care 1.500 de kilometri de autostradă și 1.300 de kilometri de drumuri expres, precum și modernizarea a 5.000 de kilometri de cale ferată, 15 aeroporturi și 32 de porturi.
Pentru realizarea marilor proiecte de infrastructură, România are la dispoziție, în principal, fonduri europene alocate prin Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) în bugetul 2014-2020, în valoare de 9,4 miliarde de euro, dar și 1,2 miliarde euro alocate în cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei (CEF).
FIC avertizează că, chiar și la o rată a absorbției fondurilor europene de 100%, nu vor fi suficiente fonduri pentru implementarea acestui plan.
”Statul trebuie să pună la bătaie bani din bugetul de investiții publice și în același timp, să atragă finanțări private acolo unde este posibil. Pe termen mediu este necesar ca România să câștige expertiză în derularea proiectelor public-private pentru acele proiecte care au viabilitate economică, sau acolo unde fondurile europene nu sunt disponibile”, se arată în comunicat.
Investitorii străini consideră că Ministerul Finanțelor va trebui să gândească un cadru de bugetare multianuală, mai ales pentru cele mai mari și mai complexe proiecte.
FIC consideră că ar fi utilă de asemenea, finanțarea acestor proiecte printr-un buget de investiții, pentru că este vorba de de active fixe care produc efecte pe termen lung.
Consiliul Investitorilor Străini reprezintă interesele a 128 de corporații străne care au investit în total în jur de 35 miliarde euro în România, adică aproape două treimi din valoarea totală a investițiilor străine directe.