Dotarea vehiculelor cu dispozitive de monitorizare a comportamentului șoferilor în trafic poate reduce semnificativ, cu până la 25%, prima plătită de tineri pentru polițele RCA, se arată într-un raport al Consiliului Concurenței (CC), care citează un studiu al Asociației Brokerilor de Asigurare din Marea Britanie.
Soluția a fost propusă și de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care a anunțat în noiembrie 2015, ca posibilă măsură pentru optimizarea pieței RCA, introducerea unui dispozitiv tehnic pentru cuantificarea riscului asociat fiecărei categorii de clienți, inclusiv pentru monitorizarea și îmbunătățirea comportamentului în trafic, prin utilizarea de camere video la bordul autovehiculelor pentru supravegherea activității și comportamentului în trafic și prin utilizarea tehnologiei telematice (cutii negre) pentru cuantificarea cu acuratețe a nivelului de risc.
“Analiza modalității de formare a primelor RCA a relevat că, în ciuda eforturilor de stabilire a unui tarif adecvat pentru fiecare asigurat și de redare cât mai fidelă a riscurilor prezentate de acesta în prima plătită, asigurătorii nu reușesc întotdeauna să elimine ineficiențele asociate acestor tipuri de asigurare, unele ineficiențe izvorând din modalitatea de încorporare a riscului în prima tarifară. În acest punct, considerăm oportună menționarea asigurărilor auto «telematice»”, se spune într-un document al Consiliului Concurenței.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Un studiu realizat de Asociația Brokerilor de Asigurare din Marea Britanie arată că primele plătite prin asigurarea telematică sunt cu până la 25% mai mici față de cele obișnuite, în unele cazuri șoferii tineri putând economisi până la 1.000 de lire sterline pe an.
În Irlanda, asigurătorul AXA a promovat un program bazat pe tehnologia telematică, care a avut ca efect reducerea primei de asigurare cu până la 20% pentru asigurații tineri (17-24 de ani).
Telematic este un termen generic utilizat pentru a defini conectivitatea și geolocalizarea pentru vehicule (autoturisme, camioane, containere, trenuri etc.).
Consiliul Concurenței notează că asigurările telematice au început să câștige teren la nivel european și mondial în ultimul deceniu, societățile de asigurare și brokerii fiind interesați să răspândească această tehnologie în rândul proprietarilor de autovehicule.
Cele mai multe societăți de asigurare, atât la nivel european, cât și mondial, utilizează în prezent criterii statistice, dar statice, precum vârsta proprietarului autovehiculului, sexul (nu și în România), vechimea vehiculului (nu și în România), zona de reședință, domeniul de activitate, capacitatea cilindrică etc., pentru a evalua riscurile conducătorilor auto.
“Istoricul daunalității este, de asemenea, luat în considerare. Stabilirea primelor de asigurare pe baza comportamentului șoferilor reprezintă soluția implementată cu cea mai mare rată de succes pentru suplinirea criteriilor statice enunțate anterior”, se arată în document.
Astfel, asigurarea telematică utilizează criterii statistice uzuale, dar și patru noi parametri cu caracter dinamic, respectiv distanța, timpul (după-amiază, pe timp de noapte, ore de vârf etc.), zona (autostradă, drum, dimensiunea orașului, zona de parcare) și comportamentul șoferului la volan (frânare bruscă, evenimente de accelerare, evenimente de viteză, viteza maximă etc.).
CITEȘTE ȘI Tarifele RCA pentru transportatori au crescut și de 4-5 ori. ASF vrea să afle cauzeleStudii recente arată existența la nivel mondial a unei tendințe de extindere a aplicării tehnologiei telematice.
Astfel, un studiu realizat de Asociația Brokerilor de Asigurare din Marea Britanie arată că numărul polițelor de asigurare pentru vehicule dotate cu sisteme telematice a crescut cu 61% în anul 2014 față de 2012, ajungând la aproximativ 300.000 de unități în Marea Britanie.
Expansiunea acestei tehnologii a fost ușurată de scăderea costurilor componentelor hardware, așa-numitele cutii negre fiind acum mult mai accesibile, de reducerea temerilor clienților cu privire la un eventual comportament de tip big brother al societăților de asigurare, dar și de dezvoltarea de noi aplicații disponibile pe telefoane inteligente (smartphone-uri).
“După ce piețele de asigurări auto din Italia și SUA au deschis calea în acest sens, multe alte țări europene au început să experimenteze tehnologia telematică: Marea Britanie și Spania înregistrează printre cele mai importante rate de dezvoltare a pieței telematice din lume. (…) În plus, unii operatori de telefonie mobilă au început să recunoască potențialul pe care această tehnologie îl are când vine vorba de asigurări auto, firme precum Vodafone, Telefonica și Telekom Austria încercând să dezvolte soluții pentru asigurători”, se menționează în document.
Consiliul Concurenței mai notează că este de așteptat ca tehnologia telematică să continue să se extindă rapid la nivelul industriei asigurărilor auto.
CITEȘTE ȘI Prima Colivie. "Tinerii frumoși și liberi" riscă să fie duși în lanțuri la bănciCel mai mare asigurător din Europa (Allianz SE) derulează un proiect ce are la bază tehnologia telematică și își propune să deschidă în acest an un centru în cadrul sediului din Munchen pentru a-și extinde oferta de monitorizare a șofatului de la 4 țări, în 2015, la un total de 10 țări.
“Întrucât există semnale puternice în sensul trecerii de la practicile standard de a stabili prețurile în funcție de vârstă și istoricul clientului către tehnologia telematică, ce suplinește datele statistice folosite în mod uzual, recomandăm o reacție proactivă a asigurătorilor și brokerilor de asigurări auto din România, în sensul anticipării momentului în care utilizarea tehnologiei telematice va deveni un standard al sectorului asigurărilor auto”, se spune în document.
Conform firmei de consultanță Oliver Wyman, citată de Bloomberg, asigurările auto telematice vor crește cu 40% pe an, ajungând să reprezinte o piață de 3,6 miliarde de dolari până în 2020.
De asemenea, Ptolemus Consulting Group se așteaptă ca, până în 2020, un număr de 100 milioane de șoferi să utilizeze tehnologia telematică la nivel global.