Autoritatea de Supraveghere Financiară propune, într-un proiect de lege care va fi trimis Parlamentului pe 1 martie, ca Biroul Carte Verde să fuzioneze cu Fondul pentru Victimele Străzii, urmând ca entitatea rezultată să aibă atribuții în funcționarea pieței RCA.
Noua structură va administra și baza de date CEDAM, care conține informații privind istoricul de daună al autovehiculelor asigurate RCA. Împreună cu un centru de informare, instituția ar urma să furnizeze pieței și statistici privind prețurile și daunalitatea pe segmentul RCA.
În funcție de aceste statistici vor fi calculate prețurile pentru asigurarea obligatorie auto. Un model similar funcționează în Cehia, acesta fiind și exemplul de la care au plecat cei care au conceput proiectul de lege. Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), cunoscut și ca Biroul Carte Verde, este alcătuit din toate firmele care vând RCA.
BAAR face parte din sistemul internațional al birourilor auto și garantează plata despăgubirilor pentru șoferii din afara țării păgubiți de persoane cu RCA la o firmă din România. Toate firmele de asigurare din România au corespondenți în toate țările unde funcționează rețeaua Carte Verde.
În cazul în care un șofer cu RCA în România provoacă un accident în afara țării, dauna este achitată de corespondentul străin. La rândul ei, firma străină trebuie să își recupereze paguba de la asigurătorul român. În cazul în care asigurătorul român nu plătește, în numele său va achita dauna Biroul Carte Verde. Fondul pentru Victimele Străzii este alimentat tot de asigurătorii RCA. Instituția se ocupă cu despăgubirea persoanelor care suferă daune din cauza șoferilor fără asigurare RCA.
Penalități mai mici pentru întârzieri la plata daunelor
Proiectul de lege, despre care Profit.ro a scris în premieră, aduce modificări fără precedent pe piața RCA. Introducerea unei franșize și a sistemului de decontare directă sunt doar două dintre ele. Același proiect propune și înjumătățirea penalităților pe care firmele de asigurare trebuie să le suporte în cazul în care întârzie cu plata daunelor. Astfel, penalizarea va fi de doar 0,1% pe zi, față de 0,2% în prezent.
ASF propune și modificarea limitelor maxime de despăgubire. Concret, despăgubirea maximă pentru daune materiale va crește de la 1 milion de euro la 1.220.000 de euro, iar limita pentru daune morale și vătămări corporale ar urma să urce de la 5 milioane de euro la 6.070.000 de euro.
O prevedere pe care asigurătorii nu au primit-o deloc cu brațele deschise este modificarea regulilor de vânzare efectivă a RCA. Astfel, proiectul obligă firmele de asigurare să vândă RCA împreună cu un contract de asigurare, deși în prezent este suficientă polița standard.