Mai multe firme de asigurare au acumulat creanțe de circa 37 de milioane de euro împotriva unei companii din domeniu, arată o estimare a lui Remi Vrignaud, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România. Estimarea se referă la o firmă aflată în procedură de faliment, iar Astra Asigurări este singura societate aflată astăzi în această postură.
Cea mai mare parte a datoriei Astra către alte societăți de asigurare provine din polițe RCA. Mulți dintre cei păgubiți de șoferi cu RCA la Astra au preferat să își repare automobilele utilizând propria poliță CASCO. Normele ASF arată că în astfel de situații emitentul poliței CASCO își recuperează banii plătiți păgubitului de la asigurătorul RCA al vinovatului. Astra Asigurări a făcut un obicei din a nu achita la timp aceste datorii încă din perioada anterioară intrării în administrare judiciară.
După ridicarea licenței și intrarea în procedură de faliment, șansele ca datoria să fie recuperate au devenit foarte reduse. Companiile care au de primit vor trebui să se înscrie la masa credală și să încerce să recupereze datoriile de la Fondul de Garantare a Asiguraților, la fel ca alți peste 1,9 milioane de potențiali creditori. Cele mai mari creanțe împotriva Astra le dețin companiile Omniasig, Generali, Allianz-Țiriac, Groupama și Uniqa, spun sursele Profit.ro. Doar Omniasig are de primit în jur de 5 milioane de euro, iar Allianz Țiriac peste 4 milioane de euro.
Pericol la Biroul Carte Verde
Falimentul Astra pune în pericol și funcționarea Biroul Asiguratorilor Auto din România (BAAR), cunoscut și ca Biroul Carte Verde. Din estimarea lui Vrignaud reiese că expunerea BAAR pe acest faliment depășește 48 de milioane de euro. De altfel, surse din interior au arătat, pentru Profit.ro, că Biroul plătește lunar în jur de 2 milioane de euro pentru daunele provocate de clienți Astra în afara țării. În acest ritm, disponibilitățile BAAR ar fi epuizate în câteva luni, dacă nu intervine FGA. BAAR are în conturi în jur de 14,8 milioane de euro și achită daune și pentru alte societăți.
Astra Asigurări a fost una dintre cele mai active societăți în cee ace privește vânzarea RCA către românii stabiliți în Spania și Italia. Daunele pentru păgubiții din accidentele provocate de aceștia în afara țării sunt achitate de către societatea corespondentă a Astra în țara respective. Ulterior, corespondentul ar trebui să își recupereze banii de la Astra, lucru care nu se mai întâmplă din cauza intrării companiei în procedură de faliment. Potrivit normelor Carte Verde, în astfel de situații, asigurătorul care a plătit dauna își recuperează banii de la biroul auto din țara unde a avut loc accidentul, iar acesta se adresează biroului auto din țara unde a fost emisă polița, în cazul de față BAAR.
ASF a decis ridicarea licenței de funcționare a Astra Asigurări, precum și redactarea unei cereri de faliment pentru asigurător, după ce compania a fost ținută sub administrarea specială a KPMG timp de un an și jumătate.
În momentul în care ASF a cerut falimentul Astra, compania avea peste 1,8 milioane de clienți cu 2,5 milioane de poliție. Majoritatea clienților, 870.000, dețineau o poliță RCA.