Conexiunile la internetul mobil de bandă largă (broadband) au ajuns, la jumătatea anului 2015, la un număr de 12,7 milioane, în creștere cu 22% față de aceeași perioadă din anul anterior, în timp ce în sectorul telefoniei mobile în România erau activi 22,7 milioane de utilizatori, cu 1,8% mai mulți decât în S1 din 2014, potrivit datelor prezentate, joi, în cadrul Galei Comunicații Mobile, de către Eduard Lovin, directorul executiv al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
"Internetul mobil de bandă largă a continuat să înregistreze un ritm de creștere susținut în România în prima jumătate a anului 2015, conexiunile de acest tip atingând valoarea de 12,7 milioane, cu 2,3 milioane mai mult față de mijlocul anului 2014, conform celor mai recente date statistice prelucrate de ANCOM. Deși previzionată, creșterea anuală cu peste 400% a conexiunilor prin care s-a accesat internetul prin tehnologie 4G, cel puțin o dată în ultimele 6 luni, este remarcabilă - de la 253.000, la sfârșitul primului semestru al anului trecut, la peste 1,3 milioane, la mijlocul acestui an", a spus Lovin.
Conform sursei citate, în prima parte a acestui an, în România existau 12,7 milioane de conexiuni de bandă largă (EDGE, CDMA, EV-DO, 3G, 4G), în creștere anuală cu 22%. Dintre acestea, 7,4 milioane erau pe bază de abonament și 5,3 milioane pe bază de cartele preplătite.
În același timp, două milioane de noi conexiuni de internet mobil de bandă largă reprezintă conexiuni pe bază de abonament și doar 300.000 de noi conexiuni sunt furnizate pe bază de cartele preplătite. Rata de penetrare a internetului de mare viteză a ajuns la 64,2 la 100 locuitori, cu 12 puncte procentuale mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește traficul la internet prin intermediul conexiunilor mobile, utilizatorii români au efectuat, în semestrul I 2015, 38.400 TB, în creștere cu 87% față de aceeași perioadă a anului 2014.
Creșteri s-au înregistrat și în sectorul telefoniei mobile, atât la nivelul numărului de utilizatori activi, care a atins valoarea de 22,7 milioane (+1,8% față de mijlocul lui 2014), cât și la nivelul traficului de voce sau SMS-uri. Numărul utilizatorilor care au preferat serviciile pe bază de abonament lunar s-a majorat în detrimentul serviciilor preplătite. Astfel, numărul de utilizatori de servicii de telefonie mobilă pe bază de abonament au înregistrat o creștere anuală de 7,8%, până la 10,1 milioane, în timp ce numărul cartelelor preplătite active a scăzut cu 2,5%, până la 12,6 milioane.
"Utilizatorii au continuat să 'apeleze' intensiv la serviciile de voce mobilă astfel că traficul realizat în prima parte a anului 2015 a crescut cu 3,4% față de semestrul I 2014, până la 34,4 miliarde minute. Această creștere se datorează traficului efectuat către alte rețele de telefonie mobilă, care a crescut cu 68%, până la 6,6 miliarde minute, precum și creșterii traficului către rețele internaționale și cu transmisie prin satelit cu 73%, până la 1,6 miliarde minute. În schimb, datele raportate de furnizori arată că numărul de minute vorbite în aceeași rețea scade cu 8,2%, până la 25 miliarde minute, în prima parte a acestui an față de aceeași perioadă a anului anterior. Traficul către rețelele fixe stagnează la 1,1 miliarde minute", potrivit datelor ANCOM.
Statistica arată, totodată, că, pentru prima dată, în primele șase luni din acest an, traficul de voce realizat de utilizatorii pe bază de abonament a depășit traficul realizat prin intermediul cartelelor preplătite, ajungând la o pondere de 53% în total. Din acest total, 41% din trafic a fost realizat de abonații persoane fizice, 12% de abonații persoane juridice, iar 47% de către utilizatorii pe bază de cartele preplătite.
În cazul mesajelor SMS, în prima parte a anului 2015, au fost trimise peste 10 miliarde de astfel de mesaje, cu 3,6% mai multe față de semestrul I al anului 2014. Durata medie a unui apel a crescut la două minute și 40 de secunde, în semestrul I 2015, iar traficul de voce mediu lunar realizat de un utilizator activ a fost de 4 ore și 11 de minute, cu 6 minute mai mult decât cel înregistrat în semestrul I 2014. Un utilizator a transmis, în medie, 73 de mesaje SMS pe lună.
La capitolul serviciilor de roaming, informațiile ANCOM arată că traficul de voce s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 498 milioane de minute, cea mai mare creștere anuală înregistrându-se în cazul apelurilor efectuate (+156%, până la 166 milioane minute). Apelurile primite au însumat 333 milioane minute, în creștere cu 89%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Duratele medii ale apelurilor efectuate și primite au înregistrat creșteri substanțiale, astfel că durata medie a unui apel efectuat a ajuns la 3 minute și 5 secunde, de la un minut și 58 de secunde, iar durata medie a unui apel primit a crescut cu peste un minut, atingând 3 minute și 59 de secunde. În prima parte a acestui an au fost transmise 61 de milioane de mesaje SMS în roaming.
Sursa: Agerpres