Anul 2020 a fost un dezastru total pentru industria turistică din România, caracterizat de principiul "scapă cine poate", iar 2021 va fi dominat de incertitudini până când vom ști ceva clar și concret referitor la evoluția pandemiei, este de părere președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Dumitru Luca.
"Destinațiile interne spre care se mai îndreaptă acum românii sunt cele în general căutate în sezonul rece: stațiunile montane și pensiunile din zonele rurale; hotelurile de oraș sunt într-o mare suferință pentru că nu mai există evenimente, citybreak-uri, iar călătoriile de business au fost drastic limitate. De asemenea, suferă mult hotelurile din stațiunile balneare din cauza restricționării centrelor de spa & welness. Suntem însă oricum departe de potențial și de nivelul anilor trecuți, este greu de crezut că la gradele de ocupare actuale structurile de cazare își acoperă costurile de operare. Există, după părerea mea, două motive pentru care acestea au ales să funcționeze în aceste condiții: riscul de a 'ieși complet din piață' și evitarea unor pierderi mai mari în caz de închidere - mai ales de pierdere a resursei umane", susține Dumitru Luca într-o declarație pentru AGERPRES privind perspectivele turismului românesc pe termen scurt.
Acesta subliniază că nici pe plan extern "lucrurile nu stau prea grozav", în condițiile în care Bulgaria, una dintre cele mai populare destinații, indiferent de sezon, se confruntă cu creșterea numărului de cazuri pozitive, iar autoritățile române au introdus obligativitatea carantinării turiștilor care se întorc din această țară.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În opinia sa, turiștii români și-au schimbat obiceiurile de rezervare, fiind evidentă o teamă sporită, nu neapărat de a călători, ci de a mai face rezervări și planuri cu anticipație. El spune că în prezent predomină rezervările "last minute", iar pentru cele cu oarecare anticipație avansurile sunt tot mai mici.
"Se scapă însă din vedere avantajele rezervărilor din timp, când ai mai multe opțiuni, dar și tarife sensibil mai mici; riscurile pot fi acoperite printr-o simplă poliță de asigurare care costă numai câteva zeci de lei (unele agenții chiar o includ în pachet), iar riscul de insolvență al agenției este oricum acoperit - ceea ce nu se întâmplă atunci când îți creezi pachete 'pe cont propriu'. Pe de altă parte, pe măsură ce se restrânge sau dispare conceptul 'early booking', ne vom lua adio de la reducerile consistente pe care le aducea acesta", explică președintele ANAT.
Dacă vorbim de lunile următoare, Dumitru Luca susține că agențiile de turism se vor descurca foarte greu, fiind o perioadă plină de incertitudini, deocamdată fără niciun sprijin financiar concret din partea autorităților și "realmente greu de anticipat".
"Care este cel mai rău, dar și cel mai bun scenariu pentru turiști? Dar pentru hotelieri și agenții? Să începem cu scenariul optimist: așteptăm cu toții un semn, fie că s-a plictisit virusul de noi și pleacă pe o altă planetă, fie că în ritmul anual de îmbolnăviri în câteva luni vom trece cu toții prin el și ne vom imuniza în masă, fie va apărea mult-așteptatul vaccin... În oricare din aceste variante povestea asta va mai dura cel mult 6 luni și atunci ne putem gândi deja la sezonul de vară 2021. Să ne amintim că anul trecut, pe vremea asta, vânzările pentru vară erau în toi. Vor începe vânzările pentru sezonul următor și, odată cu ele, revirimentul. Un lucru e cert: lumea abia așteaptă să-și facă din nou planuri de vacanță", spune el.