Cercetătorii americani de la NASA și MIT au dezvoltat o aripă de avion cu un design radical schimbat, care își poate schimba forma în timpul zborului.
Aripa unui avion are nevoie să folosească forme diferite în faze diferite ale zborului. Acesta este și motivul pentru care flaps-urile aripilor sunt activate pe parcursul anumitor manevre, precum decolarea și aterizarea.
Însă, designul actual al aripilor de avion permite doar o modificare limitată a acestora, ceea ce limitează la rândul ei potențialul și eficiența atât în timpul zborului, cât și în ceea ce privește producția și întreținerea avioanelor.
Oamenii de știință de la NASA și MIT au prezentat un prototip care schimbă radical designul aripilor de avion. Acesta folosește o structura cu zăbrele ușoare, compusă din mii de piese identice de formă triunghiulară, acoperite cu un strat subțire de polimer, care se îmbină reciproc.
CITEȘTE ȘI O imprimantă 3D poate reproduce direct obiecteleMetamaterialul, așa cum a fost numit de cercetători, este compus în cea mai mare parte din spațiu gol. De aceea, acesta este și foarte ușor, măsurând a mia parte din densitatea cauciucului.
Poziționarea lonjeroanelor în acest design permite schimbarea automată în zbor a formei aripii, în funcție de condițiile aerodinamice de moment. Eficiența aerodinamică (rezistența redusă la frecarea aerului) are un impact pozitiv asupra consumului de energie.
Cu cât suprafața de frecare cu aerul este mai mică, cu atât rezistența opusă de acesta scade, reducându-se automat și consumul de energie necesară propulsiei.
Conceptul acestui design a fost prezentat în urmă cu câțiva ani dar, folosind turnarea prin injecție, cercetătorii au reușit abia acum să creeze un prototip de aripă.
Prototipul prezentat a fost construit manual, însă procesul de dezvoltare a fost proiectat astfel încât, pe viitor, aripile de avion care folosesc acest design să poată fi asamblate de roboți autonomi de dimensiuni mici.
O astfel de aripă, dacă își va dovedi potențialul în practică, ar putea schimba și designul de “tub cu aripi” al avioanelor, care s-ar putea transforma într-o structură în care corpul și aripile să fie integrate într-un singur modul.