ANPC analizează posibilitatea de a suspenda activitatea mai multor bănci în urma unor reclamații de la consumatori

ANPC analizează posibilitatea de a suspenda activitatea mai multor bănci în urma unor reclamații de la consumatori
scris 29 sep 2015

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) ar putea suspenda activitatea unor bănci în urma unor reclamații primite de la consumatori, spune președintele instituției, Marius Dunca. Clienții băncilor au reclamat mai multe nereguli în contractele de creditare și au solicitat aplicarea unei directive europene privind acțiunile în încetarea practicilor ilicite.

ANPC analizează mai multe reclamații ale consumatorilor împotriva a opt bănci privind clauze care vizează costul contractelor de credit, dobânzi și comisioane. Dacă băncile nu vor remedia eventualele probleme, ANPC poate dispune mai multe măsuri coercitive, printre care și suspendarea activității acestora.

"Vom face orice să venim în ajutorul consumatorilor", a declarat, pentru Profit.ro, Marius Dunca, președintele ANPC. "Acum analizăm să vedem ce permite legea. Am primit o singură sesizare în care ni se cere suspendarea activității mai multor bănci, încetarea practicilor ilicite".

Băncile reclamate sunt OTP Bank România, Bancpost, Raiffeisen Bank, Piraeus Bank, Credit Europe Bank IFN, Volksbank România, Banca Românească și Banca Comercială Română.

Autoritatea a fost sesizată prin intermediul Asociației pentru Protecția Consumatorilor (APC), o organizație neguvernamentală abilitată să preia aceste plângeri în primă fază, atunci când există un posibil interes colectiv. APC a cerut băncilor reclamate să înceteze practicile considerate ilicite, dar acestea nu s-au conformat, astfel că reclamațiile au ajuns la ANPC.

Urmărește-ne și pe Google News

Mecanismul este reglat de Hotărârea de Guvern 1.553/2004, actualizată în 2011, o preluare în legislația românească a Directivei Europene 2009/22/CE privind acțiunile în încetare. Legiuitorul spune că autoritățile trebuie să întreprindă măsuri urgente atunci când un comerciant utilizează practici incorecte sau clauze abuzive în contracte, printre altele.

În cele peste 100 de reclamații depuse, clienții băncilor au venit cu hotărâri judecătorești prin care au arătat că instanțele au dispus eliminarea din contracte a unor clauze care vizează comisioanele aferente creditelor și mecanismul de variație a dobânzilor. Aceștia au solicitat ca aceste hotărâri să fie aplicate la nivelul întregului portofoliu al băncilor, pentru că acestea au utilizat contracte preformulate și nenegociate.

APC a preluat aceste plângeri și le-a reunit într-o singură sesizare, pe care a trimis-o ANPC, și în care spune că instituțiile de credit au încălcat legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte și legea 363/2007 privind practicile incorecte ale comercianților, ambele aplicabile conform HG 1553/2004.

Sancțiunile din cele două legi menționate merg până la suspendarea activității companiei reclamate, dacă problema nu este remediată.

Sesizările trebuie rezolvate în maximum 20 de zile. Termenul în care ANPC trebuie să ofere un răspuns este 12 octombrie 2015.

“Trimitem răspunsul în termenul legal. Consumatorii au o presiune din faptul că nu mai pot plăti ratele”, a precizat Dunca.

ANPC mai are și procese pe rolul instanțelor cu băncile enumerate mai sus. Instituția subordonată guvernului a cerut judecătorilor să elimine din toate contractele de credit mai multe clauze pe care le consideră abuzive.

Dacă dispune încetarea utilizării acestor clauze, potrivit HG 1553, atunci clienții ar putea plăti rate mai mici până la finalizarea proceselor, când se va dovedi dacă acestea sunt abuzive sau nu.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Încercări fără succes

APC a mai trimis o astfel de sesizare către ANPC în 2013, când clienți ai Volksbank au reclamat faptul că banca nu aplică formula corectă pentru calculul anuităților, și astfel cere mai mulți bani decât ar trebui clienților. Sesizarea nu a primit, însă, nici un răspuns.

Clienții băncilor, cei cu credite în franci elvețieni, au mai încercat să sesizeze ANPC folosind HG 1553, în această vară, dar reclamațiile au fost fără efect, pentru că au fost trimise direct Autorității și nu prin intermediul APC, singura organizație abilitată, înscrisă în registrul raportat la UE. De asemenea, un alt impediment poate fi consderat și faptul că există puține procese câștigate în instanță de clienți pe legalitatea creditelor în franci și câteva procese pierdute.

Debitorii cu credite în franci au fost afectați de aprecierea puternică a francului după 15 ianuarie 2015, când banca centrală a Elveției a renunțat să mai apere pragul fix față de euro. O parte dintre cei cu credite în franci plătesc rate mai mari la bănci și din pricina clauzelor privind calculul dobânzilor și comisioanelor, care au fost considerate abuzive de unele instanțe. 

La acel moment, Dunca declara că încearcă să găsească soluții prin care să rezolve problema celor cu credite în franci elvețieni, dar acest lucru nu s-a întâmplat.

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
actiuni in incetare
actiune in incetare
clauze abuzive
protectia consumatorului