Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) va propune unităților service să repare pe propria cheltuială automobilele păgubiților Astra Asigurări, urmând să le plătească direct contravaloarea reparațiilor după ce falimentul asigurătorului va fi confirmat de instanță. În prezent, service-urile aproape au încetat să mai primească automobile avariate de clienți Astra, iar marii furnizori refuză să mai livreze piese.
Autoritatea de Supraveghere Financiară încearcă să identifice soluții pentru rezolvarea crizei de la Astra Asigurări, acolo unde a încetat nu doar plata daunelor, ci și simpla constatare a acestora.
Reprezentanții ASF au arătat, pentru Profit.ro, că Fondul de Garantare a Asiguraților va încerca să convingă service-urile să primească și să repare automobile asigurate CASCO la Astra sau avariate de șoferi cu poliță RCA la compania falimentară.
Contravaloarea reparațiilor ar urma să fie achitată de FGA direct către service, după confirmarea de către instanță a stării de faliment la Astra Asigurări. Până la declararea falimentului vor mai trece, probabil, cel puțin trei luni, însă aceasta nu ar trebui să fie o mare problemă pentru unitățile service, obișnuite oricum ca Astra să le facă plăți cu întârzieri de 90-120 de zile.
“Acest demers are rolul de a evita punerea creditorul de asigurări (nr: păgubitul sau asiguratul) să achite contravaloarea daunei din proprii bani, multe persoane neavând astfel de disponibilități. Având în vedere că FGA realizează constatarea, evaluarea și regularizarea dosarului de daune, pe baza devizului de lucrare, nu va exista niciun dubiu că, în momentul în care plățile vor demara, plata se va efectua la valoarea aprobată de FGA”, ne-au explicat reprezentanți ai ASF.
Proprietarii de service ar fi de acord cu o astfel de propunere venită de la ASF.
“Dacă se va întâmpla așa este o veste extraordinară. Eu am purtat mai multe discuții cu cei de la ASF și chiar am propus o soluție similară. Probabil este singura variantă pentru a rezolva situația la Astra”, arată Cristian Muntean, președintele ASSAI, organizație reprezentantivă pentru service-uri.
Blocaj total. Furnizorii nu mai dau piese
În prezent, arată Muntean, doar câteva unități service mai primesc mașini care au asigurare la Astra sau care au suferit o daună provocată de asigurați Astra. De altfel, cum a mai arătat Profit.ro, inclusiv activitatea de constatarea a daunelor este blocată total. Informațiile Profit.ro arată că lanțul refuzurilor se închide chiar cu furnizorii de piese pentru reparații.
“Astra avea o politică specială în ceea ce privește furnizorii de piese. Aceștia lucrau direct cu Astra și erau plătiți direct de către asigurător, nu de service. Cum compania a încetat să mai facă plăți, furnizorii au renunțat și ei la contracte”, au explicat surse apropiate situației.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis ridicarea licenței și declanșarea procedurilor de faliment pentru Astra Asigurări. După un an și jumătate de administrare specială, sub managementul KPMG, compania avea o nevoie de capital de aproape 1 miliard de lei și lichidități apropiate de zero.
Potrivit legii, după începerea procedurilor de lichidare, organismul care va gestiona plata daunelor este Fondul de Garantare a Asiguraților. FGA va achita către creditorii Astra sume a căror valoarea nu poate depăși 450.000 de lei per dosar. Fondul este alimentat din contribuțiile tuturor firmelor de asigurarea din România. În cazul în care disponibilitățile nu sunt suficiente pentru a acoperi datoriile Astra, FGA poate solicita majorarea cotelor de contribuție de până la 10 ori și, de asemenea, poate recurge la contractarea unui împrumut cu garanție de la statul român.